Mikael_L
thestrut skrev:
det är inte byggt som en brandcell = enkelgips på den mesta ytan, vanlig masonitdörr direkt in i huset
Enkel regelvägg utan isolering med enkelgips på bägge sidorna = brandklass IE30.
Så enkelgipsväggar är inget bevis på att det inte är egen brandcell. Masonitdörr (vanlig enkel innerdörr) har däremot noll brandklass, men det är inte heller något bevis på ett det inte är brandcell. Dörren kan vara bytt någon gång, eller det var kanske byggfusk från början, som kommunens inspektör missade, eller gick med på att byggherren lovade att den rätta dörren var beställd men bara inte kommit än men skulle upp så fort den kom.

Men är garaget klassat som garage och huset byggt efter andra världskriget vågar jag nästan lova att äta upp en bauhauskeps om det inte skulle vara krav på egen brandcell där. :)


Men nog om detta (jag tycker du helst betraktar detta som egen brandcell, om inte annat för din egen säkerhet).
Ventilationen från badrummet bygger du helst om så du drar det vidare med spirorör till utsida någonstans. Spirorören klär du med 30mm brandmatta.
Kallrasskydd behöver du ej om fläkten går jämt, annars kan det vara bra. Eller så provar du en säsong utan kr-skydd och undersöker om du får problem med att luften rinner in baklänges under vintern.



Eller så funderar du på ett riktigt helhetsgrepp på husets ventilation, med frånluft eller FTX eller likn med återvinning och allt.
 
kan det vara byggfusk om det inte krävs bygglov? tror ingen inspektör varit inblandad..

huset byggt före första världskriget tom.

ska köpa lite spirorör då... tror även det blir ett kallrasskydd, kommer ju elda i framtiden.

undrar om man ska satsa på en fläkt med fuktsensor? som känner av om det är fuktigt och då kör igång automatisk? eller om man ska köra den manuellt likt idag..


och som jag frågade tidigare... passar spirorör och plaströren samman eller måste man ha någon sorts övergång?
fläkten lär ju ha ett plasthölje likt kallrasskyddet och även kanske ventilen på utsida väggen.


en riktig ventilationslösning kan bli aktuellt i framtiden då jag funderar på värmeåtervinning och undertryck i huset.
för om man tillägggsisolerar vinden utan diffusionsplast så kan jag nog få problem gissar jag... men det blir en senare fråga :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.