Införskaffade mig en rejäl bordssåg i mellandagarna! Efter noga överväganade föll valet på en Bosch GTS 10 XC.

Jag var för snål för att köpa ett bord till den, så det håller jag på att bygga ett nu.

Jag är nöjd med det mesta med sågen dock undrar jag över sågklinga. Den medlevererade klingan (24 tänders) tycker jag ger ett allt för grovt snitt för finsnickeri. Det fungerar, men kräver en del putsande för att bli bra. Sågar jag med min 48 tänders klinga i min Bosch sänksåg så blir snittet nästintill som en hyvlad yta.

Problemet är att finna vad man ska ha för klinga. Bosch egna hemsida är minst sagt förvirrande avseende detta.
Manualen säger:
gts10xc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och längre fram:
gts10xc.png

Eftersom jag har köpt och använt Bosch "Best for Wood" med mycket gott resultat förut (sänksåg och kap/ger) tidigare så vill jag gärna göra det igen. Problemet är att denna inte finns att hitta i med 254mm diameter och positiv spånvinkel, endast 250mm. Detta borde väl fungera? Jag kommer förlora 2mm i höjdkapacitet, men det kan jag leva med.

Följande klinga hade jag tänkt mig:
http://www.toolab.se/produkt/Bosch-Sagklinga-250mm-60-tander-Kapsagsklinga-2608642112

Den är tjockare än den som sitter i sågen nu, 2,2mm stomtjocklek och 3,2mm "tandtjocklek". Jag tänker att klyvkniven borde behöva "shimsas" ut 0,2mm åt höger (sett framifrån) för att kompensera för den tjockare stomtjockleken på klingan. Är detta så lite att det inte spelar någon roll i praktiken? Kommer denna klinga funka bra? Vad har ni övriga för klingor i era GTS 10 XC?
 
Jag har CMT 250mm och tycker att dessa fungerar bra.
 
ceson skrev:
Jag har CMT 250mm och tycker att dessa fungerar bra.
Dessa CMT jag läser om i alla gamla trådar. De verkar inte finnas kvar på Axminster längre. Var köper man dessa nu för tiden?
 
Jag har provat några olika blad, det känns som att det är viktigare att välja rätt klinga till bordsågen än det är på sänksågen... Har följande klingor:

Bosch original Z24
Bosch expert for wood 254x2.4x30 Z60
Festool Panther 225x2.6x30 18T
Biltema 250mm 40T

Den fina klingan med 60 tänder ger fina snitt men om man skall klyva kan det bli lite antydan till brännmärken, då är pantherklingan bättre. Dock känns det som att det är viktigt med en jämn och fin rörelse genom hela sågoperationen annars får man lätt klingmärken. Om man som jag kör med push-stick får man lätt detta när man byter från att hålla med händerna och sedan trycka igenom med push-sticken.

Med en sänksåg så är ju ämnet stilla och sågen rör sig vilket gör det enklare att få bra yta.

Biltemaklingan var ok för priset men ger inte hundraprocentig yta...
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Jag har provat några olika blad, det känns som att det är viktigare att välja rätt klinga till bordsågen än det är på sänksågen... Har följande klingor:

Bosch original Z24
Bosch expert for wood 254x2.4x30 Z60
Festool Panther 225x2.6x30 18T
Biltema 250mm 40T

Den fina klingan med 60 tänder ger fina snitt men om man skall klyva kan det bli lite antydan till brännmärken, då är pantherklingan bättre. Dock känns det som att det är viktigt med en jämn och fin rörelse genom hela sågoperationen annars får man lätt klingmärken. Om man som jag kör med push-stick får man lätt detta när man byter från att hålla med händerna och sedan trycka igenom med push-sticken.

Med en sänksåg så är ju ämnet stilla och sågen rör sig vilket gör det enklare att få bra yta.

Biltemaklingan var ok för priset men ger inte hundraprocentig yta...
Problemet med 60-tänders klingan du har är väl att den har en spånvinkel på -5 grader vilket inte är speciellt lämpligt att klyva med. Jag har beställt denna klingan att ha som finklinga för kapande, gerande samt "finklyvning". Den är ju "bara" 250mm och hela 3,2mm tjock. Dock en spånvinkel på 10 grader. Jag hoppas det kommer fungerara bra!
 
Det stämmer nog utmärkt, jag köpte den för fina snitt (kap) och för att hantera plywood vilket den gör utmärkt men då det är tråkigt att byta klinga har det blivit en och annan klyvning med den också och det funkar ändå ganska ok.
Pantherklingan var dock ett riktigt lyft - synd att den inte tillverkas i 10" utförande.
 
FredrikR skrev:
Här borde du kunna hitta artikelnummer: [länk]
På ebay.de borde dom finnas till bra pris.
Det lite märkliga med den listan är ju som sagt att det inte finns någon 254mm klinga alls där. Enbart 250mm klingor och varken stombredd eller tandtjocklek matchar det som Bosch själva rekommenderar till sågen. Jag har dock beställt klinga nu och den finns med i den listan, nr. 2 uppifrån.
 
250 eller 254 verkar vara lite samma lika, kollar man på lite ebay annonser står det både 250 och 254mm på samma klinga.
10" är 254mm, men jag har inte mätt org. klingan och kollat om den är 254 eller 250mm.
Dock borde ju klingor med rätt bredd listas där.
 
FredrikR skrev:
250 eller 254 verkar vara lite samma lika, kollar man på lite ebay annonser står det både 250 och 254mm på samma klinga.
10" är 254mm, men jag har inte mätt org. klingan och kollat om den är 254 eller 250mm.
Dock borde ju klingor med rätt bredd listas där.
Jag tror inte det är "fel" bredd. Dom faller inom ramen för vad originalklyvkniven borde klara av. Däremot överensstämmer inte en enda med deras rekommendation i manualen.
 
FredrikR skrev:
250 eller 254 verkar vara lite samma lika, kollar man på lite ebay annonser står det både 250 och 254mm på samma klinga.
10" är 254mm, men jag har inte mätt org. klingan och kollat om den är 254 eller 250mm.
Dock borde ju klingor med rätt bredd listas där.
På¨mina Bosch-CMT skiljer det 4mm, lite konstigt att man gör klingor som är så lika i storlek.
 
Sådär, leverans från Tyskland!

IMG_20150123_180206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som fattar hur man höjer/sänker klyvkniven? I manualen så verkar det som om man kan göra det helt verktygslöst. Tycker min sitter som berget....
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Jag bara skjuter det upp eller ner, det är lite trögt.
 
Snabb leverans, varifrån beställde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.