Hm. Enda nackdelen är att Hide Glue måste användas "direkt". Hur länge håller det egentligen efter att flaskan öppnats? Det är ju ändå 12 stolar som jag måste limma i omgångar. Pärllim kan man ju värma rätt mängd efter hand.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Hm. Enda nackdelen är att Hide Glue måste användas "direkt". Hur länge håller det egentligen efter att flaskan öppnats? Det är ju ändå 12 stolar som jag måste limma i omgångar. Pärllim kan man ju värma rätt mängd efter hand.
Titebond specar ca 12 månader. Du kan ju också göra eget flytande lim. Det finns en bra artikel woodworking magazine och en annat recept i Steven Shephards bok.
/B
 
Aha, ok. Trodde det var dagar det handlade om. Då får det bli att beställa. Tack!
 
Bump.
Tips på var jag köper/beställer liquid hide glue?
 
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av titebonds limmer så där har jag inget att komma med.

Men jag brukar använda både fisk och hudlim. Väldigt stor nackdel är att fisklim innehåller konserveringsmedel och just det medlet är inte bra ur hälsosynpunkt. Använder du limmet ofta bör du ha kolfiltermask. Och om jag inte mins fel så finns det bara en tillverkare av fisklim så det kvittar vilket märke du köper.
Du kan faktiskt tillverka fisklim själv och det är lättare än att göra hud eller ben lim. Och vill du ha det bästa fisklimmet så använder du abborren som grund. Många förståsigpåare skulle säga att fisklim gjort på stör skulle vara det bästa. Men det har visat sig vid nyare studier att abborre limmet är precis lika bra eller till och med bättre. Och jag tror att carl von linne även var inne på det.

Själv så använder jag nästan bara hudlim. Och enbart det som värms efter som det binder med gammalt lim om man tex lagar en stol. Vet inte hur det är med kallt om det har den fördelen. ErnstP har haft lite taskig kvalité på sitt hudlim under en tid. Och att det skulle vara bökigt med att värma kan jag hålla med om men har man allt och använder det ofta så är det inte så bökigt men vist det går inte att jämföra med ett kallt.

Har hört att det kalla inte skall ha samma styrka som det som värms. Men båda limerna är starkare än träet så i praktiken vet jag inte om det har betydelse.


Pär
 
Tack Per! Jag har jobbat en del med fisklim och så vitt jag vet så ska det väta gammal fog och fästa det med. En fördel med fisklim är ju den långa öppettiden men samtidigt så är presstiden lång, brukar rekommenderas minst 12 timmar. Tanken är att börja använda varmlim så långt det går, måste bara införskaffa en potta först.
 
Potta är bra men inte ett måste.
 
Ser att jag skrev pär med e, du får ursäkta... Vad är alternativen till potta?
 
Tex en stor kastrull med vatten en träskiva som lock. I locket tar du upp ett hål för någon rostfri bytta du har du kan med fördel ta upp ett hål för termometer så vattnet har rätt temperatur. Man kan även ta upp ett hål för penseln. I bland vill man ha lite utspätt lim.

Pär
 
Fast det är just att tillföra värme som är problemet, och att sedan hålla jämn temperatur. Spånar vilt här men fungerar det kanske att slakta en vattenkokare och koppla den via en dimmer? Då borde man kunna "tuna" in rätt temperatur med en termometer och märka dimmern i rätt läge. Som sagt, spånar vilt här...
 
Allt som funkar är bra.

Som sagt var har du allt framme så är det inte så mycket meckande. Fast limmar man sporadiskt så är det inget alternativ. Då limmet relativt fort blir gammalt någon veka eller så även då det inte är uppvärmt.

Pär
 
MaTu skrev:
slakta en vattenkokare och koppla den via en dimmer?
Tänk på att du behöver en rätt kraftig dimmer då en vattenkokare kan vara på runt 2 kW.
 
Ett fiolbyggartips är en usb-muggvärmare som lär hålla ganska rätt temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.