Vi köpte hus förra året. Bara ett år gammalt, så det var ganska nybyggt.
Fint och ganska påkostat hus generellt. Förutom trappan. När det var dags för den måste de fått slut på pengar, för den som sitter där nu är helt fel.

Där finns ett "gatt" för trappan, men det är någon form av fristående variant som de valt att sätta in i detta gattet. Jag skulle hellre vilja ha en inbyggd variant, men trappor är rätt dyrt och även om jag är händig har jag inga verktyg för att börja bearbeta trä och bygga sidostommarna med hjälp av limträbalkar.

Så därför får det bli lite budgetstyle (lustigt, eftersom jag nyss hånade de förra ägarna för att slängt in en billig trappa).
Jag tänkte bygga nya stålstommar och skruva i väggarna. På dessa läggs befintliga trästeg och sen "sluts" trappan med lite MDF mellan stegen.

Här är några bilder på hur det ser ut idag. Ja, det är serviceluckan för golvvärmen som tittar ut vid trappsteget... Det skall åtgärdas.
Den nedre stommen tänkte jag återanvända. Det är nästa sektion som jag tänkte göra en ny. Jag vill fästa den i väggarna istället för i mitten. Frågan är om det blir knarrfritt när man går i mitten på stegen? Idag är den i princip ljudlös om man sätter fötterna i mitten (ute i kanterna är dock en helt annan sak...)
Tänkte skruva och limma fast stegen mot stålprofilen. Stålprofilerna skruvas med fransk träskruv och plugg i väggen. Räknar inte med att de vertikala MPF-skivorna (12mm) kommer ta särskilt mycket last.
 
  • _DSC5726.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC5727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC5728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC5729.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC8995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är hur jag tänkte göra. L-profil 60x60x5 borde klara biffen. Totalt 11st trappsteg, som fördelas på 2 stålkonsoller (för att eventuellt kunna ta lite måttkorrigeringar).
En 8mm fransk träskruv per trappsteg, dvs 6 resp 5st/profil. Det borde räcka tycker jag?
Trappstegen är 800x260x28mm. Verkar vara gjorda ur bänkskiva eller liknande stavmaterial. Ek, vitbetsad gissar jag.

2st/sida träskruv för att fästa trappsteget mot stålkonsollen. Och lite tec7 eller liknande mellan trappsteg och konsoll. De vertikala MDF-skivorna fästs med tec7 bara.

Kan det här funka, eller vad tror ni?
Den som tvivlar måste tala nu, eller för evigt vara tyst! :D
 
  • Trappa4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara sätta dit vita sättsteg på bef trappa så blir det väl samma sak?
 
Jo, om nuvarande stomme hade varit bättre tillverkad så hade det gått. Som det nu är, lutar vissa trappsteg åt höger och andra åt vänster, samt vissa lutar utåt och något inåt.
Dessutom flexar trappan ganska mycket i sidled om man inte går exakt i mitten av den. Det borde visserligen fixa sig om sättstegen går ända ut mot väggen, men jag kommer inte kunna såga dem exakt på millimetern och då är väl risken att de med tiden gnager på väggen, alternativt klonkar mot väggen varje gång man springer i trappan.
 
Att göra trappor är inte så lätt...men lim tror jag är totalt bannlyst om man ska göra trappor!
Egentligen skulle väl trappan vara utan avsats?
 
tommib
Lustig konstruktion. Jag får nästan intrycket av att den trappan var tänkt att vara öppen och att de vertikala skivorna är en efterkonstruktion. Med tanke på fönstret i trappan och den lite udda stålkonstruktionen....
 
Enk Projektet skrev:
Att göra trappor är inte så lätt...men lim tror jag är totalt bannlyst om man ska göra trappor!
Egentligen skulle väl trappan vara utan avsats?
Helt rätt, lim är bannlyst!
Avsatsen är nog enbart gjord för att förenkla konstruktionen.
 
Känns som någons våta dröm om en trappa på enkelbalk som har mött verkligheten i form av läskig att gå i..och efterändringar för att "stänga" trappan en aning... definitivt inte budgetbygge i sig.... med tanke på att TS är i Skåne skulle jag rekommendera att måttbeställa en trappa från Danska Trappor på nätet, väldigt bra priser och bra kvalitet, köpte en trappa därifrån för några år sedan.

Annars tror jag också att det skulle räcka bra att montera sättsteg hela vägen, det skulle styva upp konstruktionen ordentligt. Och foga med MS fog (Tec-7 tex...) det är styvt lim som är bannlyst, inte flexibelt.
 
