Står i startgroparna för att bygga en lgh på bottenvåningen, på övervåningen är det klart.

I dag är det från övervåningen matta spångolv kutterspån råspont.
Man hör ganska bra från övervåningen bla stegljud men även normala samtal.

Ett nytt innertak ska sättas upp men jag vill ju så klart få bort mycket ljud.
Min tanke är att spika en ram på väggarna och sätta i reglar på ca 120cm och därefter spika 28x70 som gles för innertaket (som nog blir skivor 60x120 typ byggmax innertak) och kanske lägga 45 mm isolerskivor löst på innertaket.
Tror ni det hjälper eller hur ska man göra.
Tacksam för hjälp!
 
Tanken med ramen är att fästa så lite som möjligt i befintliga tak, ev täta med latex mellan nya innertaket och väggen
 
Nedpendlat undertak gör stor skillnad. Gyproc har instruktioner för hur man gör det på rätt sätt. Sedan beror det förstås på hur bra ljudisolering man vill ha.

Jag har själv två lägenheter med liknande golvkonstruktion och ett nedpendlat tak i vissa rum och här tycker jag att det är tillräckligt. Inga stegljud eller röster och det går att spela ganska hög musik utan att det låter igenom.

http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/nerpendlat+tak
 
Det där var riktigt bra läsning, tack

Var ju istortsett så jag hade tänkt göra, fast med "vanligt " innertak istället för gipsskivor, undra om man kan skruva gipset direkt i befintliga taket och därefter pendla ner?
Annars får det nog bli ett lager gips sen innertaket, vill helst inte ha gipstak, dels pga tiden (spackla slipa måla) sen är ju ett färdigt innertak ganska så underhållsfritt
 
Det blir inte alls lika bra att skruva gips i det befintliga taket. Hela poängen med frihängande undertak är att man frikopplar det nya taket från bjälklaget samt att man tillför en massa och ju större massa desto bättre ljudisolering. Man bör ha minst två lager gips alterntivt fibergips, därefter kan du ha innertaksskivor.
 
ja ok nu när du säger det så är det ju klart det är så.

Blir nog 1 lager gips och sen innertak, har nog fördelen att kunna sätta upp ett varv och sen "lyssna av" rummet och ev skruva ett lager till
 
Är det begränsad takhöjd? Jag hade hellre kört på 15 mm eller 18 mm fibergips om det bara ska vara ett lager. Det väger som två lager gips och går att skruva i utan plugg om du ska montera en taklampa.
 
Har 270 idag, men golvet ska upp 5-7cm och taket åker ner kanske 20 cm
får kolla om det finns fibergips å få tag på här i kring annars blir det kanske dubbel iaf, det är ju även bra som brandskydd

blir ju några 1000 lappar extra med dubbel men det kan det vara värt
 
20150120_155411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minskar man ljudet nåt genom att foga springorna?
All el blir nydragen så det ska rensas så småningom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.