Vi står i startgroparna för bygget av vårt ekohus men har redan stött på problem... Vi hade tänkt använda blåmusslor som isolering till grunden men det gick bort direkt när vi fick priset, likaså glasull, så nu återstår bara, så vitt vi vet, cellplast? Vilket vi gärna undviker om vi kan, så är det någon här som kan ge mig alternativ?

Skumbetong ska vara lite isolerande skulle man kunna använda sig av det och därmed slippa isolera?
 
Det finns markskivor av stenull men hurvida dessa är bättre eller sämre för miljön har jag ingen aning om...

/N
 
Skumglas? Leca?
Eller bygg med plintgrund och isolera golvet med halmbalar.
 
Skumglas är också utanför budget tyvärr, tror det skulle kosta typ 150 tusen istället för 13.. Leca drar till sig fukt och är inte lämplig för grundisolering enligt byggherren. Kan man ändra sig med sånt när bygglovet är fastställt?
 
Grundläggningen har inget med bygglovet att göra. Det är när du skall ha startbesked de tekniska frågorna kommer.
 
Hanna Wallin skrev:
...
Vi hade tänkt använda blåmusslor som isolering till grunden men det gick bort direkt när vi fick priset
Va? Har blåmusslor några isolerande egenskaper?
Men det är ju gratis att samla ihop musselskal på sandstränderna.

Vad menar du förresten med ekohus?


Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
Kul med nya idéer och vinklingar på vardagsproblemen :)
 
I Danmark är det inte helt ovanligt med musselskal, ett lastbilslass räcker kanske o kan kanske passa er ekonomi!?
http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/Friland/muslingeskaller-som-byggemateriale.htm
"Skallerne leveres og er prissat på træk. Dvs. en hovedvogn med hænger.
Et træk indeholder 70 - 90 kubikmeter hele skaller og 40-50 kubikmeter nedknuste skaller afhængig af nedknusningsgraden. Prisen afhænger af afstanden fra depot til bygherre, da størstedelen af omkostningen er transport-udgiften.
En bygherre på sjælland har betalt kr: 6.500 kr + moms for et træk, og en bygherre i sønderjylland kr: 4.500 kr + moms for et træk. (foråret 2003)
Et træk rækker ca. til fyldlag under 100 kvm hus, med skaller i 70 cm's tykkelse. Eller tag på 210 kvm med skallerne i 30 cm's tykkelse.Ekohus tolkar jag som utan giftfritt, förnybart ej energikrävande tillverkning / destruering"

Med ekohus tolkar jag som, målsättning:
giftfritt
förnybart
inte energikrävande tillverkning / destruering
/ :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mums, blåmusslor är gott!
Men skalen ger vi till våra höns, så får vi ägg tillbaka.

EKO-ägg? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.