Är det inte grunden som är obehandlad och syns under ventilatonsgaller
 
peternicklas
När jag monterade den övre listen så slipade jag en vertikalt spår och tog sedan bort all puts under spåret. Detta för att listen skulle komma innanför putsen. Min list ligger c:a 10 mm. innanför putsen. Det har de inte gjort hos dig, det kan vara en orsak. Vattnet rinner ner för putsen och letar sig sedan in mellan list och puts för att fortsätta ner längs med huskroppen och in i källaren.
 
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
Bifogaren förstoring av detalj på hörnet under de tillfälliga cementplattorna.
Ser inte så värst tätt ut - om det är den övre delen på plåten man ser skymta och den ojämna ytan på muren. Jag kan inte se någon tätmassa där - ser ni?
 
  • untitled.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrietta70 skrev:
Bifogaren förstoring av detalj på hörnet under de tillfälliga cementplattorna.
Ser inte så värst tätt ut - om det är den övre delen på plåten man ser skymta och den ojämna ytan på muren. Jag kan inte se någon tätmassa där - ser ni?
Nä och det ser verkligen ut att kunna läcka indär
 
Henrietta70 skrev:
Bifogaren förstoring av detalj på hörnet under de tillfälliga cementplattorna.
Ser inte så värst tätt ut - om det är den övre delen på plåten man ser skymta och den ojämna ytan på muren. Jag kan inte se någon tätmassa där - ser ni?
Ja, tätmassan är med all säkerhet den vita massan mellan plåt och vägg som syns. Jämför med gavelbilden så ser man tydligare att det har använts en vit tätmassa.

Men om det är tätt är kanske tveksamt för det ser ut som det har skiljts sig mellan plåten och massan så att det blivit en springa där. Och vatten kan ju leta sig in i stort sett överallt där det finns en liten springa.
 
Jag dränerade om och isolerade med ignucell förra sommaren och jag tror det är omöjligt att få det helt tätt mellan hus och täcklist. Jag vet inte hur många tuber tätmassa jag gjorde åt men ändå är det glipor på vissa ställen nu.

När jag köpte mina prylar så var det dessutom en vinglig plastlist, vet inte om aluminium är bättre?
 
Så länge det inte rinner vatten från marken in mot huset så vet jag inte om tätning vid listen är så himla viktigt, vad ska den tätningen stoppa om det inte kommer nåt vatten uppifrån?

Hos oss är det så torrt intill husväggen att inte ens gräset växer där (ens efter 10 år).
 
Jamen precis, det är lite så jag tänker också. Dvs att markens lutning från huset är viktig ur flera aspekter.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Markens lutning och eventuellt takutsprång påverkar med stor sannolikhet väldigt mycket ja.
 
Hmm, såg på bilderna att man inte verkar ha isolerat med Ignucell hela vägen ned, ut över sulan och ned till dess undre kant? Ser bara ut att vara isolerat längs väggen.

Kanske redan någon som nämnt detta, orkar inte läsa alla inlägg......

Det står i Ignucells instruktion att man skall göra det och har inte entreprenören gjort det så bör han göra om.

http://ignucell.se/wp-content/uploads/2012/11/monteringsanvisning-källarvägg1.pdf

Kan detta vara orsak till fukten?
 
Andersjohanna skrev:
Excel skrev:
Jag har också isolerat med ignucell sedan september, bor i gbg området och systemet fungerar perfa.

Jag gör samma notering som excel. Vi fick hela sulan inkletad i membran.

Då jag skulle säga att jag har samma nivå på dränrören som du ligger de helt rätt. Noterar att det är många som just anmärker på denna nivån men skulle inte tro att de själva har utfört en dränering.

10-16 timmar efter ett stort regnfall hör jag i brunnen hur det rinner ifrån dränrören. Det tar ett bra tag för vattnet att vandra.

Lycka till!
Hej!

Jag har jobbat med grundläggning i 25 år och överkant dräneringsrör ska ligga under underkant sula. Du kan gå in på vilken av hemsidorna som hellst som tillverkar dräneringsmaterial och få detta bekräftat. Är man rädd för att underminera sulan vid omdränering för att få ned röret på rätt djup så ökar man avståndet från väggen och återfyller med kapillärbrytande material, lämpligen makadam.

Dränerar man med ignucell så ska man även isolera sulan. Ovanpå sulans isolering ska man fästa en åldersbeständig plast mot väggen, om man mot förmodan får vatten som letar sig fram till väggen så ska det kunna rinna på plasten ifrån väggen innan det når skarven mot sulan. Verkar inte vara utfört på bilderna.
 
Gynteri
"Time for discussion" borde vara över nu. Man upptäcker en fullt utvecklad vattenskada med vidhängande mikrobiell påverkan, i november månad. I januari månad vet man fortfarande inte var och hur vattnet tar sig in. Är det verkligen så?
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
...
 
Redigerat:
Tompamannen skrev:
överkant dräneringsrör ska ligga under underkant sula.
Ska och ska. Om dräneringsrören inte är igensatta så kommer det i princip aldrig att vara vatten högre än nån centimeter över rörets underkant, rörens överkant är meningslöst att ta hänsyn till. Det skulle ju innebära att ju större rör man har desto djupare måste de ligga, och det är ju helt ologiskt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Gynteri
Emellertid kan man misstänka att plattsättningen med en sättning om 20 cm närmast huset och det med flit anlagda akvariet längs gaveln knappast bidrar till att förbättra situationen. Förutom detta är det inkorrekt att tala om en marksänkning om ca ½ meter, eftersom det är föga troligt att källarfönstren tidigare delvis varit täckta med jord. Storlek och fallriktning för resterande del av plattsättningen framgår inte av bilderna. Men om vi ponerar 4x14 meter så motsvarar det ca 50 kvm, vilket vid en regnskur om 10 mm ger ca 500 liter som kan vara på väg mot byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.