Hejsan,

Sitter och spånar på kommande garagebygge som kommer var 9x 10m.

tänkt att gjuta med L-element och sedan ett lager leca (19cm bred), och sedan ha 45+145+45 glasfiber i väggarna.

akilleshälen är lecan som jag vet har dåligt isolervärde. runt 0,2 om jag inte missminner mig.

jag har funderat ganska länge på hur jag ska isolera lecan, men alla sätt är antingen kostsamma (relativt) eller tidskrävande att utföra.

jag har därför gått tillbaka till ruta ett och funderar på hur stor vinsten egentligen är överhuvudtaget med att isolera leca skiftet med säg 50mm cellplast? är kostnaden i storleksordningen några 100-lappar om året så känns det meningslöst att lägga ner jobbet för att isolera.

skulle någon som är duktig på energiberäkningar kunna hjälpa mig?

räkna med att jag kommer ha leca på en sträcka av ca 30m. höjd: 0,2m

det ger en leca-area på 6kvm.

om jag håller en temperatur på +10 grader på vintern och vi utgår ifrån att det under 3månader är 0-gradigt ute, vad blir då effektförlusten igenom lecan?

vad skulle den bli om jag hade 50mm cellplast utanpå?

vad har jag övrigt för förlust igenom 235mm glassull?

jag antar att formeln är rätt enkel för att räkna, men en spark i rätt riktning vore uppskattat, så man typ får fram

w/kvm per grad eller dylikt på ovan nämnda fall

tack på förhand, Henke
 
Det finns lecablock med cellplast i mitten vilket är en mycket bättre lösning.
 
huggan skrev:
Det finns lecablock med cellplast i mitten vilket är en mycket bättre lösning.
Tjänare o tack för svaret.
Jag kollade på Webers sådana, men även på dessa låg lambda på ca 0,2
Dom är dessutom för breda för mig, 300mm och jag ska ha 190,alt max 250.,bärande regelverk är 145mm.

MVH henke
 
Du kan välja högre L-element som sticker upp 20 cm över färdigt golv. När golvet är nygjutet trycker du i armeringsbitar och sen formar och gjuter en klack.
 
Tjo,
Tanken har slagit mig att göra så, alt bara mura ett varv med leka emot L-elements insida.

jag funderar dock fortfarande på om det är värt jobbet,
därav min nyfikenhet på den faktiskta värmeförlusten igenom "naken" leca

Med vänlig hälsning henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.