Hej,

Vi köpte ett gammalt hus (byggt 1902) och flyttade in i april 2014. Den förre ägaren hade bott i huset i sex år och hade ett besiktningsdokument sedan deras tillträde. Det såg bra ut, så vi chansade och köpte huset.
För någon vecka sedan började en underlig doft smyga sig på i ett av rummen som står på torpargrund (halva huset står på källare, andra halvan på torpargrund).
Jag stack in en kamera i ett ventilationshål och tog följande bilder.

Någon som kan avgöra vad det vita är?

Bild från mitten av huset mot den delen av huset som har källare.
bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från mitten av huset mot yttervägg.
bild22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan bara rekommendera er att ta kontakt med ert försäkringsbolag för att få en inspektion gjord av lämpligt saneringsbolag. Det är omöjligt att säga vad det är med hjälp av bilderna och det tas normalt prov för att säkerställa ett korrekt svar.

Bättre att göra det snarast.
 
Jag ser inget alarmerande.
Däremot så tycker jag att muren i den första bilden ser rätt risig ut.
En massa småsten som mest verkar vara utfyllnad, och begränsar luftväxlingen där nere i grunden.
Den har väl ingen egentligt bärförmåga alls?
Dessutom fylld med nerregnat sågspån/kutterspån från bjälklaget ovanför.
Hur ser det ut i krypgrunden bortom detta stenröse?
 
KnockOnWood skrev:
Jag ser inget alarmerande.
Däremot så tycker jag att muren i den första bilden ser rätt risig ut.
En massa småsten som mest verkar vara utfyllnad, och begränsar luftväxlingen där nere i grunden.
Den har väl ingen egentligt bärförmåga alls?
Dessutom fylld med nerregnat sågspån/kutterspån från bjälklaget ovanför.
Hur ser det ut i krypgrunden bortom detta stenröse?
Bilden är iofs otydlig men det som jag undrar över är de tre gula sakerna på stocken i nedre bilden och något konstigt i hörnet på första.
Men som sagt om man är orolig så är det ju bara att låta göra en inspektion, bättre än att vi sitter och gissar på oskarpa bilder.

Men jag erkänner att jag kan ha fel för bilden är inte tydlig nog.

bild1 (1) liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild22 liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
oceanis skrev:
...det som jag undrar över är de tre gula sakerna på stocken i nedre bilden...
Aha!

Jag såg det bara som att tre kvistar kapats nära stammen, och en del av barken skalats av.
Men det är ju lite svårt att se på små bilder vad det är.
Men jag tycker det ser helt naturligt ut.

Fast din ursprungliga fråga var "Någon som kan avgöra vad det vita är?"
Så vad är du oroad över egentligen?
 
KnockOnWood skrev:
Jag såg det bara som att tre kvistar kapats nära stammen, och en del av barken skalats av. Men det är ju lite svårt att se på små bilder vad det är. Men jag tycker det ser helt naturligt ut.
Så kan det vara. Blev bara så misstänksam när dom var så gula för isåfall ser det ju nästan nygjort ut. Men det är nog oavsett det läge för att se över sylen för den ser inte bra ut med en del röta.
 
KnockOnWood skrev:
Hur ser det ut i krypgrunden bortom detta stenröse?
Det är en källare bakom detta. En gjuten vägg.
Det som jag tycker är alarmerande är att det uppstod en doft i rummet ovanför - ganska plötsligt också. I torsdags.
Det där vita ludd-möglet - kan det vara hussvamp?
 
fredrol skrev:
Det där vita ludd-möglet - kan det vara hussvamp?
Det var nog lite det jag funderade över också, därav mitt förslag att verkligen ta dit någon för att ta prov så att ni får ett riktigt och säkert svar.

Nu ska man komma ihåg att det finns olika sorter av svamp och röta, vissa enkla att åtgärda och vissa lite jobbigare så därför är det bra att få ett riktigt utlåtande gjort och inte lita på tyckande från ett forum.
 
oceanis skrev:
Nu ska man komma ihåg att det finns olika sorter av svamp och röta, vissa enkla att åtgärda och vissa lite jobbigare så därför är det bra att få ett riktigt utlåtande gjort och inte lita på tyckande från ett forum.
Naturligtvis. Jag ska ta in Anticimex snarast. Jag vill agera så snabbt som möjligt och bilda mig en uppfattning om vad jag har att göra med mellan att byta några golvplankor eller att riva hela huset. Vi får ett spädbarn i huset om ca en månad, så jag måste vara supersnabb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.