P
Imorgon har vi bokat tid och ska beställa köket. Får se vad vi får för leveranstid. Hoppar över vitvaror, bänskiva samt diskbänk då vi inte bestämt oss.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
AnneFi
Ska du ha ikea bodbyn så bokar de leverans sex veckor framåt. Passade oss bra dock lite tråkigt när vi behövde byta lite saker att man ska stå i sex veckor utan fronter på vissa lådor :/
 
P
6 veckor är inget problem för oss då vi bygger helt nytt i ett rum som aldrig varit kök. Ska göra om precis allt så vi vill nog inte ha köket förens tidigast i mitten av februari.
 
P
Nu är det beställt till v7 så då får vi hoppas att allt är klart för att börja montera. Ska ju bara riva upp golvet, undertaket, väggskivorna, dra ny el och vatten/avlopp samt byta fönster innan :)
Återstår också att välja vitvaror, bänkskivor samt diskbänk.
 
P
Bygget är igång nu men mycket återstår.
 
  • IMG_4877.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går sakta framåt. Nya fönster monterade och golvet uppbrutet. Ska se om det går att förstärka upp golvreglarna då det är lite svajigt.
 
Redigerat:
Hej, snyggt kök ni får :) Har precis slängt upp ett IKEAkök sjäv, och tänkte bara kolla om du vet hur det är med bänkskivorna... det är jättelång leveranstid på dem från IKEA och det kostar massor att få hem dem. Detta gäller om man vill ha dem måttade alltså. För min del slutade det med billiga laminatskivor för att jag skulle få ett kök inom rimlig tid, men då var det en del andra saker som spelade in. Jag rekommenderar det INTE, det är så tråkigt med skarvar och elände... istället för en måttbeställd med underlimmade hoar som var planen. Håller med när det gäller lådorna som du skrev, jag tog tre lådor, med en låg överst för bestick och sådant. I efterhand har vi monterat "blindlådor" i alla överlådor för att bättre utnyttja utrymmet.
 
Såg en grej till, ni har satt ugn och Micro bredvid kylen, det har jag också.... vilket inneburit att jag redan har repor och en buckla på kylen. Det som händer är att när man är flera i köket, och någon öppnar kyldörren när micron är öppen, så har man omgående ett märke på kylen :(
 
P
Kan du inte hänga om dörren? Kommer nog ha högerhängd dörr på kylen då dörren annars kommer åt fel håll om man ska hämta nåt när man lagar mat.
 
Jag har tänkt kolla om den går att hänga om, annars får jag helt enkelt byta plats på kyl och frys, även om det inte blir optimalt. Bra om du gör så från början då :)
 
P
Jo det är mycket att fundera på men vi har gott om tid då vi bygger i ett annat rum och behöver inte stressa.
Här är dagens jobb i alla fall. Nya golvreglar som ligger i våg 😄

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
När du ändå river upp golvet, dra vatten och avlopp så du får en kran och en ho vid spisen... det är guld värt! Kika gärna in på mitt nya kök, finns i min blogg. Jag är SÅ glad för att jag satte in den extra hon... och för den motordrivna öppningen av sopsorteringen ;)
 
P
Vi tycker det blir tillräckligt nära till vattenkran och ho ändå och vill inte offra utrymmet i skåpet.

Fint kök ni har byggt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
P
Allt tar längre tid än man tror. Skjutit fram leveransen en månad till den 10 mars. Förhoppningsvis klart till påsk.....
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Smart drag! Ikeapaketen tar mera plats än man tror, och sedan ska man ha plats att bygga ihop och förvara också... Jag använde ett utrymme som var nästan dubbelt så stort som köket, och ändå blev det trångt, men jag hade ju en hel del skåp också förståss... Pricka av allt när det kommit... hos mig var det till och med en skåpstomme som fattades, vilket inte hade varit kul att upptäcka när man väl börjat sätta köket och har över 10 mil till IKEA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.