Hej, vi har precis köpt oss ett hus, och håller som bäst på att totalrenoverar köket. Nästa vecka kommer en ny spis, som enligt specarna ska ansutas med 230V 3x16A, med en perilex-kontakt.

Spisen vi har idag är en 400V 3x16A, och den är ansluten med en perilexkontakt.

Frågan är då till er som vet, är anlutningarna i kontaktdonet i väggen desamma för båda spisarna, och att skillnaderna ligger i hur stickproppen är kopplad, eller behöver jag ta hem en elektriker som kopplar om det hela åt mig?

Nämnas bör ju även att anslutningseffekten på den nya spisen är 9686W, och enligt vad jag förstår skulle den då inte få anslutas till befintlig installation bara utan vidare, eller?

/Egge
 
Vad är det för skum spis du köpt, är den från norge eller ?
 
230v 3fas använder vi inte i sverige(norsk standard)
kolla att det är rätt spis du kommer att få
 
Det är en elektrolux induktion 6150.
 
Hehe... intressant =)

Det är en Electrolux EKI6151. Då ska jag nog ta å ringa och kolla vad det egentligen är, och be dem korrigera sina produktkataloger :surprised:
 
Oj, jag har allt för dåligt minne... inte har man koll på vad man köper för saker...
 
Men vad skoj :-/

ÅF (Elektrostore) sa att det bör fungera att plugga in i befintlig kontakt, men vågade inte lova det utan hänvisade till Electrolux Service. Där kunde de inte svara på frågan idag, utan hänvisade till en servicetekniker på ett betalnummer på fredag... Betalnummer! >:(

Nåja, det blir väl det, om ingen vänlig själ här redan råkar veta vad som gäller för den här modellen ;-) ::) Den är tydligen lite speciell (enligt ÅF) iom att den har inbyggd micro

/Egge
 
egge skrev:
Betalnummer!  >:(
:surprised: Det var det fräckaste, inte f*n ska man behöva betala för relevant information. >:(

I synnerhet som spisen har ett rek. capris: 17 750 SEK :surprised: >:( (visserligen inkl. moms men ändå). ;D
 
Exakt. Som tur är är det inte många ÅF som följer rek.pris för just den spisen :D Fast åas, hade de gjort det hade jag nog inte haft samma problem eftersom vi inte hade köpt den då ;-)
 
3fas/N skulle dom skrivit då ju...230v syftar säkert på själva element spänningen...........men man vet ju aldrig ???
 
Ja det låter ju rimligt. Jag har bett någon som kan på electrolux kontakta mig på fredag, och nämnde att jag inte tänkte ringa något betalnummer ;-)

Hur som helst, om det är som du skriver, har du någon åsikt om min ursprungliga fråga? Dvs, tror du jag behöver ta hit någon för att koppla om (eller dra nytt iom att anslutningseffekten är högre än 9500W), eller tror du det går att plugga in spisen direkt i perilex-kontakten som sitter i väggen idag? Du behöver inte ta något ansvar för ditt svar ;-)

Min tanke är; finns det ingen standard som talar om hur man ansluter alla tåtarna i väggkontakten av perilex-typ? Dvs att det är lika kopplat i väggen oavsett vad som sitter i andra ändan på stickkontakten?

/Egge
 
sitter det perilex så är dom kopplade enligt standard att ta dit elektriker skall du inte behöva bara att plugga in.....är det säkrat med 3x16A så räcker det gott....
 
Om spisen är avsedd att användas i sverige så är det rätt spänning.

Det finns kanske kvar ett ytterst fåtal hus i landet som matas på "norskt vis" med 230V mellan faserna, men de går nog att räkna på egen hand.


Ett varningens ord när det gäller perilexuttag är att det är långt ifrån säkert att nollan är inkopplad. En hel del spisar har ingen nolledare, utan kör alla element mellan faserna, 380/400v elementspänning, åtminstone var det vanligt förr i tiden (där "förr" är såpass nyligen som för 10 år sedan). Jag har pysslat en del med verksamhet där man släpar runt mobil utrustning som kräver trefasmatning, och ofta är perilexuttaget det enda som finns i trefasväg i många byggnader. Det har varit ett otal gånger då jag har fått fuska och använda skyddsjorden som nolla, farligt och olagligt men enda lösningen när paniken är nära. Det är dessutom såpass länge sen att det är preskriberat :)

Skruva av locket på perilexkontakten och titta så att alla kontakterna har ledningar anslutna, eller använd en spänningsprovare/multimeter och mät att du får 400v mellan faserna och 230v mellan fas och nolla. Obs, gör inte det här om du är osäker på hur det ska göras.
 
Ahh... ska genast kolla... att mäta är inga problem, den biten har jag koll på iaf. 400 kittlar lite mer än 230 bara... ;-) :D

På nuvarande spis står det att elementspänningen är 380V så det är ju inte omöjligt att nollan saknas... *humma*

/Egge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.