VI har ett äldre hus 1959 med källare.
Nu håller vi på att bygga ut och va tvungna enligt kommun att gräva ut så det finns möjlighet att göra källare om man någon gång vill.

Så jag tänkte om man skulle kunna göra en dörr ifrån våran källare nu till det nya husets krypgrund (som är ca två meter högt)
så man kan använda det till ett stort kall förråd (vinterdäck, trädgårdsmöbler mm.

Hur funkar detta måste man förstärka upp väggen? Dörren ska va ungefär i mitten på husets kortsida.
Hur gör man lättast hål? Vad jag kan se så är det puts men innanför vet jag inte.
 
Ni var tvungna att gräva ut för att det eventuellt ska kunna byggas en källare?
Nu har du missuppfattat eller?
 
Stämmer bra. Vilket lede till mer arbete och dyrare. Men kommunen bestämmer annars blev det inget bygglov.
Byggaren och kontrollansvariga försökte övertala kommun att bara gjuta platta men icke.

Så nu vill jag ha någon användning av det tomma utrymmet
 
Låter ju väldigt märkligt att tvinga någon att göra en källare...
 
Jag har svårt att tro att kommunen kan tvinga en vanlig vilaägare att förbereda för källare.
Varför? Vad finns det för krav som uppfylls genom att förbereda för källare?
För att svara på frågan, är väggen dörrenska sitta i bärande måste det troligen förstärkas över dörrhålet.
 
Jag vet inte varför men så va det tyvärr.
Hur vet jag om det är bärande? Eller är de alltid det?
 
Det skulle jag tro går till såhår:
1:
Stämpa taket/golvet innanför tilltänkta dörrhålet.

2:
Bila/såga ur befintlig grund/vägg för att skapa dörrhålet.

3:
Jacka ur ett upplag upptill på varje sida dörrhålet.

4:
Fäll in lämplig stålbalk, hålet blir väl antagligen inte så brett så det blir inga vansinniga dimensioner på balken.
Om inte det råkar stå en bärande stolpe precis där, då kanske det är bättre att flytta dörren i sidled.

5:
Återställ ovan dörren och montera dörren.
 
6: Ta bort stämpningen.
 
Du råkar inte ha ett källarfönster i den väggen som du skall ha dörren för då är det en lämplig plats för dörren.
 
Jo det finns ett fönster precis bredvid där jag ska ha dörren. Men helst vill jag ha dörren bredvid. För under fönstret finns ett element som jag vill ha där.
 
Det är nog lättare och snabbare att flytta elementet än att förstärka husets konstruktion och om du har ett fönster så är det redan förstärkt där eller kontruerat för att ta ovanifrån kommande laster. Då kan du normalt bara riva väggdelen under
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är inte säkert att det behövs förstärkas något.
TS får helt enkelt undersöka ovanliggande konstruktion först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.