Gynteri skrev:
Emellertid kan man misstänka att plattsättningen med en sättning om 20 cm närmast huset och det med flit anlagda akvariet längs gaveln knappast bidrar till att förbättra situationen. Förutom detta är det inkorrekt att tala om en marksänkning om ca ½ meter, eftersom det är föga troligt att källarfönstren tidigare delvis varit täckta med jord. Storlek och fallriktning för resterande del av plattsättningen framgår inte av bilderna. Men om vi ponerar 4x14 meter så motsvarar det ca 50 kvm, vilket vid en regnskur om 10 mm ger ca 500 liter som kan vara på väg mot byggnaden.
Nu blev det många fel på en gång...
Först pratar du om ett "med flit anlagda akvarie" och sedan poängterar du korrekt att "det är föga troligt att källarfönstren tidigare delvis varit täckta med jord".

Ursprungligen var det en något kraftigare sluttning och en två meters ljusgård med stora kalkstensplattor som markbeläggning.
Min tanke var att förbättra förutsättningarna genom att göra ljusgården djupare genom att höja marknivån runt omkring och på så sätt minska lutningen på gräsmattan sista biten innan kanten. Då jag tidigare innan dräneringen inte haft något problem med fukt fanns det givetvis ingen anledning att göra kostsamma marksänkningsprojekt på hela gräsmattan för att slippa ljusgården!

Beträffande plattsättningen har jag bara fått sättningar den meter närmast huset där diket varit. Och även om det varit lutning mot huset fyra meter ut är det nog relativt osannolik att inget av nederbörden gått ner i det lager av matjord under markduk och makadambädd, så 500 liter är det absolut inte tal om.

Tidigare var två tredjedelar av sidan gräsmatta och resten trall mot väggen.
Den bortre delen av långsidan har jag höjt 20 cm för att förbättra fallet från huset, så inget markvatten rinner mot fasaden här. Vid det hörnet som är närmast på bilderna är marken horisontell fyra meter vinkelrätt ut från huset innan det sluttar lite uppåt. Tanken var att åtgärda sättningarna till våren då tjälen gått ur jorden.
Sedan har jag ju även en liten ljusgård på denna sida, men med taköverhäng och ny dränering så känns det inte som att den ytan skulle ge ett bidrag värt att tala om.
 
Gynteri
Har du kollat vilken uppdämningshöjd som gäller för ditt område? Vad jag kunnat luska ut så har många delar av Gbg "marknivå" som uppdämningshöjd.
 
Gynteri skrev:
"Time for discussion" borde vara över nu. Man upptäcker en fullt utvecklad vattenskada med vidhängande mikrobiell påverkan, i november månad. I januari månad vet man fortfarande inte var och hur vattnet tar sig in. Är det verkligen så?
Så är det tyvärr, vet inte om jag skall skratta eller gråta...även om det senare ligger närmare till hands!

Dräneringsbolaget hade tydligen varit och frilagt en del av sidan ner till dräneringsröret idag.
Fick inget rakt svar mer än att rörets underkant förmodligen ligger under plattans underkant inne under golvet.
Att röret inte ligger med någon del under plattans ytterkant säger de dock inte emot.
Huruvida detta är orsaken till att fukten tar sig in i plattan har jag inte kompetens att bedöma.

Dock talar ju alla rekommendationer och riktlinjer entydigt om att rörets underkant skall ligga 50-100 mm under sulans underkant och om det är risk för sättningar placeras röret något längre från väggen.

Jag har även haft hit en oberoende besiktningsman från OCAB som utifrån mätning av fuktkvoten i väggar och platta stärkte teorierna om att fukten kommer från plattan i de hörnen där rören ligger som högst!
 
Gynteri skrev:
Har du kollat vilken uppdämningshöjd som gäller för ditt område? Vad jag kunnat luska ut så har många delar av Gbg "marknivå" som uppdämningshöjd.
Jag har spolat och filmar avloppet hela vägen ut till gatan utan att se några läckage.
Genom inspektionsbrunnen till avloppet ser jag att röret är torrt när inget vatten kommer från huset.
Inte heller några av mina grannar med källare har haft några problem...

