En varning angående att ha laddare och last inkopplad samtidigt. Om man inte väljer laddare med omsorg riskerar man att avsevärt förkorta livslängden på batterierna.

Laddaren använder strömmen för att detektera om batteriet är fulladdat. När laddströmmen sjunker under ett visst värde så sänks laddspänningen till rätt nivå för underhållsladdning. Om det ligger en permanent last på så "förstår" inte laddaren att batteriet är fulladdat utan ligger kvar med en högre spänning som kan förkorta batteriets livslängd avsevärt.

En lösning är om man hittar en laddare som inte har olika spänningar utan ligger kontinuerligt på underhållsladdning. Med den lösningen får man en längre laddtid efter strömavbrottet, men det är ointressant om man inte får strömavbrott igen inom några timmar. Så fungerar för övrigt den laddare som finns inbyggd i en UPS.
 
Leta inte efter en 24V-laddare om du hittar billiga 12V-laddare! Om man seriekopplar två 12V batterier blir laddningen minst lika bra om man använder två 12V-laddare, en per batteri. Som Avemo skriver så ska man se upp med smarta laddare om man har kontinuerlig last.
 
Avemo skrev:
En varning angående att ha laddare och last inkopplad samtidigt. Om man inte väljer laddare med omsorg riskerar man att avsevärt förkorta livslängden på batterierna.
Det är inte så att jag inte förstår din invändning rent tekniskt. Men, om detta vore ett stort problem så skulle ju vi med exv. segelbåtar väl inte behöva göra annat än att byta batteri eftersom vi i stort sett alltid har både förbrukare och laddare (vare sig den laddar från sol, vind, eller från landström) inkopplade samtidigt.

Eller skulle det i så fall vara för att vi ändå inte använder så mycket ström under iaf vissa delar av dygnet (typiskt) och att vi inte använder batterierna under hela året som lurar oss att de håller längre än vad de faktiskt gör?
 
Då verkar det som om två 12v batterier, en (eller två) laddare och ev en växelriktare utöver. behöver man någon spänningsstabilliatorgrejsimojs till att driva hemautomationen tro?

Då skulle jag ju behöva 2st bilbatterier biltemas har ju iaf 4 års garanti på en del av sina. Hur blir det med ev gasbildning? Biltema har ju iof blyackumulatorer också.

Förslag på lämpliga laddare?

Skulle det funka enl bild?
 
Redigerat:
Om underhållsladdaren levererar 27,6 volt reglerat så kommer nätaggregatet aldrig att träda i funktion. Du kan helt skippa nätaggregatet om bara laddaren klarar att förse den ström som din utrustning kräver.

Du får titta i instruktionen till automationen vilken tolerans den har på spänning, men jag har svårt att tro att det behöver vara exakt 24 vilt.

Om du använder öppna blybatterier så kan det bildas knallgas. Det måste man räkna med och placera dem på ett ventilerat ställe.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är inte så att jag inte förstår din invändning rent tekniskt. Men, om detta vore ett stort problem så skulle ju vi med exv. segelbåtar väl inte behöva göra annat än att byta batteri eftersom vi i stort sett alltid har både förbrukare och laddare (vare sig den laddar från sol, vind, eller från landström) inkopplade samtidigt.

Eller skulle det i så fall vara för att vi ändå inte använder så mycket ström under iaf vissa delar av dygnet (typiskt) och att vi inte använder batterierna under hela året som lurar oss att de håller längre än vad de faktiskt gör?
Hur länge håller dina batterier och har du förbrukare inkopplade då du inte använder båten? Det finns olika sorters laddare och en del kan vara inkopplade tillsammans med laster utan att överladda. Sedan vet inte jag om den genomsnittlige båtägaren lägger märke till om batteriets kapacitet sjunkit till 60% på tre eller fem år.
 
Då skulle man väl kunna ha ett spänningaggregat som lämnar 27,6 volt hela tiden som får ladda och driva automationen?
Inser också att inte touchskärmen är med i den förbrukning jag talade om tidigare så då är vi helt plötsligt uppe i 1A...

