A
ja de gamla freonerna är bäst...
 
Det var nog ett sånt jag bytte ut nyligen då 20-25 år gammalt.
 
Göran.W
Dom gamla skåpen drog mer el än dom i dag men dom i dag håller sällan ens 7-8 år och många åker upp till kylskåps himmeln innan dom ens är 5 år.
Hur någon kan sen någon ekonomiskt eller miljövinst i att vi har sk låg energi skåp i dag när det går åt 3-4 miljövänliga skåp på livslängden på ett icke miljövänligt.
Räknar man in alla aspekter från tillverkningen till skrotningen är dom nya miljövänliga miljövidriga för det går åt massor med resurser att tillverka och transportera 3-4 skåp för att ersätta 1 icke miljövänligt.

Man spar heller inte en krona på att byta ut sin gamla energi slukare för innan man sparat ihop inköpspriset på det nya i sparad elförbrukning är det nya skrot.

Asade själv hem ett 12 år gammalt E-lux skåp för 8:a år sen drygt och har det än.
Då har jag ändå bra rabatt på kylskåp från E-lux koncernen iom jag levererar nya skåp till dom.
Gammalt är bäst i detta fallet

Edit.
I länken från cre8or så räknade dom på skåp tillverkade i Mariestad vilket är väldigt missvisande.
Dom flesta tillverkas utomlands och tom i Kina för att sen skeppas hit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hmm var det inte USA sålda? Mariestad kan väl inte skeppa dit allt som behövs :)
 
Göran.W
Tror inte E-lux är så stora i USA.
Vissa av E-lux skåpen tillverkas i Mariestad men dom flesta tillverkas gud vet var.
Om jag inte missminner mig tillverkas bla Whirlpool i kina.
Miljö vänligt och bra att tillverka Whirlpool skrotet i kina och skeppa hit det sen eller kanske inte.
Inte nog med att utsläppen är högra när man tillverkar i kina utan transporten hit förbrukar resurser med och som grädde på moset håller sällan Whirlpool mer än 5-6 år men många skrotas innan dom ens är 5 år
 
Göran.W skrev:
Räknar man in alla aspekter från tillverkningen till skrotningen är dom nya miljövänliga miljövidriga för det går åt massor med resurser att tillverka och transportera 3-4 skåp för att ersätta 1 icke miljövänligt.
Vad baserar du detta på? Dokumentet som cre8or länkar till påstår sig göra just denna jämförelse och kommer fram till att det går ganska fort innan energibesparingen kompenserat för tillverkningens miljöbelastning.

För egen del skulle jag inte byta ut ett kylskåp som jag var nöjd med funktionen på. Inte heller skulle jag dra mig för att skaffa ett begagnat kylskåp, men jag har inte nog med kött på benen för att kunna säga emot det länkade dokumentet.
 
Göran.W
Alla kylskåp tillverkas inte i Mariestad utan bara en mindre del av E-lux skåpen.
Övrig tillverkas utomlands i bla Tjeckien, kina osv dvs länder som har mindre miljö tänk så det går åt betydligt mer energi och tillverka dom och sen kommer långväga transporter på det och sen får man väga in att nys skåp inte håller så länge heller som gamla.
Orsaken till detta är att kylskåpen kostar ungefär lika mycket i dag som 1995 till priset av sämre kompressorer bla.
 
Göran.W. Jag skulle tycka det var intressant att se vad du har för beräkningar att tillgå. I dokumentet hävdas exempelvis att det tar 3,35 år innan energibesparingen av det nya kylskåpet kompenserat tillverkningens miljöbelastning om det gamla skåpet är tillverkat mellan 2001 och 2005. En vinst för miljön även om det skulle gå sönder efter fem år. Kalkylen ändras givetvis beroende på var kylskåpet är tillverkat, men det skall ganska mycket till innan det skulle vara en minusaffär för miljön. Ekonomiskt är jag mer benägen att tro dig, men skulle gärna se några siffror där också.
 
Göran.W
Siffror har jag inte men väg in förstörd mat när det går sönder.
Självrisken är 1500 kr.
Tiden att hämta och installera ett nytt allt få det hemkört och installerat.
sen räknade dom bara på resursåtgången vid tillverkningen och inte transporterna från fabriken vart den nu är
 
A
Avemo skrev:
Göran.W. Jag skulle tycka det var intressant att se vad du har för beräkningar att tillgå. I dokumentet hävdas exempelvis att det tar 3,35 år innan energibesparingen av det nya kylskåpet kompenserat tillverkningens miljöbelastning om det gamla skåpet är tillverkat mellan 2001 och 2005. En vinst för miljön även om det skulle gå sönder efter fem år. Kalkylen ändras givetvis beroende på var kylskåpet är tillverkat, men det skall ganska mycket till innan det skulle vara en minusaffär för miljön. Ekonomiskt är jag mer benägen att tro dig, men skulle gärna se några siffror där också.
Den minsta miljöbelastningen måste vara det skåp som inte behöver tillverkas
 
Göran.W skrev:
Siffror har jag inte men väg in förstörd mat när det går sönder.
Självrisken är 1500 kr.
Tiden att hämta och installera ett nytt allt få det hemkört och installerat.
sen räknade dom bara på resursåtgången vid tillverkningen och inte transporterna från fabriken vart den nu är
Med andra ord så har du ingen aning, men tycker det är roligt att leta efter detaljer som kanske glömts bort i livscykelanalysen.
electroluxaren skrev:
Den minsta miljöbelastningen måste vara det skåp som inte behöver tillverkas
Det beror på hur mycket energi det drar.
 
A
Ehh...
Ett skåp som inte tillverkas kan ju inte dra någon energi...eller?
I din tidigare kalkyl om 3.35 år skulle betyda att man alltid skall byta skåp då det är bäst för miljön?..
 
Det är inte min kalkyl. Det är en kalkyl från dokumentet som länkas i inlägg ett. Minsta miljöbelastningen är förmodligen att inte ha något kylskåp alls, men nu gällde det jämförelse mellan att behålla ett gammalt kylskåp eller köpa ett nytt. I dokumentet med livscykelanalysen framgår under vilka förutsättningar de anser att det blir en miljövinst att köpa nytt. Jag kan varken bekräfta eller förneka att det stämmer, men när någon annan förnekar det så som Göran.W gör så undrar jag om han har någon bättre analys eller om det bara är tyckande.
 
Göran.W
Jag anser studien är grovt missvsiande för alla kylskåp tillverkas inte i Mariestad utan bara några enstaka % och resten importeras från alla möjliga länder och det vägs inte in och inte heller att i många lågprisländer sparar man inte på resurserna när man tillverkar saker och sen väger dom inte heller in att förr höll ett kylskåp i 25 år och i dag sällan mer än 7-8 år.
Får mängder med trasig returskåp när dom köper nya som är långt under 10 år.
Värst är Whirlpool och Samsung där det byts ut väldigt många under 5 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.