Dessutom får jag ju alltid vattengenomträngningen några timmar efter kraftigt och ihärdigt regn.

Jag tror därmed inte att uppdämning är aktuellt i det här fallet.
 
Gynteri
Karl Johan L skrev:
Jag har spolat och filmar avloppet hela vägen ut till gatan utan att se några läckage.
Genom inspektionsbrunnen till avloppet ser jag att röret är torrt när inget vatten kommer från huset.
Inte heller några av mina grannar med källare har haft några problem...

Dessutom får jag ju alltid vattengenomträngningen några timmar efter kraftigt och ihärdigt regn.

Jag tror därmed inte att uppdämning är aktuellt i det här fallet.
Veet :) Jag har läst och förstått dina redogörelser. Mina, ibland provocerande, kommentarer baseras på empiri (egna erfarenheter). För att kartlägga orsaken tvangs jag att bila bort 10 kvm finsats från golvet, riva upp lika mycket flytande golv och riva ner 10 meter innervägg. Därefter kunde torkning påbörjas och vid nästa regn lades sandsträngar som fördämningar för att lokalisera inflödet. Tätning med flytspackel inifrån och halv omdränering utifrån.

Kolla vinkeln mellan gavel och långsidan!
 
Gynteri
Karl Johan L skrev:
Jag har även haft hit en oberoende besiktningsman från OCAB som utifrån mätning av fuktkvoten i väggar och platta stärkte teorierna om att fukten kommer från plattan i de hörnen där rören ligger som högst!
En bekant till mig fick in smältvatten från marknivå genom källarvägg. Väggen var kruttorr medans golvet var plask. Ytterhörn den gången, vi tätate med kallasfalt och lade tjärpapp som utvändigt skydd. Fuktmätning kan ge svar på något, om svaret är rätt återstår att se.
 
Oavsett om vatten rinner från marken o ner i gropen så läcker det in mellan plåten o väggen som bilden visar om det vari tätat med assfaltklister/assfaltkitt så borde problemet varit mindre
 
Gynteri skrev:
En bekant till mig fick in smältvatten från marknivå genom källarvägg. Väggen var kruttorr medans golvet var plask. Ytterhörn den gången, vi tätate med kallasfalt och lade tjärpapp som utvändigt skydd. Fuktmätning kan ge svar på något, om svaret är rätt återstår att se.
Puh, erfarenhet är bra men då vattnets vägar verkar vara till synes oändliga blir felsökningen inte helt elementär...

Känns som att jag får utgå ifrån att väggen varit mer eller mindre tät innan dräneringen då det inte varit problem innan.
Med skivorna på plats borde ju vattnet transporteras från väggen och läget borde ju inte bli sämre...

Då återstår området ner mot sulan...men som du och andra framhåller så är det ju bara spekulationer.
Blir nog till att bila upp klinkers och flytspackel i pannrummet för att kunna torka ur och härleda var fukten tränger in...
 
Karl Johan L skrev:
Känns som att jag får utgå ifrån att väggen varit mer eller mindre tät innan dräneringen då det inte varit problem innan.
Med skivorna på plats borde ju vattnet transporteras från väggen och läget borde ju inte bli sämre...
Mer eller mindre tätt skulle inte jag säga att det har varit tidigare med tanke på hur tröskeln (som du brutit upp) såg ut på undersidan, kraftigt murken.

Jag skulle tippa på att endel vatten kommer in via träregeln (lika mycke som tidigare), en del kommer in via luftningshålen som gjordes i det gamla tätskiktet (extra vatten, som gör att det rinner ut under det ventilerade golvet).
 
  • Gilla
Gynteri
  • Laddar…
Excel
Karl Johan L skrev:
Känns som att jag får utgå ifrån att väggen varit mer eller mindre tät innan dräneringen då det inte varit problem innan.
Med skivorna på plats borde ju vattnet transporteras från väggen och läget borde ju inte bli sämre...

Då återstår området ner mot sulan...men som du och andra framhåller så är det ju bara spekulationer.
Blir nog till att bila upp klinkers och flytspackel i pannrummet för att kunna torka ur och härleda var fukten tränger in...