Vad menas med öppna batterier? Biltemas bilbatterier är täta och underhållsfria enl deras egen text.
 
Ett spänningsaggregat som lämnar 27,6 volt går utmärkt med vissa förbehåll. Vad händer när den blir överbelastad? När batteriet har laddats ur kommer det initialt att hålla nere spänningen lägre än 27,6 volt. Om spänningsaggregatet accepterar den sänkta spänningen och börjar reglera strömmen i stället så är du hemma. Om den i stället stänger av sig eller skjuter en säkring på grund av överlast så har du fel spänningsaggregat.

Vanliga bilbatterier är i allmänhet öppna. Det finns hål där man kan fylla på med avjoniserat vatten och de måste förvaras stående. Välter man dem så rinner syran ut. I larmsystem och liknande har man ofta SLA (seald lead acid) eller VRLA (valve regulated lead acid). Dessa kan inte syran läcka ut ur och de kan användas även liggande.
 
Biltema skrev:
Tål lutning (max. 45° monterings-/lutningsvinkel), vilket minskar risken för syraläckage.
Det är ett öppet batteri.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/ är exempel på ett batteri som inte är öppet. Då blir prislappen också en annan.

Biltema skrev:
Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.
Hittar du ett spänningsaggregat som kan reglera både spänning och ström så har du hittat rätt, men det är inte alla som fungerar så.
 
C
Funderar på det som skrivits här angående "bilbatteriets" egenskaper. Det är ju precis detta man är ute efter i en UPS;
Det skall förhoppningsvis inte djupurladdas, i vilket fall oerhört sällan. Check.
Det kommer att utsättas för minimalt antal urladdningscykler. Check.
Det skall tåla att stå fulladdat år ut och år in. Check.
 
De flesta batterier presterar bättre än bilbatterier på de flesta punkter. Bilbatterier har egentligen två fördelar. De är billiga och de kan leverera en hög ström i förhållande till kapaciteten. I fallet som diskuteras här har man nytta av en av dessa fördelar nämligen priset. Nackdelarna lär man inte lida nämnvärt av.

Nätaggregatet det länkas till är snarast överkvalificerat för uppgiften. Om det blir bilbatteri kan strömmen skruvas upp på max. Om det blir mindre batterier så kan man läsa maximal laddström på batteriet eller i dess manual.
 
C
Avemo skrev:
De flesta batterier presterar bättre än bilbatterier på de flesta punkter. Bilbatterier har egentligen två fördelar. De är billiga och de kan leverera en hög ström i förhållande till kapaciteten.
Vilka batterier tänker du på?
T.ex. Li-Ion-batterier har ju egenskaper som är direkt olämpliga i en UPS-tillämpning;
- Mycket dålig djupurladdningstålighet, så dålig att man aktivt måste skydda batteriet från att någonsin bli djupurladdat.
- Åldras ganska snabbt även utan urladdning. Ju större laddning desto snabbare.
- Riskerar att explodera under vissa omständigheter
- Relativt komplicerad laddningsprocedur
 
Jag kanske generaliserade väl mycket.
+ Blybatterier är billiga
+ Är lätta att ladda

- Har låg kapacitet i förhållande till vikt
- Tål djupurladdning ganska dåligt.

Sedan finns det indelningar även inom kategorin blybatterier där startbatterierna även för att vara blybatterier är billiga och tål djupurladdningar dåligt.

Exempelvis nickel metallhydrid och ännu mer nickel kadmium får gärna djupurladdas varje gång.

Jag är säker på att en UPS med litiumjonbatterier kan göras mycket mindre och lättare för samma kapacitet jämfört med blybatterier. Givetvis krävs mer avancerad elektronik till laddningen. Men storlek och vikt är inte viktiga egenskaper hos en UPS.

Det har stannat på blybatterier av diverse skäl. Om man kan leva med att batterierna måste stå upprätt och att det finns en viss risk för syraläckage när man hanterar batterierna så delar jag helt uppfattningen att bilbatterier är ett bra val till en UPS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.