Jag tror det går mycket mindre än så! du ska ju inte sitta och titta dygnet runt...
 
RilleRock
Daggen84 skrev:
Då känns det som att 20GB paketet räcker rätt bra. Blir då lite data kvar att använda när man är där och vill surfa.
Antar att det är lämpligast att spara inspelad data på en extern hårddisk som man placerar otillgängligt någonstans i kåken... Hur har du löst ditt system?
En tanke:
Stödjer kameran Edge?
Det innebär lokal lagring i kameran om tex nätverket skulle trilla ner eller om datamängden skulle ta slut.
På ett shysst 64 SD-minne klarar man säg långt om man bara spelar in vid larm beroende på inställd kvalite.
 
Nu kan jag såklart inte svara för alla kameror och programvara men de flesta programvaror/kameror BORDE kunna styras av rörelse.
På jobbet har jag satt upp 10 kameror (Axis-kameror nedställda till 1024x768 och 5 FPS) i 5 olika fastigheter där inpassering av kunder filmas. Programvaran som styr detta är Kmotion (Linux) och sparar filmer enbart när något rör sig på bilden + några sekunder utöver det. Fastigheterna är öppna för kunder mellan 5 på morgonen och 23 på kvällen och under tyngre trafik (runt 250-300 inpasseringar per dag) så räcker 17 gig till 1-3 dagars filmande från dessa 10 kameror. Då har delar av bilden även maskats bort från kameror som får med ondöga saker.

Jag har sen monterat en utomhuskamera från Axis på sommarstugan. Samma programvara men med högre tröskelvärde för rörelse då den annars reagerar på löv, snöflingor och annat kul.
Sommarstugan (gammalt jordbruk) ligger en bit på landet där det inte är så mycket aktivitet så det som filmas är dåligt väder, vilda djur, jehovas vittnen och grannen när han kör genom gården för att komma ut på åkrarna. Trots HD-upplösning så är det inte många gig sparade trots att den har varit igång i 2 år nu med sporadiska rensningar. Tyvärr vet jag ingen exakt storlek. Har man utrymmesbrist kan man ju ställa ner FPS-värdet och sänka kvalitén. :)
 
RilleRock
Squall Leonhart skrev:
Nu kan jag såklart inte svara för alla kameror och programvara men de flesta programvaror/kameror BORDE kunna styras av rörelse.
På jobbet har jag satt upp 10 kameror (Axis-kameror nedställda till 1024x768 och 5 FPS) i 5 olika fastigheter där inpassering av kunder filmas. Programvaran som styr detta är Kmotion (Linux) och sparar filmer enbart när något rör sig på bilden + några sekunder utöver det. Fastigheterna är öppna för kunder mellan 5 på morgonen och 23 på kvällen och under tyngre trafik (runt 250-300 inpasseringar per dag) så räcker 17 gig till 1-3 dagars filmande från dessa 10 kameror. Då har delar av bilden även maskats bort från kameror som får med ondöga saker.

Jag har sen monterat en utomhuskamera från Axis på sommarstugan. Samma programvara men med högre tröskelvärde för rörelse då den annars reagerar på löv, snöflingor och annat kul.
Sommarstugan (gammalt jordbruk) ligger en bit på landet där det inte är så mycket aktivitet så det som filmas är dåligt väder, vilda djur, jehovas vittnen och grannen när han kör genom gården för att komma ut på åkrarna. Trots HD-upplösning så är det inte många gig sparade trots att den har varit igång i 2 år nu med sporadiska rensningar. Tyvärr vet jag ingen exakt storlek. Har man utrymmesbrist kan man ju ställa ner FPS-värdet och sänka kvalitén. :)
Har du kört in VMD (video motion detection) 3 i kameran på sommarstugan eller du filmar hela området och har inte behov av den?

För de som inte vet, innebär VMD-mjukvaran att man kan filtrera i bilden i vilka fält som skall larma.
Tex
http://www.axis.com/products/video_motion_detection/images/corridor.jpg
http://www.axis.com/products/video_motion_detection/images/shop.jpg
 
Vill man snåla in på datatrafik så kommer man långt med stillbilder per mail också. Så har jag det inställt. Först stillbilder vid rörelse, sen kan jag välja om jag ska in i gränssnittet och kolla på livefeed eller historiska inspelningar.
 
Daggen: Är intresserad av hur du tycker att kamerorna fungerar. Funkar det som du tänkt? Programvara för att spara / hantera video?
 
thor17 skrev:
Daggen: Är intresserad av hur du tycker att kamerorna fungerar. Funkar det som du tänkt? Programvara för att spara / hantera video?
Har än så länge bara beställt prylarna och väntar på leverans så jag kan tyvärr inte svara på det än... Jag är dessutom i utlandet för tillfället och kommer inte till Sverige förrän i slutet av februari så jag får tålmodigt vänta :(
Kommer självklart med recension när de är på plats!