Dra inte så förhastade slutsatser avseende väggen. Dräneringsgubbarna har öppnat det gamla tätskiktet med yxa för att fuktvandring ska ske. Givet att vatten tränger in mellan list och huskropp, får du problem. Jag skulle rikta mina insatser på listen om jag vore dig och se om det blir någon förändring om denna tätas ordentligt, Stick And Seal är en bra produkt för detta ändamål. Oavsett ska ju listen var tät, annars fyller den ingen funktion, om inte annat är det bra att den är tät i framtiden.

Att dräneringsgubbarna gjort många fel när de dränerat huset gör det bara svårare att hitta problemet.

De fel som diskuterats i tråden är:

1. Dränering på fel höjd
2. För lite flytande membran
3. Läckage i kantlist
4. Fel motlut.

Sen tycker jag det öppnat upp för lite med yxan, minst 25-30% har jag läst mig till är minimum. Detta har inget med ditt problem att göra utan ytterligare en mindre anmärkning på jobbet.
 
Excel
Nerre skrev:
Så länge det inte rinner vatten från marken in mot huset så vet jag inte om tätning vid listen är så himla viktigt, vad ska den tätningen stoppa om det inte kommer nåt vatten uppifrån?

Hos oss är det så torrt intill husväggen att inte ens gräset växer där (ens efter 10 år).
Av 9999 fall av 10000 så kanske det funkar. Den dagen det regnar utav f** eller du eller nästa ägare tvättar huset och det rinner ned efter fasad och grundmur och förorsakar vattenskador kanske en tätad list är att föredra. Å andra sidan, det men inte vet lider man inte av.
 
Elkludde skrev:
Oavsett om vatten rinner från marken o ner i gropen så läcker det in mellan plåten o väggen som bilden visar om det vari tätat med assfaltklister/assfaltkitt så borde problemet varit mindre
Rinner det in vatten mellan plåten och väggen bör det rinna nerför väggen och sen ut över sulan och ner till dräneringen, det sitter ju dräneringsskivor där så vattnet kommer ju inte att trycka mot väggen.

Huset ruttnar ju inte bort bara för att väggen råkar bli blöt nån enstaka gång. Hur skulle annars väggar ovanför mark klara sig ner det blåser och regnar samtidigt?
 
Excel
Nerre skrev:
Rinner det in vatten mellan plåten och väggen bör det rinna nerför väggen och sen ut över sulan och ner till dräneringen, det sitter ju dräneringsskivor där så vattnet kommer ju inte att trycka mot väggen.

Huset ruttnar ju inte bort bara för att väggen råkar bli blöt nån enstaka gång. Hur skulle annars väggar ovanför mark klara sig ner det blåser och regnar samtidigt?
Det rinner ned för väggen och in i huset, genom att man öppnat upp väggen. Jag talar av egna erfarenheter.
Om inte är ju tätningslisten helt onödig...... :banghead: Vilket syfte har listen tror du? :D
 
Det är ju ingen tätningslist, när jag dränerade om grunden för 10-12 år sen var det inget snack om att man skulle täta bakom listen (som var av plast). Nu hade jag visserligen "platonmatta" (fast av annat märke, Mataki tror jag, brun är den i alla fall) och inte dräneringsskivor, men jag tolkade alltid listen som att den skulle hindra jord från att komma ner. Jag har nog kvar monteringsanvisningen nånstans t.o.m.
 
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
Excel
Nerre skrev:
Det är ju ingen tätningslist, när jag dränerade om grunden för 10-12 år sen var det inget snack om att man skulle täta bakom listen (som var av plast). Nu hade jag visserligen "platonmatta" (fast av annat märke, Mataki tror jag, brun är den i alla fall) och inte dräneringsskivor, men jag tolkade alltid listen som att den skulle hindra jord från att komma ner. Jag har nog kvar monteringsanvisningen nånstans t.o.m.
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/platon-avslutningslist/

Platon Avslutningslist tätar Platonspalten och Platon Dräneringsskikt i ovankant och ger ett bra underlag för sockelputsen ovanför. Den inputsade Avslutningslisten hindrar jord att tränga ner i Platonspalten, och leder ut vatten, som rinner längs väggen, till Platon Dräneringsskikts utsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.