Funderar på att beställa ett antal kameror för att installera i sommarstugan då vi inte vistas där under långa perioder. Tänkte sätta några utomhus för att övervaka infarten och runt huset samt några inne i huset. Är det någon som har koll på vad som gäller på privat mark?

Måste jag sätta upp skyltar att det kameraövervakas?
Är svaret ja, var ska dessa skyltar vara uppsatta? Är det vid ingången till tomten väl synligt eller räcker det med en klisterlapp på fönstret?

Skyltar kan visserligen i sig avskräcka lite men är intresserad vad som gäller rent juridiskt?

MVH

Daggen
 
MrPlow
Jag pratade med Länsstyrelsen i samma ärende efter en stöld på tomten. Är området tydligen en tomt avgränsat med t.ex. en häck eller staket (dvs tomt) så får du övervaka som du vill. Men man får inte filma utanför det avgränsade området. Filma inomhus är också ok.

Att bara sätta upp skyltar är inte godkänt enligt dem, man behöver inte heller sätta upp skyltar. Man måste dock informera folk som har tillgång till området t.ex. anställda eller familj. Samma sak gällde för företag och privatpersoner. Är man osäker kan man ringa länsstyrelsen så kommer de ut och bedömmer.

Skyltar sätter man upp för att avskräcka, inte informera.
 
C
Om jag inte minns fel gäller tillståndsplikt där "allmänheten har tillträde", oavsett om det är privat mark eller inte.
 
Jag är absolut ingen expert på detta, så någon får gärna rätta mig ifall jag har missuppfattat det hela, eller delar av det. Det här är bara min egen tolkning av juridiken.

Ifall jag har förstått det rätt så måste du sätta upp en skylt om det finns kameror på din privata mark. Men det är en bra fråga ifall skylten måste sitta vid tomtgränsen eller ifall räcker att den sitter lite diskret vid på fönstret.

Det räcker att det finns en skylt som talar om att ”det finns kameror här”. Du behöver inte tala om hur många kameror som finns, var de finns, ifall de finns inomhus eller utomhus eller när de är aktiverade. Du får dock inte sätta upp en kamera så att det är kränkande, alltså inne på toaletten eller inne i duschen.

Det är viktigt att kameran bara täcker dit privata område. I en affär så får kameran spela in alla som befinner sig inne i affären, men den får inte spela in en person som står på gatan utanför och tittar in genom skyltfönstret. Eller med andra ord så får du spela in en person som kastar in en tegelsten genom fönstret, men du får inte spela in en person som bara står utanför och gör sig beredda att kasta in en sten.
 
På min tomt som jag har för avsikt att filma är det alltså ok... Det går dock inte att undvika att långt i bakgrunden ca 100m bort på andra sidan häcken syns grannens kåk. Detta kan väl inte anses att jag filmar utanför det avgränsade området?

Verkar vara väldigt diffusa regler gällande detta så antingen är man seriös och kontaktar Länsstyrelsen som du säger eller så kör man bara :)

MVH

Daggen
 
Daggen84 skrev:
På min tomt som jag har för avsikt att filma är det alltså ok... Det går dock inte att undvika att långt i bakgrunden ca 100m bort på andra sidan häcken syns grannens kåk. Detta kan väl inte anses att jag filmar utanför det avgränsade området?

Verkar vara väldigt diffusa regler gällande detta så antingen är man seriös och kontaktar Länsstyrelsen som du säger eller så kör man bara :)

MVH

Daggen
Finns det en maskningsfunktion i kamera programmet? Alltså att kameran har en ställbar svart ruta som täcker det som händer vid grannens hus. Det brukar ibland finnas sådana funktioner på kameror.
 
D09
En kamera som sparar video har jag för mig kan anses gå under personuppgiftslagen om allmänheten har tillgång.
 
