Hej, ja, gjorde så även förra hösten med hjälp av hantverkare. Jag upptäckte mögel på de skivor som monterades mot yttertaket för att skapa en luftspalt mellan isoleringen och taket.

Jag föreslog att det skulle lägga byggplast i botten på vinden men det tyckte inte det var bra. De menade att då skulle balkarna få all fukt och bli mkt blöta. (Antar det även kan spridas till golvet jämte respektive regel). Montera ner undertaket för att kunna montera byggplasten där hela taket under vinden skyddas från fukt då kondens bildas just där. De slog sönder mina rutor (med mitt godkännande) för att få mer ventilation. (Sitter vindskydd mellan fasaden och rutan). Jag utökade ventilation med ett rör för självdrag. Trots detta bilda det mögel.

Mitt hus är från -46. Ett stenhus i lättbetong. Tilläggsisolerad då fasaden behövde bytas ut. Självdrag till ventilation. Jag skall montera in mekanisk ventilation med värmeåtervinning. Antingen FTX eller en Frånluftsvärmepump. Ventilationen har inte varit helt inkopplad. Bara badrummet och köket hade ventiler som gick via rör till skorstenen. Så det har varit mkt dammigt i alla rumt utom toalett och kök. Huset skall ha bättre luft men inte värma till kråkorna :/

Frågor;
*Skall jag ha byggplasten i botten på vindgolvet, under isoleringen?
*Skall jag byggplasten i vindens innertak?
* Eller skall jag inte ha någon byggplats alls på vinden,då övriga huset inte har fuktspärr i form av byggplats?-
*Skall en avfuktare monteras på vinden ensamt eller ihop med byggplats?


Mkt tacksam för hjälp!!!

Hälsningar, Peter
 
Byggplasten ska alltid sitta på varma sidan av en vägg eller ett tak.

Har du mögelproblem på vinden ska du absolut montera ångspärr/byggplast, och göra vad du kan för att försöka få den så tät överallt som det går. Det är alltid svårt att få det 100% bra i äldre hus.

Jag har t ex en tillbyggnad i lättbetong. Där tror jag att plasten i taket går ner några cm på väggarna och kläms "tät" av glespanelen. Det är inte perfekt, men uppenbarligen tillräckligt bra eftersom det inte finns tillstymmelse till mögel på den kallvinden.
 
Ja, varma sidan. Men den blir innan isoleringen. Så panelen som då ligger mellan bör ha samma temp som rummet. Så det bör väl kvitta ur det perspektivet.

Men blir det kondens mellan plasten å undertakets panel. Undertaket på rummen i våningsplanen syftar jag då på??? (För det blir svårt å se om man inte lossar isoleringen då å då för å kika om det bildas porer där. Blir lite knepigt då jag skall montera vindskydd ovan. Tänkte att jag då kan öka ventilationshålen in å ut på vinden när jag har bra vindskydd för isoleringen).

Tacksam!!!
 
Jag antar att det är en kallvind som du tilläggsisolerar, dvs lägger ut mer isolering på mellanbjälklaget = innertaket = vindsgolvet?
Plast ska då monteras under takstolarna, ovan glespanel & gips, (el vad du nu har för tak). Det går också att montera mellan gips och gles om det är en eftermontering. Det går förmodligen också att montera under befintligt gipsskikt, och sedan montera ytterligare ett lager gips.

Så gäller det att täta i skarvar, längs kanter mot vägg, och i alla genomföringar (ventilationskanaler, eldosor & ledningar etc).

Om fukten på vinden beror på luft/fuktläckage från bostaden, (pga avsaknad av fuktspärr/plast), så bör fuktproblemet vara löst.
Om inte, så finns det lite olika alternativ.
Mer ventilation är väl det första man tänker på, och under förutsättning att ingen fukt från bostaden tränger upp på vinden ska det fungera.
Tränger det upp lite fukt pga att man inte lyckats få fuktspärren perfekt så är nog huvudspåret att få upp värmen något på vinden istället.
 
  • Gilla
Perperperper
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Jag antar att det är en kallvind som du tilläggsisolerar, dvs lägger ut mer isolering på mellanbjälklaget = innertaket = vindsgolvet?
Plast ska då monteras under takstolarna, ovan glespanel & gips, (el vad du nu har för tak). Det går också att montera mellan gips och gles om det är en eftermontering. Det går förmodligen också att montera under befintligt gipsskikt, och sedan montera ytterligare ett lager gips.

Så gäller det att täta i skarvar, längs kanter mot vägg, och i alla genomföringar (ventilationskanaler, eldosor & ledningar etc).

Om fukten på vinden beror på luft/fuktläckage från bostaden, (pga avsaknad av fuktspärr/plast), så bör fuktproblemet vara löst.
Om inte, så finns det lite olika alternativ.
Mer ventilation är väl det första man tänker på, och under förutsättning att ingen fukt från bostaden tränger upp på vinden ska det fungera.
Tränger det upp lite fukt pga att man inte lyckats få fuktspärren perfekt så är nog huvudspåret att få upp värmen något på vinden istället.
Ja. Jag et att under takstolarna är idealiskt men vill inte montera där. Det för att jag har ett fint undertak med frästa bräder som målats många ggr. Även med kvistlack. Ta ned det är bökigt.

Därför är frågan om att lägga över takstolarna är okej eller om jag då ist skall ge fan i det helt. (Om det åker upp gips eller annat undertak så är det lätt å även montera byggplasten, så klart).

Tacksam!!!
 
Få svar...

Är det bättre att montera byggplasten på takstolarnas insida. Alltså mot yttertaket. Har ingen insolering där men avser så framöver. Om tiden å lusten räcker till. Renoverar hela huset in å utvändigt så tar mkt tid. Vinden är låg. Ca 170cm som högsta invändiga höjd. Sovloft var tanken där. (Vild plan är att lyfta hela taket med kranbil när jag tagit ner tegelpannorna å mura på väggarna 1m. Huset är av lättbetong så bara å mura vidare. Kanske större process än jag tänker... Å dyrare med).
 
  • Gilla
RikNik
  • Laddar…
Se fig från Energimyndighetens tips enl länk i tidigare inlägg (big mike).

Ångspärr-eftermontering-felaktig.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ångspärr-eftermontering-korrekt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.