MVH

Daggen
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Har du kört in VMD (video motion detection) 3 i kameran på sommarstugan eller du filmar hela området och har inte behov av den?

För de som inte vet, innebär VMD-mjukvaran att man kan filtrera i bilden i vilka fält som skall larma.
Tex
[länk]
[länk]
Jag använder kameran som källa. Ungefär http://ip.till.kamera/video.mjpeg och ställer in alla maskningar och kvalitétsinställningar i programvaran på datorn (Kmotion (egentligen ett GUI till övervakningssystemet "Motion") i en Linuxdator). Jag använder inte något av programvaran från Axis till annat än att ställa in användarnamn i kameran.
Jag maskar bort björkar och områden som lyses upp av trafikanter som annars räknas som rörelse enligt programvaran.
 
Tänkte komma tillbaka till filmade ytan. Grannens tomt får absolut inte synas på dina inspelningar. Tanken är ju just att du ska övervaka eget, men inte kunna se när grannen lämna huset eller rastar hunden. Inga bilder på barn som lekar på grannens tomt.
 
wisser skrev:
Tänkte komma tillbaka till filmade ytan. Grannens tomt får absolut inte synas på dina inspelningar. Tanken är ju just att du ska övervaka eget, men inte kunna se när grannen lämna huset eller rastar hunden. Inga bilder på barn som lekar på grannens tomt.
Det du säger är ytterst rimligt och jag kommer maska av om den funktionen finns och om inte det går helt enkelt vinkla kameran så att endast min tomt filmas...

En annan fundering som dyker upp i mitt huvud är vad är egentligen skillnaden på att filma sin egendom och råka få med lite omgivning när i princip alla springer runt med iPhones, kameror, videokameror osv på allmänna platser och filmar både det ena och det andra rent juridiskt? Jag menar är det ok för mig att springa runt på min tomt eller annan allmän plats med handkamera och filma vad jag vill utan att bry mig om omgivning och människor som fastnar på bandet?
Jag kanske är väldigt fågelintresserad och riggar upp kamera för att se fåglarnas flytt hur ska jag då maska av?

Blev kanske lite off topic men diskussionen är intressant...

Finner detta mycket luddigt om jag ska vara helt ärlig :)

MVH

Daggen
 
Om du håller i kameran begränsas övervakningen helt naturlig. Du kan helt enkelt inte står och filmar 24 timmar om dagen. Men visst, det är en bedömning i slutändan. Så är det med dem flesta lagar.
 
Jag vet inte vad som gäller om du springer runt och filmar med din telefon, men kameror som monteras i bilar för försäkringens skull är enligt Länsstyrelsen olagligt. Detta fenomen har ju blivit lite smått populärt nu även i Sverige då länder som Ryssland haft billigare premier på bilförsäkringar om man monterat kamera på bilen som ständigt spelar in under färd. I samband med denna ökade popularitet så var det någon utav biltidningar (tror det var Teknikens Värld) som kontaktat Länsstyrelsen just om detta ämne. I artikeln så framstod det som så att försäkringsbolagen kanske sänker din premie men det håller aldrig i rätten då det är oanmäld och inte godkänd övervakning av allmänna områden.

Vad jag känner till om vanlig fotografering och filmning är att det går under andra lagar såsom upphovsrättslagen, skyddslagar (t.ex militärens anläggningar), kränkande fotografering och foto på privat mark utan tillstånd.
Hur sådant regleras när du springer runt med telefonen och filmar en fågel som genar över den privata marken vetefasen.
 
Squall Leonhart skrev:
I artikeln så framstod det som så att försäkringsbolagen kanske sänker din premie men det håller aldrig i rätten då det är oanmäld och inte godkänd övervakning av allmänna områden.
Det är lite oklart vad du menar inte skulle hålla i rätten, men...

I Sverige har vi fri bevisprövning, så även inspelningar från eventuellt olagliga kamerainstallationer kan användas i rätten för att ex. visa vem som/vem som inte förorsakat en olycka. Sedan finns ju risken att någon får upp ögonen för din kamerainstallation, men risken att du skulle bli dömd för det i efterhand ser jag som liten.

Grodgatan
 
Jag är själv inte någon jurist så jag har inte stenhård koll på svensk rätt gällande just bevisprövning utan jag utgick bara från en artikel från någon biltidning som legat här på jobbet.
 
Hejsan, ursäkter att jag bara hoppa sådär nu men tänkte fråga, har ni några bra rekommendationer gällande kameror för inomhus såsom utomhus bruk? Letar efter något som IP kameror eller sånt men kan inget om de. Och då fann jag denna tråden och ansåg att det jag kanske då inte behöver skapa en helt nu.. tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.