Jag ska kakla på gips, men jag har en fundering. Denna video gör min fundersam

https://www.youtube.com/watch?v=IdVr5QdGTtE

ska man inte sätta remsor och spackla innan man monterar köket ?

ska endast ha gips mellan bänkskiva och väggskåp, kommer det fungera ? eller blir det för liten bit gips som kan röra sig eller nått ?
 
Nej du sätter bara remsor och spackel där du tapetserar eller målar på ytan. Där du skall ha kakel skall det särskilt inte vara väggspackel. OM du har några större ojämnheter så får du spackla med gipsbruk eller ngt cementbaserat spackel. Absolut inte väggspackel eller annat som man har under målning (det kan släppa, så att kakelplattorna lossnar).

Det är ganska vanligt att man i äldre kök bara sätter en remsa gipsskivor där det skall kaklas.

Jag tror (men vet inte) att om du skall sätta mosaik, så bör man spckla igen "dalarna" i gipsskivorna. Risk att det blir ojämnt annars med små mosaikbitar.
 
hempularen skrev:
Nej du sätter bara remsor och spackel där du tapetserar eller målar på ytan. Där du skall ha kakel skall det särskilt inte vara väggspackel. OM du har några större ojämnheter så får du spackla med gipsbruk eller ngt cementbaserat spackel. Absolut inte väggspackel eller annat som man har under målning (det kan släppa, så att kakelplattorna lossnar).

Det är ganska vanligt att man i äldre kök bara sätter en remsa gipsskivor där det skall kaklas.

Jag tror (men vet inte) att om du skall sätta mosaik, så bör man spckla igen "dalarna" i gipsskivorna. Risk att det blir ojämnt annars med små mosaikbitar.
okej. så då får man sätta skivor utan nedsänkningar där kaklet ska vara så att man slipper stora ojämheter
 
S
onödigt å köpa annan gips bara för det
 
SBH skrev:
onödigt å köpa annan gips bara för det
Men när jag kapar till skivorna kan jag ju undvika nedsänkningar. Tex lägga skivan ner
 
S
jupp. gör som blir enklast
 
Om jag inte får till en skiva. Ska lägga remsa i skarvarna ?
 
S
ja eller så mera fix i skarven.
fixen är starkare än remsa och spackel
 
Okej tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.