Hej!

Är helt ny på det här med att bygga hus men efter att ha lagt ner x antal timmar på detta forum så känns det som man börjar lära sig både det ena och det andra

Men till ämnet. Vi planerar att köpa en tomt av kommunen. Dom har gjort en geoteknisk undersökning på marken och vad vår säljare av hus har sagt så kan vi räkna med:

Schakt och grund 250 000 Normalschakt och grund (typgodkänd)

Extra fyllnadsmassor/pålning 80 000

Men kan vi lita på det? Han snabbkolla i geotekniska undersökningen när han kom fram till det. Kan tillägga att det är smålandsvillan eller hjältevadhus vi planerar att bygga med.

Här kommer en länk med undersökningen som ni gärna får hjälpa mig att tyda. Är det några varningsklockor som ringer så säg till. Och hur tolkar ni marken? Det är en gammal åker, nåt speciellt att tänka på?

http://husar.orebro.se//orebrokommun/files/pdf/file638.pdf

Tack på förhand
 
Ingen som har något att tillägga?
 
Ja du bör/måste påla, å som dom skriver blir stålrörspålar bäst och billigast. Skulle tippa på att de kommer slås RR90 pålar ner till berg, = spetsbärande påle diam 90x6,3mm .
Sen stod de att de behövdes markkompenseras vid förstukvist å liknande, där skulle jag åxå rekommendera pålar för att va säker, har vart på mycket grundförstärkningar där de snålats på pålningen vid nybygget å för kompletteras senare = dyrare och omständligare.
Är det i Örebro du ska bygga kan ja tipsa på en grymt bra pålfirma som jag jobbar på ;)
 
Jag skulle inte bygga där. Rapporten nämner några gånger att leran är sättningsbenägen. Ditt hus kan få sprickor i väggarna och nivåskillnader. Inte kul.
Och så låter som hög grundvattennivå. Och bullervall? Verkar inte vara ett trevligt läge.
 
Påla har vi räknat med att vi måste göra. Vi kommer låta hustillverkaren fixa marken så förmodar att dom vet vad dom gör. Japp det är i örebro tar gärna tips så får jag se om det kanske är er hustillverkaren väljer

Bullervallen är pga en järnväg. Vi bor närmare den järnvägen idag än vad vi kommer göra då. Det är inget bekymmer.

Att tillägga är att det precis har byggts 3 st större 2 familjs hus i det området. Dom gick väldigt dyrt. Samt så har det även byggts ett dagis. Med tanke på att dom byggnaderna står där nu så känns det inte som att marken kan vara utdömd iallafall. Tomten är placerad på "rätt" sida av stan och i ett bra område :)
 
Malten. Förklara gärna det

"Sen stod de att de behövdes markkompenseras vid förstukvist å liknande, där skulle jag åxå rekommendera pålar"

Varför behöver man göra det? Är marken så lös så att när man kliver ut från trappan så faller man ner i ett hål?

Tänker om det nu är pga den anledningen så måste man ju egentligen markkompensera hela tomten?

Thomas. Att huset skulle riskera sättningar och liknande kompenserar man väl just genom pålningen?

Vad kan höggrundvattennivå innebära?

Kan tillägga att vi bor ca 300 meter norr om tomten i nuläget. Här är det x antal radhus och vi har inte upplevt några bekymmer. Dom är byggda i början på 80 talet.

Dagiset som dom har byggt ligger ca 100 meter norr om vår eventuella tomt

2 familjshusen ligger ca 100 meter väster om vår eventuella tomt
 
Det Malten menade är att du ska påla för farstukvisten också annars finns risk att den sätter sig. Marken runtomkring kan komma att sjunka men det är ingenting du behöver oroa dig för. Angående den höga grundvattennivån så kan du behöva höja huset något. Det viktiga är att du får ordentligt med dränerande material under huset, samt att isoleringen under huset är ordentligt förankrad i betongen. För när marken sjunker ska den hänga kvar och inte följa med marken då du får kalldrag.
 
Hmm man skulle ju helst slippa allt det här med pålning. Inte gratis direkt

Om jag måste påla farstukvisten så lär jag även vara tvungen att påla uteplats och carport. Vågar man ens lägga stenplattor utan att dom "flyter" iväg
 
Idag finns tyvärr inget bättre/billigare alternativ till stålpålning, om marken är dålig. Och det är ju nästan bara "dålig" mark kvar att bygga på, är de inte pålning så är det sprängning osv. Ja carporten kan åxå behövas beroende på hur den är konstruerad å va den väger, förstukvisten är ju bara 2st extrapålar, klart du kan lägga plattor på uteplatsen utan att dom flyter iväg.
 
Och du har rätt i att man undviker sättningar å dylikt med pålningen.
 
Vi har inte skrivit på några papper ännu så jag ska gå igenom den här tomten noggrant med dom innan vi skriver under nåt. Dom får helt enkelt förklara vad vi kan förvänta oss av tomten i framtiden

Det är som sagt kommun som säljer. Nåt slags ansvar tycker man att dom borde ha.
 
Var i Örebro är det?
 
Ja tycker inte du behöver vara nå orolig, de är så här de ser ut idag, byggs för fullt på gammla åkermarker, inga konstigheter, kommunen skulle inte kosta på att göra ordning marken, om den va obebyggbar. De är ju en geoundersökning Gjord, så nu vet man ju va som behövs åtgärdas i området..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Det Malten menade är att du ska påla för farstukvisten också annars finns risk att den sätter sig. Marken runtomkring kan komma att sjunka men det är ingenting du behöver oroa dig för.- - -.
Jag håller inte med om det sista där! Om marken runtom huset sjunker när huset står stilla, så kan det mycket lätt bli brott på vatten- och avloppsledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.