oceanis skrev:
Ja det är nog det minsta problemet. Om du får in dina hörnskåp och dina tre skåp där emellan så får du eventuellt ta ner djupet på de andra skåpen. Det fixar du ju i ryggen på skåpet.

Ska du ha luckor eller lådor?
Det är ju blandat men mestadels lådor. 90 skåpen har ju lucka.


Visa bilaga 131980

Visa bilaga 131981
 
Jag ska snart montera ett epoq också. hade 300cm prick men valde att ha ett "kryddskåp" som är 15cm brett på ena sidan så jag fick 3-6cm passbit istället... gamla (och nya) hur är inte raka :) På ena sidan behövdes dock ingen passbit då det är en ventilationskanal som bara blir ett avslut mer...

Skulle vara kul att höra om det är möjligt att få ett epoqkök 95cm högt (bänkyta).
 
niklaspersson skrev:
Jag ska snart montera ett epoq också. hade 300cm prick men valde att ha ett "kryddskåp" som är 15cm brett på ena sidan så jag fick 3-6cm passbit istället... gamla (och nya) hur är inte raka :) På ena sidan behövdes dock ingen passbit då det är en ventilationskanal som bara blir ett avslut mer...

Skulle vara kul att höra om det är möjligt att få ett epoqkök 95cm högt (bänkyta).
Det är ju bara att hissa upp skåpen lite mer.

Jag satte en "bärlina" som jag vägde av runt alla väggar där skåpen skulle placeras och skruvade skåpen i överkant så benen framtill är bara stöd för att ta belastningen där. Jag kommer inte ihåg hur mycket det går att skruva ut de främre benen men det kan man ju isåfall skaffa andra högre om inte original är tillräckligt höga.. Det behövs ju inga bakre om man monterar som jag gjorde och så är det lättare att få allt rakt och fint.

Istället för socklar kan du köpa ett antal täcksidor för högskåp och göra egna lite högre socklar, då får du ut två långa sockelbitar av varje täcksida. Sen får du även köpa höga täcksidor och kapa till täcksidor för bänkskåpen.

Det enda du behöver fundera på är att diskmaskinen måste höjas men det är ju bara att göra en liten plattform för den i lagom höjd.

Det blir iofs en hög sockel men det kan nog bli ok ändå.

Att få specialmått från Epoq med högre skåp och bibehållen originalsockel är jag säker på att det inte går för det är inte deras affärside. Men allting fungerade bra men man måste själv veta vad man vill ha om man börjar gå utanför deras standard dataprogram/lösningar.
Man måste själv också lägga mycket tid på att gå igenom detaljer, mått, etc för det finns inte den servicen hos säljarna och många har nog aldrig hållit i ett verktyg.

Jag har använt mycket av deras prylar för att bygga mitt kök men hade som jag skrev förmånen till att kunna nyttja ett helt inredningssnickeri för att tillverka det som inte fanns för att på så sätt få till ett mer anpassat kök. Efter mycket skrivande och ringande lyckades jag till slut få både färgnummer och färgtyp så att jag kunde få sprutmålat extra detaljer i samma färg.

Det som var besvärligast var att jag skulle ha deras bänkskivor i svartek vilket verkligen är en mycket fin och högkvalitativ skiva. Men jag behövde en skiva som var 3500 mm samt två något mindre och här fick jag lägga mycket tid för att verkligen den skulle bli rätt. Man beställer och måste ange vilken typ av kant, mått, var skarvar skall ligga etc. och deras program räknar ut något och printar ut en ritning som man ska godkänna. Om man inte ser upp här så kan man få lite vad som helst speciellt i mitt fall som ville ha mått som inte passade deras program. Men jag ritade själv ritningen som jag fick skriva under på att jag godkände sen tillverkades skivan på mina mått till exakt det jag beställt med inmonterad vask. Allt mycket väl inpackat med skydd och stöd av trä samt både plast och foam.

