P
Funkar det att ha centrum på avoppsröret 23cm från väggen eller kommer det att ta i lådorna då?
 
Det blir nog lite galet. Den lådan som sitter längst ned i diskbänkskåpet är 45cm och passar till sopsorteringsprylarna. Finns en låda som bygger 37cm men även där blir det ju trångt om du inte kan dra avloppet bakåt.

En stor nackdel med den låga sockeln på metod.
 
P
Nu har jag ju möjlighet att välja var rören kommer upp ur golvet men på andra sidan golvregeln är det trångt, inte mer än ca 10 cm till väggen så det blir svårt att skruva dit rörfästen men det går väl säkert att lösa. Bifogar ett par bilder. OBS elementen står där bara för att jag vra tvungen att ställa dem ur vägen.
 
  • IMG_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att borra ett litet hål och förlänga bitshållaren till skruvdragaren så ska väl inte det vara några problem.:)
 
P
Går nog att skruva för hand med en kort stubby mejsel. Gick ju faktiskt att se i IKEA Home Planner hur skåpet ser ut inuti och det är en bred slits i bakkant på skåpet. Känns som ett vattentätt skåpinlägg är ett måste.
 
  • diskbänksskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Tog en sväng med hunden och kom på hur jag enklast gör det. En bräda som jag skruvar fast avoppsröret i rätt luttning samt PEX slangarna och sen dra dit brädan på insidan av golvregeln med några skruvar.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Går nog att skruva för hand med en kort stubby mejsel. Gick ju faktiskt att se i IKEA Home Planner hur skåpet ser ut inuti och det är en bred slits i bakkant på skåpet. Känns som ett vattentätt skåpinlägg är ett måste.
Jag vet inte vad du ska ha för golv men vi la tätskikt på golvet vid köksbänken och även golvet vid kyl/frys. Med uppvik på vägg.
 
P
15mm parkett ovanpå golvspånet.
 
P
Har letat runt överallt nu och hittar ingen "standard" för hur röret ska komma upp ur golvet.

1. avstånd från vägg
2. hur högt över golv ska det avslutas och med vad, slätända eller muff?
3. varm och kall vatten, på sidan om bara?
 
Jag valde att använda IKEAS vanliga skåp istället för diskbänksskåp för att slippa de stora hålet. Då får man inte det stadigare vinkeljärnet i övre framkant men det borde gå att få som reservdel om man anser sig behöva det. Funkar fint utan med min 29 mm laminatskiva.

Sätt rören så långt bak du kan. Vattenlåsen har flexibel slang så det spelar inte så stor roll var avloppet kommer upp. Slätända/muff går bra vilket som, använd bara rätt gummimuff sen.

När jag skruvade fast rörklammer i skåpet använde jag långa skruvar och 12 mm kopparrör som distans mot väggen, borrade bara 12mm hål i bakstycket.
 
P
Skåpen är redan beställda men det blir nog bra med en skåpinsats. Har alla vattenlås flexibel slang numera? Ska inte ha någon diskbänk från IKEA utan en heltäckande måttbeställd från Deco Steel.
 
P
Var inte så krångligt som jag befarade. Det borde väl inte finnas någon frysrisk i mellanbjälklaget? Ligger mot ytterväggen som har 140mm isolering. Uppvärmd källare under.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Nu fick jag svar på min fråga om frysrisk. 22 grader kallt inatt och nu på morgonen kom det inget kallvatten. Släppte dock efter en stunds spolande med varmvatten.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.