Hej

Kan man ha el element (ej inkopplade) stående i ett kall förråd under vintern ?
Det kan bli ner till -20 i förrådet.

Anledningen är platsbrist det lilla förrådet vi har.

Någon som vet ?
Tack på förhand.
 
Det finns ju massvis med fritidshus, som inte värms upp på vintern (t.ex. mitt eget) och som har elelement som uppvärmningskälla. Det fungerar ju alldeles utmärkt. Se bara till att det inte blir för fuktigt, för då kan ju all metall korrodera.

Står normalt temp-område i produktbeskrivningen t.ex.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tjaa. Vaniga element, dvs. inte oljefyllda bör inte vara ngt. problem alls. Även oljefyllda borde gå bra, om vätskan i dem verkligen är olja. Men jag skulle nog försöka hitta någon uppgift om lägsta temperatur för ett oljefyllt innan jag utsätter det för rejäla minusgrader.

Det som är en risk vid många minusgrader, är att vissa plaster blir spröda, det går dock över när man kommer upp i plusgrader igen. Men man skall ju exempelvis i allmänhet inte anväda skarvkablar avsedda för inomhusbruk, utomhus i låga temperaturer, det finns risk att isoleringen spricker i kylan. Fast då alltså om man håller på och rotar med dem i kyla.
 
Tack för snabba svar, då vet jag.
 
mikdor skrev:
Kan man ha el element (ej inkopplade) stående i ett kall förråd under vintern ?
Inga som helst problem.
 
O
De får vi verkligen hoppas, att de klarar av kyla...
Vi har el element på landet, fyllda med olja Vi har ingen värme på i stugan när vi inte är där. Utan vi kör igång med full sprätt direkt när vi kommer ner... Då kan det vara några minusgrader i stugan. Det har inte varit några problem alls. Förvisso har vi inte haft några av dessa element mer än några år... Men inga problem... Vi har ett äldre el element oljefyllt och där har det aldrig varit några problem med minusgrader!
Så oroa dig inte... Det kommer inte jag göra nämligen... Utan jag fortsätter som jag alltid gjort...
 
Då vet jag. Låter perfekt. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.