Innan beställning hade jag själv gjort hela köksritningen med tillhörande materiallista plus allt extra jag behövde. Jag kan rekommendera att köpa lite extra täckskivor för det är bra att kunna såga till passbitar och annat smått och gott. Allt sånt är otroligt billigt hos Epoq

I och med att jag lagt ner mycket tid på projekteringen själv och själv gjorde listan så har jag faktiskt fått allt och ingen som helst reklamation på något. Allt rätt levererat och den tid som vi kom överens om.
 
Redigerat:
  • Gilla
MRAnonymus
  • Laddar…
Bra svar!
http://www.epoq.se/files/montmanual_2009_(SE-20100426)_web.pdf Sidan 7 står epoqmåtten på.

Problemet jag har är: Ovanpå mina högskåp (som är 92 höga) måste det gå en 1250mm ventilationsslang. Dvs minst 113cm är bokat av högskåpen. (takhöjd blir 248 ca). Kvar är då 143 cm... Vill jag ha köket på mer än 90, Helst 95cm,så får jag som minst48cm (95 bänkhöjd) mellan bänk och överskåp, eller 53cm (90 bänkhöjd) mellan över och under.
Jag tror bestämt att jag måste ringa och ändra min beställning till 70-skåp istället för 92... Fan också. Men då skulle det vara 67cm mellan över och underskåp.
... Eller om jag drar ventslangen i överskåpen längst upp och bygger igen där... Så får det bli.
Ska försöka ändra golvsockeln till täcksidor istället så får jag helt enkelt göra egna golvsocklar. 95 högt känns som ett krav när man har haft 90-kök och är 184 lång.
Tips på stabila höjbara ben önskas.

Nu måste jag bara köpa en sänksåg för att kapa till allt :)

Edit. Ursäkta trådkapningen! Har lite smått panik här hemma.

Edit #2... Bygger nog ihop köket och hoppas att det blir bra. Golvsockel är ju inte prio direkt, så det kan ju alltid beställas grejer till det när allt är klart. Synd att inte epoq har mer skåpyta som ikea och kvik har... Då hade den höga sockeln inte blivit alltför hög :)


Ps. fick även jag skriva på att allt stämde... Kom in med ett mått (som var kontrollerat). Frågan är hur/ om man får upp en 3m lång skiva med monterad ho igenom mitt trapphus :)
 
Redigerat:
niklaspersson skrev:
Bra svar!
[länk] Sidan 7 står epoqmåtten på.

Problemet jag har är: Ovanpå mina högskåp (som är 92 höga) måste det gå en 1250mm ventilationsslang. Dvs minst 113cm är bokat av högskåpen. (takhöjd blir 248 ca). Kvar är då 143 cm... Vill jag ha köket på mer än 90, Helst 95cm,så får jag som minst48cm (95 bänkhöjd) mellan bänk och överskåp, eller 53cm (90 bänkhöjd) mellan över och under.
Jag tror bestämt att jag måste ringa och ändra min beställning till 70-skåp istället för 92... Fan också.
Jag har behållit mina i ungefär standardhöjd och är själv lång (190) och upplever inte det som ett problem. Deras låga överskåp tycker jag ser futtiga ut. Jag har deras höga och de är riktigt fina och ger mycket mer rymd.

Själv skulle jag prioriterat höga överskåp och en Panodil om jag får ont i ryggen nån gång...:D
 
Har varit och frågat Ang måtten. Skåpen är 58 djupa, 60 med lucka. Sen är alla skåp -1 mm. Förutom hörnskåpen
 
niklaspersson skrev:
Ps. fick även jag skriva på att allt stämde... Kom in med ett mått (som var kontrollerat). Frågan är hur/ om man får upp en 3m lång skiva med monterad ho igenom mitt trapphus :)
Min fick vi in genom fönstret :D
 
Jag bor på våning nr2. Möjligt att det blir lastbil och kran...

Tydligen så blir sockeln lika bra om man sätter bänkskåpen på 18 istället för 16cm. Metallklämman fäste bra då också! Bör ge en teoretisk höjd om 92-93cm isåfall... Då var benen på max som jag förstod det.
Och hällen och diskmaskin får bättre kylning med en glipa som inte syns om man inte ligger ner:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.