Hej!

Kolla in bilden, var skulle ni sätta fas resp nolla? I min värld är nollan uppmärkt med "N", men på denna brytare ser jag ingen. Att fasen ska in på L råder väl inget tvivel på. Men vad är 1, 2 och 3 till för?


Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
sa0bvx
 
  • IMG_2097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till den brytaren kopplar man inte nollan, ser ut som kors-brytare som används när man skall släcka och tänd från tre eller fler ställen.

Den går att använda som "vanlig" on/off brytare man då ansluts bara fasen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
sa0bvx skrev:
Kolla in bilden, var skulle ni sätta fas resp nolla?
Varför tänker du ansluta nolla till strömbrytaren? Fas på L och tändtråd på exempelvis ett blir bra. Detta under förutsättning att det är en vanlig enkel brytare till en lampa och inga trappkopplingar eller dylikt inblandade.

Välkommen till forumet för övrigt.
 
kolla kopplingsschemat ovanför "2"-an, så ser du funktionen.
 
Hej och tack för både svar och välkomnande.

Till att börja med ska jag väl säga att jag inte planerar att göra detta själv, jag är helt enkelt ute efter att lära mig ;)
Brytaren har legat i förpackning ett tag och jag tänkte att "någon" skulle få hjälpa mig med detta.

Framdraget till den strömbrytare som ska bytas finns tre kablar. En vit, en gul och en blå. Alla är anslutna i den gamla brytaren. I övrigt är det en helt vanlig lampa som ska tändas och släckas, inga trappkopplingar eller liknande. Om jag skulle välja att ansluta den blå kabeln i något av anslutningshålen, skulle det vara någon fara eller bara "onödigt".

/sa0bvx
 
Tack för tipset men jag fattar inte sånt ;)
 
sa0bvx skrev:
Framdraget till den strömbrytare som ska bytas finns tre kablar. En vit, en gul och en blå. Alla är anslutna i den gamla brytaren.
Ta en bild på hur den gamla brytaren är ansluten så kanske vi kan hjälpa dig bättre. Färgerna i sig säger inte så mycket då de kan ha använts lite hur som helst.
 
Mikael_L
sa0bvx skrev:
Framdraget till den strömbrytare som ska bytas finns tre kablar. En vit, en gul och en blå. Alla är anslutna i den gamla brytaren. I övrigt är det en helt vanlig lampa som ska tändas och släckas, inga trappkopplingar eller liknande. Om jag skulle välja att ansluta den blå kabeln i något av anslutningshålen, skulle det vara någon fara eller bara "onödigt".

/sa0bvx
Låter märkligt.
Är det bara en lampa som ska tändas/släckas och ingen trappkoppling så borde det endast vara två kablar till brytaren!
Ev en vidarematning av fasen, men då brukar som regel två trådar vara av samma färg.

Det är nog bäst att du tar en bild av befintlig brytare också så vi kan se hur det är kopplat där.
 
Ok, här är den gamla brytaren. Den gula och vita sladden var anslutna till de två övre skruvarna. Den blå sladden till den undre skruven.

Vet inte om det syns på bilden men längst upp till vänster finns något som skulle kunna vara en sinuskurva. IMG_2098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den du har är nog en kronkopplare, med två vippor.
Den du tänker sätta dit har en vippa.
Hur har du då tänkt.
Behöver du bara tända en lampa.

Protte
 
Mikael_L
Jag kan också passa på att nämna (med tanke på trådens rubrik) att det inte alls är säkert att den blå är nolla.
Det kan vara en tändtråd, eller typ vad som helst.
Så du måste reda ut hur befintlig koppling fungerar isf att gå på färger på något vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.