Vi har hittat vårt drömhus! Men jag är så nervös och rädd att inte klara av det.

Det säljes privat, vi har inte diskuterat pris ännu men max 850000, vi har lånelöfte på 1mille, ingen kontantinsats.

Just nu jobbar mannen och jag föräldraledig. Jag har på en höft räknat ut att vi under dessa två år en av oss kommer vara hemma, har en inkomst på 25500. Har höfträknat på alla utgifter och vi kommer då få 2100 kvar i månaden.

Ingen aning om vad vi kommer behöva betala i månaden för lånet men snittade på 5000.

Nån som vill hjälpa mig reda ut allt och se om vi kommer ha råd? Vill inte räkna på två löner för det är inte om förren två år vi kommer ha det, förutsatt att jag blir fast anställd under detta år. Risken finns att jag blir av med jobbet.

Tak, ommålning, dränering och fönsterbyte kommer ske eftersom. Invändigt behövs inget göras.

Vi funderar på att låna till taket och göra bort det.

Åh.. Hjälp :/
 
2000:- över, är det efter bara utgifter, inget sparande eller oförutsägbara utgifter sparande ?
 
Det är 2000 som vi kan spara undan. Jag har räknat med mat, bensin och ja, alla räkningar, försäkringar som vi har nu. Då blev det 2000 över att lägga åt sidan. Kan givetvis ta ut mer föräldrapenning om det krisar sig, har räknat att jag tar ut dagar som ger 6000.
 
Om tak och dränering behöver göras så lär ni nog behöva göra åtgärder även inne, men du menar kanske att det är om ca 5-10 år?
 
Hade jag varit i er situation hade jag bundit lånet, 2 eller 3 år. Då bör ni hamna under 2,5% vilket ger en kostnad på 1800:- i månaden. Då har ni 3.200:- i amortering vilket jag tycker är i högsta laget för er om man nu vill lägga 5.000:- i månaden på lånet.

Enligt det nya amorteringskravet ska er amortering vara ca 1.500:- vilket låter mer rimligt i början när man har en mindre budget. Då kommer ni ha 3.800:- över i månaden vilket jag tycker är en bra buffert. Om köpet går snabbt kan ni kanske få låna på dom gamla villkoren och då kan ni be om amorteringsfritt. Själva har jag inte amorterat en krona sen jag köpte mitt hus för 5,5 år sen.
 
lilla frugan skrev:
Om tak och dränering behöver göras så lär ni nog behöva göra åtgärder även inne, men du menar kanske att det är om ca 5-10 år?
Ja precis..det är inget akut.
Vi känner folk som kan dränera vilket drar ner priset lite. Men iaf.. Vad tänker du måste åtgärdas inne?
 
huggan skrev:
Hade jag varit i er situation hade jag bundit lånet, 2 eller 3 år. Då bör ni hamna under 2,5% vilket ger en kostnad på 1800:- i månaden. Då har ni 3.200:- i amortering vilket jag tycker är i högsta laget för er om man nu vill lägga 5.000:- i månaden på lånet.

Enligt det nya amorteringskravet ska er amortering vara ca 1.500:- vilket låter mer rimligt i början när man har en mindre budget. Då kommer ni ha 3.800:- över i månaden vilket jag tycker är en bra buffert. Om köpet går snabbt kan ni kanske få låna på dom gamla villkoren och då kan ni be om amorteringsfritt. Själva har jag inte amorterat en krona sen jag köpte mitt hus för 5,5 år sen.
Vi har inte besiktat än vilket kanske borde vara bäst att göra när snön smält bort lite så man kan se mer av utsidan och sådär.
Jag är tyvärr skitdålig på allt du skrev där om räntor och så, jag vet, det är kasst, men det är därför jag ber om råd :/
Jag måste läsa det du skrev några ggr till ;p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.