vent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser inga uppenbara glipor mellan vägg och golv i vår klädkammare som är full av grannens rök. Ja, vi får torka bort brunt från ytor inne i rummet och BioZones aparater för 90 m2 (rummet är mindre än 10 m2) blir också alldeles brun inuti. Jag misstänker ventilationen. Se bifogad bild. Står spjället rätt? Vi hade en firma som torkade rummet efter vattenskada och de kanske var och pillade på spjället?

BTW, den vägglipa som syns på bilden är mot vårt kök. Dock finns ingen sådan glipa i köket.
 
C
Ett tips kan vara att stänga alla fönster och tilluftventiler, dra på köksfläkten på fullt och känn var/om det drar någonstans.
 
Om det är så att du får grannens rök in till er och du bor i en lägenhet så känns det som allvarliga problem med brandceller

Bilden är lite grynig men är det lite "alabama chrome" (silvertejp) man ser? Vad går i kanalen? Vanlig vent eller från spiskåpan/köksfläkten
 
Tack för svar! Ja, det är lite silvertejp runt röret (det kan se ut som att den är där för att hålla ihop något, men den sattes dit för test av om det fanns läcka i springa och har senare lossnat).
Kanalen kommer direkt ifrån grannens lägenhet, går genom klädkammaren, fortsätter ut i hallen och in i vardagsrummet.
 
diyman skrev:
...
Kanalen kommer direkt ifrån grannens lägenhet, går genom klädkammaren, fortsätter ut i hallen och in i vardagsrummet.
Så där är kanske en trolig källa till röklukten.
Somliga vill ju inte ha sin lägenhet nedrökt, utan står och blossar under köksfläkten.
Med följd att eländet hamnar i grannlägenheterna i stället.

Vad händer om ni tätar/stänger ventilationsröret, så luften från det inte kan nå er lägenhet?
 
KnockOnWood skrev:
Somliga vill ju inte ha sin lägenhet nedrökt, utan står och blossar under köksfläkten.
Det är inte så att grannen bytt köksfläkt?
Om det är ett äldre frånluftssystem har man troligtvis haft kökskåpor utan fläkt, ibland monterar folk in vanliga köksfläktar vilken blåser in i kanalsystemet med resultat att när köksfläkten körs blåser det ut i din lägenhet.
Finns det ett frånluftsdon i klädkammaren? Känns det som att det suger i det?
 
diyman skrev:
Kanalen kommer direkt ifrån grannens lägenhet, går genom klädkammaren, fortsätter ut i hallen och in i vardagsrummet.
Om det är grannens imkanal (kanalen från spiskåpa/köksfläkt) så ska röret vara isolerad med brandskyddsisolering.

Brandcellsgränsen mellan två lägenheter ska vara minst EI60, mellan lägenhet och trapphus minst EI30.
 
Har haft samma granne i många år och det är först senaste året det varit ett riktigt stort problem. Han har inte plötsligt börja röka utan har gjort det länge. Det är möjligt att han monterat in en icke tillåten köksfläkt, men det är inget jag känner till. Det som jag vet är skillnaden är att jag hade vattenskada i förrådet och att gamla golvet och listerna togs upp, rummet torkades ut och sedan lades nytt golv och nya golvlister in. Jag misstänker att något kan ha gjorts i rummet då som förändrat saker och ting. Ser dock inga uppenbara glipor.

Svar på frågor:
Det finns inget frånluftsdon i klädkammaren.
Får man som lägenhetsinnehavare verkligen stänga ventilationsröret? Då påverkar jag väl systemet för andra? Fast det kanske mest var för test du menade. Jag skulle dock behöva stänga det ett dygn för att notera då rummet måste vädras ut rejält för att inte lukta av rök som kom in tidigare.
 
Redigerat:
biozone.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte som sagt en sådan här:
http://www.biozone.se/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=126

Men hur den blir på insidan framkommer av bifogad bild. Tycker det är lite mer än vad man rimligen ska acceptera att stå ut med. Föreningen hänvisar dock bara till godkänd OVK i fastigheten. Finns det annan oberoende part man kan anlita för utredning och förslag om åtgärd? Är inte ute efter att bråka med grannen utan bara ute efter att förbättra min egen inomhusmiljö.
 
C
Det på bilden är inte cigarettrök iallafall. Ser ut som pollen eller slipdamm.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Konstigt då att det starkt luktar rök av det. Tänk på att färgåtergivningen med mobilkamera med "blixt" inte är hundra.
 
C
Det ena utesluter ju inte det andra. Det är helt naturligt att röklukten binder till större partiklar som samlas upp av luftrenaren på samma sätt som den t.ex. sätter sig i textilier. Rökpartiklar är mikroskopiska och bildar inga synliga "dammavlagringar". Så småningom bildas en mörkbrun hinna som är nästan omöjlig att få bort, men då pratar vi stora (synliga) mängder rök under en längre tid.
 
Jag har sett ungefär samma färgskala i datorfläktar där datorägarna varit rökare, nikotinet klibbara fast i allt där
luften passerar, så jag tror det mycket väl kan vara nikotin som sitter på fläkten.
 
NetNut skrev:
Jag har sett ungefär samma färgskala i datorfläktar där datorägarna varit rökare,
Och jag har sett liknande datorfläktar som inte har varit i närheten av någon cigarettrök... Det finns damm i normal rumsluft och detta fastnar gärna på exempelvis datorfläktar.
 
En brandskyddskontroll lär ju ge nerslag på avsaknaden av isolering då de olika brandcellerna här inte är separerade tillräckligt. Synd att föreningen (tolkar som det är en BRF) inte är bättre på riskmimimering då en brand har risken att spridas snabbt mellan lägenheter om inte detta åtgärdas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.