Anders299 skrev:
Tänkte skruva och limma fast stegen mot stålprofilen. Stålprofilerna skruvas med fransk träskruv och plugg i väggen. Räknar inte med att de vertikala MPF-skivorna (12mm) kommer ta särskilt mycket last.
Vad är det för material i väggen? Fransk träskruv är oftast gjord i kvalitet 4.6, vilket är en dålig kvalitet som lätt går av om man inte förborrar med rätt dimension. Välj då hellre en T6SF jetting skruv eller en likvärdig med försänkt skall om den kommer att synas (kräver dock en massa försänkningar i stålprofilen). Jetting skruven är mycket mer "lättdragen" och starkare än den franska träskruven.
 
Forbo: Köpa en måttbeställd trappa går ju inte för sig när man själv är ingenjör... Eller så var det den där grejen med att den spräcker budgeten. ;)
Men jag håller med att trappan är malplacerad som den är nu. Dessutom är den ritad på andra hållet i originalritningarna. Vilket är ännu konstigare eftersom man kliver rakt upp i snedtaket på andra våningen då.

Roli: Det är Siporex i väggarna. Fick googla skruvbenämningen, men det där funkar ju utmärkt också. Antar att man skall montera den i plugg också?
Den syns från garderoben som finns under trappan, men det är skit samma så jag klarar mig på vanlig skalle.


Syftade väl egentligen inte på lim som i lim, utan snarare fixering för att bli av med eventuellt knarr. Det innebär väl sannolikt någon form av flexibel fogmassa. Eller lim, som jag kallar det. ;)
 
Siporex i väggen gör att du kan placera skruvarna var du vill (behöver inte söka efter reglar...) men plugg är ett måste.
 
Ja, det är rätt skönt att slippa leta reglar eller fundera på om väggen håller.
Köpte plugg till väggen och 19mm MDF till sättsteg i veckan. Har även kapat upp allt material, borrat hål och håller för närvarande på att svetsa det. Tur att man har en svetsfixtur. Det verkar inte slå sig mycket mer än någon tiondels grad. Verkar gå att kompensera för genom att montera dem i lite mer än 90° vinkel och sen blir det exakt 90° efter det svalnat.
 
  • A_DSC5753.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A_DSC5754.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
ser ut att kunna bli bra det där! ser med spänning fram emot resultatet :)
 
Ja, vi får hoppas det blir bra. :)

Första halvan av trappan är i alla fall färdigsvetsad. Slet loss de första sex stegen ikväll för att kunna skruva upp profilerna.
Stegen på originaltrappan sitter tyvärr inte plant, utan lutar lite hit och dit, så de måste bort innan de nya profilerna kan monteras.

Referenshålet för första profilen var enkelt att borra. Bara mäta från golv och kanten på väggen. Därefter satte jag upp profilen med en skruv, och sen var det bara att passa in med vattenpasset och markera var de andra skruvhålen skulle vara.
Resultatet blev jämnt och bra - 0.02° - vilket nog få anses vara tillräckligt bra.

Det blev svårt först när profilen på andra sidan väggen skulle upp eftersom jag inte äger någon laser eller liknande mätverktyg. Blev till att skruva fast tvärgående plankor på den monterade profilen och rita av mot väggen. Därefter sattes nummer två upp temporärt med hjälp av spik (separata hål för spiken). När den satt uppe mättes det från golv upp till stegen och efter 3234345 mätningar borrades hålen. Det blev bra - 0.04° - dvs 0.6 mm på 900mm. Inom toleransen för mätfel med andra ord (y)

Enda tråkiga är att trappan hamnade några millimeter under den befintliga, så stegen går inte att skruva på tills vidare. Ska kapa till lite temporära passbitar imorgon i bandsågen, så kan jag lägga stegen lite högre upp tills att den gamla trappstommen är bortsliten.

Även om man bara kommer se profilen från garderoben, blir det nog till att måla den vid. Ser lite halvtrist ut som den är just nu, även om det är inne med "industriellt". Eller det kanske redan är ute igen?

Och sen var det den där förhatliga luckan som sticker fram. Jag har delat av den eftersom man inte behöver någon access uppe i det hörnet och nitat fast den. Funderar på om man kunnat fästa en gipsbit på luckan och spackla igen det på något sätt?

Kostnad hittills:
12m 60x60x6mm: 1625:-
Uppsågad MDF till sättsteg: 300:-
Plugg: 50:-
Skruv 150:-
Grundfärg 100:-

Saknas lite klarlack, bets till stegen och säkerligen nåt mer. Men under 3000:- borde det definitivt sluta på. :)
 
  • A_DSC5764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A_DSC5765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A_DSC5768.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A_DSC5770.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
En annan sak som gör det positivt är ju att man får svetsa och det är ju alltid skoj :)
Snyggt förövrigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.