Hej!

Håller på och renoverar ett äldre hus. Tanken är att regla på 45x45 inåt för installations skikt och samtidigt kan ju passa på att isolera detta utrymmet. Men snickaren jag konsulterar tycker 45x45 är för klent för väggens skull och vill hellre se 45x70.
Frågan är då om jag vågar isolera 70mm inåt?
Dagens konstruktion är utifrån och in: plastfasad-asfaboard-50mm glasull-gammal panelfasad-80mm stående plank-tretex träfiberskiva. Alltså 70mm isolering på träfiber skivan sen, tror ni det funkar eller är det en en riskfaktor?

Tack på förhand
MVH Patrik
 
Ingen som vågar uttala sig? Vet att det är lite känsligt men vill gärna ha en indikation.
Är det rentav överkurs att bygga ny vägg?

Mvh Patrik
 
Du flyttar daggpunkten om du isolerar innifrån och därför bör du använda hygroskopisk isolering (cellulosa) för att inte riskera att det uppstår fukt i plankväggen. Alltså, för att ge den funkt som ev. uppstår möjlighet att vandra innåt mot den varmare sidan och dunsta. Sedan kan det nog vara bra med något hyfsat tätt skikt på insidan. OSB + gips ska visst vara tillräckligt tätt, annars ångbroms / ångspärr eller likanande.
 
Jo daggpunkten är det som oroar mig lite. Tänke 45mm kanske inte påverkar så mycket. Antar att cellulosabaserad isolering är mycket dyrare än glasull då kanske kostar mer än det ger? Isfall kanske bättre att lägga dom pengarna på vinden eller byte av plastfasaden som börjar bli lite otät.
 
Vi körde korslagda 45x45 reglar för att inte få köldbryggor o sedan osb och gips den väggen är stabil :)
 
Vinden ger mer för minskad energiåtgång. Vänta med väggen om du tycker att det blir dyrt. Jag har bytt en del gammal mineralull i vårt hus och den mesta har svarta spår av mögel. Inget allvarligt, men nog för att jag ska tycka att det inte ser bra ut. På vinden var sågspånet helt fräscht.
 
Gjorde som så att jag skruvade nya väggen in i stommen med 120 skruv blev stadigt som tusan.

Angående isolering så får jag väl uvärdes beräkna för att se återbetalningstiden är. Extrakostnad för träull eller cellulosa är 5-6000 kr.
Läser man runt lite så verkar dem som förstår sig på detta tycka att det inte lönar sig att isolera väggar mer än det jag har idag.
Å andra sidan känns det lite sådär att lämna såpass mycket tomrum i väggarna. Men det kanske bara är jag som känner så?
 
5-6000?! Hur stor är väggen egentligen?
 
3 väggar är det.Det är ca 50m2 som är yttervägg. Enda pris jag sett är träullit 128kr/m2. Jämfört med Byggmax mineralull 8kr/m2.
Har intr jagat jättemycket än men vart kan man vända sig?
 
Ok, då låter det rimligt. Feeling wood har en lista på återförsäljare på sin hemsida, men de är nog inte billigare...
 
Har fått tag på en leverantör som kan leverera i veckan, valen står mellan HuntonFlex träfiber skiva eller isolina linfiber.
Dock så är båda för cc600 och jag har reglat cc450, någon som vet vilken skiva som är enklast att jobba med?
Känns som man kan använda byggsåg för att kapa huntonflexen? Annars har isolina någon specialsåg man ska använda.

Nästa fråga är innerväggar och mellan bjälklag, där borde det inte spela någon roll om man kör mineralull?
 
Jag har som sagt feeling wood, men jag skulle tro att i alla fall huntonflex liknar den, och det lär kapas med byggsåg el. dyl. Det tycker jag är lite omständigt, men det blir å andra sidan väldigt bra.

I innerväggar och bjälklag borde det som du skriver inte spela någon roll vad det gäller fuktegenskaper, men tyngre isolering dämpar ljud bättre så man kan förespråka cellulosa av den anledningen. Jag har hört prat om mineralull och allergi, men jag vet inte om det bara är snicksnack. Själv har jag använt sågspån i en innervägg som jag kunde fylla från vinden.
 
Jo det optimala hade kanske varit cellulosa överallt men det lär få budgeten att spricka, får börja så här iallafall.

Tackar iallafall för alla goda råd.
Lutar nu åt linsolering eftersom den nyreglade inte ligger dikt an överallt och det inte verkar lämpligt att dreva med träfiber historien, och då det blir ganska mycket spill efter som jag av tidskrav tvingas ta cc600 skivor så blir det ju över att dreva med av linet.
 
Redigerat:
Jag isolerade dotterns sovrum på övervåningen som var ganska kall vintertid
vi monterade läkt 22 x 50 mm cc 600 på läkten monterade vi en 10mm aluminium isolerng med häftpistol den kommer i rulle om 24 lpm 1200 mm bred skarvarna förseglades med en aluminium tejp därefter monterades ett läkte till och till sist gipsades väggarna resultatet är enormt bra
aluisoleringen är brandklassad lufttät tar inte åt sig vatten inga skadedjur går på den lättarbetad sax eller kniv och häftpistol
Den kan användas i tak,väggar och golv
Det är en typ av nasa isolering som finns på marknaden
Aluisoleringen ersätter byggplasten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.