Hej!

Vi renoverar vårt hundra år gamla hus och kommer att använda uttag och strömställare i bakelit. Men hur gör man med lamputtag? Jag kan inte hitta några sådana. Hur har ni andra gjort/tänkt?
 
Videbeckskan skrev:
Hej!

Vi renoverar vårt hundra år gamla hus och kommer att använda uttag och strömställare i bakelit. Men hur gör man med lamputtag? Jag kan inte hitta några sådana. Hur har ni andra gjort/tänkt?
Menar du takuttag ? Kolla med http://www.byggfabriken.com de är riktigt duktiga på att ta fram sköna äldre detaljer. Annars är det väl bara att köpa i svart plast och försöka "matta" ned plasten lite. Alternativt spraymåla vanliga vita, det blir faktiskt förvånansvärt bra resultat, och enkelt, och billigt....)
 
  • Gilla
Videbeckskan
  • Laddar…
Takuttag menade jag. Tack för tipsen.
 
C
Takuttag existerade väl inte för 100 år sedan? Det "rätta" är väl en sladdmonterad hylspropp. Dessvärre verkar de inte finnas i gammal stil, och de gamla saknade jord och dragavlastning så det är förmodligen otillåtet/olämpligt att använda dessa. Vi har istället dragit vidare lampans sladd till ett "vanligt" diskret vitt lamputtag monterat på väggen.
 
I mitt hus från tidigt 20-tal finns några originalrör i taket kvar (men med ny kabel). Det är plåtrören med en porslinshylsa instucken i änden som precis sticker ut från taket (stuckaturen)

Så det är riktigt att uttag fanns inte i taket på den tiden utan kabeln kom ut ur röret men med en liten porslinsring/hylsa som skydd mot skavning på den vassa kant som blev på plåtröret.

Det var original svart tygklädd kabel och en porslins sockerbit där man hade kopplat lampan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.