Vad tror ni? Drar ett ventilerat golv med sig den lukt som tryckimpregnerade syllar avger? För i så fall skulle det ju räcka med att bara montera ett Nivell/Granab-golv. Skulle ju bli rätt mycket billigare.

(Bor i 70-talshus (tilläggsisolerad sommarstuga) med kemisk lukt som sätter sig i kläderna. Platta på mark.)
 
Tryckimpregnerade syllar luktar endast när de är fuktiga. I mitt fall uppstod en läcka från ett vattenrör som medförde att syllarna började lukta. Efter professionell uttorkning med fläktar genom försäkringsbolaget har lukten försvunnit.
Ett Nivell/Granabgolv kanske klarar av att torka upp syllarna? Kan inget om denna typ av golv. Tänker att orsaken till att fukten uppstår bör lösas först.
 
När jag mätte fukthalten i syllarna var värdena bra, runt 10%. Jag har läst att även om tryckade syllar inte är fuktiga kan de avge lukt. Har även haft Anticimex på besök som gjorde mätningar och sa att det inte är ett fuktproblem, det är ett luktproblem. Min fundering är om ventilerat golv drar med sig lukten av tryckad syll ut, så den inte hamnar inne i huset.
 
Tänk följande scenario. Av någon anledning kör du granab/nivell och ventilerar ut doften med sugpunkt under ett uppreglat golv. Du bestämmer dig för att sälja. Köparen alt besiktningsmannen tar en tur runt huset och nosar i utblåset. Kemisk lukt från syll...

Bort med det illaluktande enligt mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.