Vi ska bygga nytt hus med nästan platt tak (3 graders lutning). Konstruktören har ritat det enligt följande:

-Taktäckning (takpapp)
-råspont
-luftspalt
-hård skiva
-limträbalk 56x270 (cc 120)
-270 mineralull (mellan balkarna)
-platsfolie
-glespanel
-gips

Min fråga är om det inte blir köldbryggor av balkarna? Och är 270 mineralull tillräckligt i 08-området? Väggarna kommer att isoleras med 170 + 45. Det gäller enplanshus på 130 kvm.

Tacksam för alla synpunkter (förutom ifrågasättande av den ringa taklutningen som jag redan fått tillräckligt med synpunkter på!!)
 
Hej!

Jag tycker att både lutningen och tjockleken låter lite lite. Har en kompis som satte ca 200 mm i sitt (iofs lutande) tak och han ångrar sig nu trots att han har bergvärme och inte betalar så mycket för att elda för kråkorna. Men det blir jättevarmt på sommaren där uppe under taket där de har sina sovrum. Vi ska isolera vårt tak och siktar mer på typ 400 mm.

Jag jobbade ett tag i en träbarack med svart papptak och förmodligen rätt lite isolering. Där inne var det typ 30 grader vid tre på eftermiddagen när det var sol.

Finns det höjdbegränsningar för er, eller vad är problemet? Det borde väl gå bra att i alla fall sätta på 75 mm eller 95 mm till neråt med lämpliga läkt eller balkar på andra hållet jämfört med bjälklaget?

Och jag vill tjata om lutningen i alla fall. För vår terrass rekommenderade de 5 graders lutning och så blev det. Det känns i alla fall nästan platt. Platt tak med papp måste väl nästan vara att be om problem med vattenläckage? Ni kan väl i alla fall lägga plåt? Och håller konstruktionen för snö som det var i år? Men det borde väl konstruktören ha koll på.

/pinebar
 
Standard här (Åland) tycks vara 400mm på vinden och vi ligger lika långt norrut om 08orna :)

Och platta tak.. Glöm det, sorry. Att bygga platt tak här, med snö och annat är vansinnigt.
 
Energimyndighetet rekomenderar 500mm.. att köra mindre änn 400 mm i ett nybyggthus är som att skjuta sig i benet.. framför allt om man inte kan åtgärda det efteråt..

Att isolera mycket och rejält det är framtiden det.. Du kommer ALLTID tjäna på att ha rejält med isolering..  Och det är Absolut inget man kommer ångra..

ja platt tak är inte så smart.. dom brukar läcka efter ett tag..  :p Och det är inte alltid så lätt att få det tätt..  :p :-/ Men det skulle vi ju inte nämna det vet du ju redan..  :-?

Väggarna har en helt OK tjocklek i dagens mått får jag säga.. om ca 10-15 år skulle jag tro att man har minst 300mm i väggarna..
 
OK! då blir det lite mer isolering. Takvinkeln ändrar jag inte.

//Topsy

Snyggt går alltid för praktiskt!  :D
 
"Snyggt går alltid för praktiskt!"

Och droppet i hinkar på golvet ger stämning... ;)
 
Snyggt går alltid för praktiskt! :D
Håller inte med alls!!!
Det optimala är alltid naturligtvis både snyggt _och_ praktiskt.

Men tänk på att du ska leva i många år med dina val.
Praktiskt = mer fritid. Då menar jag att man får ägna mindre tid åt städning och underhåll och kan ägna mer tid åt roligare saker. Det tycker jag är minst lika viktigt som att välja den allra snyggaste lösningen i alla lägen.

För husbyggen t.ex:
Inbyggt badkar istället för snyggt med fötter på = mycket lättare att städa.
Släta luckor i köket = mycket lättare att städa.
Lite eller få öppna hyllor i köket = mycket lättare att städa men inte riktigt lika snyggt.
Lutande tak = snö och vatten ramlar av av sig själv. ;)
I detta fall så skulle jag vilja vara så fräck att jag påstår att om den enda snygga lösningen på ert hus är platt tak så har arkitekten misslyckats.

/pinebar

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.