Jag har ett hus på 12kvm. Med gammalt betonggolv som vi la sand och frigolit med armeringsnät + Golv värme (el) sen gjöt vi cement på det. Nu är min fråga !
det har börjat spricka i betongen och det är över 4 månader sedan vi gjöt.(Vi slog på golv värmen efter 3 månader) vad har hänt eller gjorts fel? kan det vara så att det blivit för lite betong blandat ?vi hade inge plast över för att fukta plattan.?
 
Lägg upp en bild på sprickorna.
 
betonggolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hempularen skrev:
Lägg upp en bild på sprickorna.
betonggolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
varför är betongen så knottrig ?
 
När man gjöt så valde man att inte glätta ytan och stålslipa och det gör att det hårda i betongen inte flyter upp. Därför är det både knottrigt samt att det bildas lite sprickor på ytan.

Detta är fullt normalt och inget farligt, har ni bara gjutat ca 100 mm betong så spelar det ingen roll.

//Anders
 
[QUOTEwall;2162047]När man gjöt så valde man att inte glätta ytan och stålslipa och det gör att det hårda i betongen inte flyter upp. Därför är det både knottrigt samt att det bildas lite sprickor på ytan.

Detta är fullt normalt och inget farligt, har ni bara gjutat ca 100 mm betong så spelar det ingen roll.

//Anders[/QUOTE]

Ok.men det spricker över hela rummet och ska jag måla nu så blir det inte så bra.Eller kan jag måla? Tänkte mera om betongen har brunnit för fort av sprickorna,fick höra att det även är för lite cement blandat.känns jobbigt just nu :(
 
Ingen fara men som tidigare inlägg skrev har man inte behandlat ytan som man borde för att kunna måla golvet tex, Du har just nu en yta som efter slipning för att få bort gjutskinnet passar utmärkt till att flytspackla eller lägga golv på.
Men att bara måla nope då borde du lagt lite mer tid på att glätta och ståla ytan.
Viss sprickbildning är ofta svårt att komma från när man gjuter inne, det torkar ofta lite för fort och betongen krymper lite samt sitter ofta fast i kantbalkar etc eftersom man inte gjutit det flytande.
Men inget att förlora sömn på sprickorna kan vara rätt omfattande utan att påverka styrkan.
Tittar jag på bilden tror jag att man haft lite mycket vatten i betongen som flutit upp till ytan.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.