Hej.
Är det någon som har koll på vad en elektriker kostar idag. Någon kanske som har eget företag som vet?
Undrar lite vad det kan vara för skillnad på större firmor och mindre privata firmor, är det stor prisskillnad?

Vore roligt och veta vad priset ligger på i Blekinge...
 
~330:- + moms här
10:- / km i framkörning
 
Redigerat:
Skulle nog säga mellan 400-500+moms
 
Och tänk på att försöka få koll på hela kostnaden, även material. Finns många trådar här om påslagen på material. Inet ovanligt med påslag på 500 - 1000% jämfört med vad du kan handla själv för.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
Kolla också bil/framkörningsavgift
 
Min nuvarande elektriker kostar 495 kronor/timme plus moms, totalt alltså 619 kronor/timme innan ROT. Jag bor i Stockholm.
 
Skulle gissa på ca 500:- + moms hos dom etablerade, kostar dom under 400:- ska man kanske ta och göra en extra koll innan man anlitar dom, i alla fall om det gäller småjobb.
 
400-500 kr plus moms, som hantverkare1 sa är nog det vanligaste.

//Patrik
 
jaha ok så runt 400-500 kr + moms.
Men är det någon som vet om man har eget företag, hur mycket får man ut (Netto) som företag utav dom här 625 kr.
Om man inte räknat med bil, hyra osv. utan rent arbetsmässigt. Jag har läst lite och dom flesta skriver att man kan räkna med 50% alltså om man tar 500 kr i timmen så får man ut 250 kr i timmen?
Kan det stämma?
 
Om man som egenföretagare INTE räknar med alla timmar som går åt till att, räkna på jobb, göra inköp, förhandla priser, göra reklamationer och garantijobb, sköta kundkontakter/titta på jobb (som ju inte alltid varken ger jobb eller pengar), betala spilltid mellan olika projekt osv osv. så får man ut cirka hälften i lön
 
"Vår" elektriker som föreningen och medlemmar anlitar kostar 385:- + moms i timmen. Inga milkostnader då han bor i byn. Alltid ärlig och trevlig vilket medför väntetid då han alltid har att göra.
 
Ciki skrev:
jaha ok så runt 400-500 kr + moms.
Men är det någon som vet om man har eget företag, hur mycket får man ut (Netto) som företag utav dom här 625 kr.
Om man inte räknat med bil, hyra osv. utan rent arbetsmässigt. Jag har läst lite och dom flesta skriver att man kan räkna med 50% alltså om man tar 500 kr i timmen så får man ut 250 kr i timmen?
Kan det stämma?
det beror på...

enskild firma = ca 50% i skatt

i AB finns det fler möjligheter, tex lågbeskattad utdelning på 20% men då har du ingen sgi och liknande.. så man brukar välja att plocka ut lön upp till brytpunkten... men oftast lägre skatt i ett AB som mår bra ekonomiskt
 
Det visste jag inte att det var mindre skatt i ett Aktiebolag.
Vet du hur det funkar med lågskatt?
Då är det ju bättre och ha ett AB förutom den startavgiften man behöver betala när man startar företaget, men den får man igen om skatten är så pass lägre? 30% är mycket skillnad om jag förstod det rätt..
 
Det låter som om du inte tänkt anlita en elektriker, utan du tänker starta en elfirma?
 
  • Gilla
gnuttisch
  • Laddar…
Ciki skrev:
Det visste jag inte att det var mindre skatt i ett Aktiebolag.
Vet du hur det funkar med lågskatt?
Då är det ju bättre och ha ett AB förutom den startavgiften man behöver betala när man startar företaget, men den får man igen om skatten är så pass lägre? 30% är mycket skillnad om jag förstod det rätt..
lågbeskattad utdelning kan du plocka av det upparbetade resultatet, och minst 150150:- per år enligt schablon eller mer enligt lönebaserat utrymme, och det är rätt avancerade beräkningar baserat på din och de anställdas löner..

det kostar bara registreringsavgift att starta AB, de 50.000:- i aktiekapital du tänker på kan du använda i rörelsen, tex betala lön eller köpa in elmaterial, så det är ingen kostnad :)
jag betalade 440:- timmen plus moms för min elektriker i december
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.