D09
Glömde förtydliga att en "allmän" plats skulle kunna vara en yta på fastigheten där hemfridzonen inte gäller utan allemansrätten träder in.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09 skrev:
En kamera som sparar video har jag för mig kan anses gå under personuppgiftslagen om allmänheten har tillgång.
Jag tror det bara gäller om det går att identifiera personer. Jag läste om någon kamera som automatiskt gör alla personer så suddiga/bortmaskade att de inte kan identifieras. Då finns det tydligen inget hinder i lagen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Så här står det bl.a. på Datainspektionens hemsida.
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktablad-kameraovervakningslagen.pdf

"Enskildas rättigheter
Enskilda (de som träffas av övervakning) har rätt att få information om kameraövervakningen
genom att den som bedriver övervakningen självmant upplyser om detta,
vanligen genom tydlig skyltning. Särskild upplysning ska lämnas i de fall avlyssning eller
upptagning av ljud sker i samband med övervakningen."

Och

När gäller inte den nya kameraövervakningslagen?

Den nya kameraövervakningslagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit
allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett
led i en verksamhet av rent privat natur. Det innebär att lagen normalt sett inte gäller
för sådan övervakning som sker i privatbostäder och utförs av den som bor där. Även
kameraövervakning som sker av garage, förråd, sjöbodar och på tomtmark utgör
normalt övervakning som faller utanför lagens tillämpningsområde. Det är dock inte
fråga om privat kameraövervakning om bilder eller ljud från övervakningen sprids
till en större krets personer, till exempel över Internet. Eftersom undantaget kräver
att det är en fysisk person som utför övervakningen, faller all kameraövervakning
som utförs av juridiska personer (till exempel aktiebolag) under den nya kameraövervakningslagens
bestämmelser.

Med andra ord, så länge man man endast filmar på sin egen tomt, sätter upp skyltar, inte spelar in ljud
och inte delar det man filmat, med andra än polisen, så är det bara att filma.
 
RilleRock
b_hasse skrev:
Jag tror det bara gäller om det går att identifiera personer. Jag läste om någon kamera som automatiskt gör alla personer så suddiga/bortmaskade att de inte kan identifieras. Då finns det tydligen inget hinder i lagen.
Helt rätt det är därför värmekameror är helt perfekta som tex bygglarm på större arbetsplatser kopplade till larmcentral som då kan gå in och titta om det tex är en kanin eller människa.

Fördelen är att det inte är tillståndspliktiga trots de sätts på allmän plats men skall man ha en kvalitetskamera från Axis Q-serie så 25-35000st.
Men i dem kan man köra in smarta 3-parts program pga deras api (Application Programming Interface) så det beror lite på vad man skall använda kameran till.
Men vill man slippa falsklarm eller ha avancerade funktioner som tex "Guardtour" på en PTZ kamera så är ett öppet api ett måste.
Behöver man inte det är prissättningen en bra bit lägre.

Lite ot kanske.
 
Mycket info! Tack så mycket!

Nu till en annan fråga: för att kunna kolla på kamerorna då vi är borta krävs internet. Inget annat än ett 3g/4g abonnemang är aktuellt och möjligt för tillfället i stugan. Alla operatörer har olika mycket surf till olika priser. Telia tex erbjuder 10GB för 99kr i månaden, 20GB för 199kr och 40GB för 299kr.. Hur mycket data kan tänkas behövas?
Jag har ingen vidare koll på hur mycket data som går åt. Tanken är att de sätts igång när de känner av rörelse och såklart "on demand" vilket inte kommer vara särskilt ofta...

MVH

Daggen
 
Daggen84 skrev:
Mycket info! Tack så mycket!

Nu till en annan fråga: för att kunna kolla på kamerorna då vi är borta krävs internet. Inget annat än ett 3g/4g abonnemang är aktuellt och möjligt för tillfället i stugan. Alla operatörer har olika mycket surf till olika priser. Telia tex erbjuder 10GB för 99kr i månaden, 20GB för 199kr och 40GB för 299kr.. Hur mycket data kan tänkas behövas?
Jag har ingen vidare koll på hur mycket data som går åt. Tanken är att de sätts igång när de känner av rörelse och såklart "on demand" vilket inte kommer vara särskilt ofta...

MVH

Daggen
När jag kollar på min kamera från min mobil
alltså en betydligt lägre kvalitet än max
så går det åt 0,6MB/minut dvs. att 1GB räcker ca 27 timmar.
Det borde gå åt lika mycket data ifrån kameran.
Frågan är var du ska spara inspelad data, på plats eller ladda upp någonstans, det gör stor skillnad på datamängd.
 
Peter2400 skrev:
När jag kollar på min kamera från min mobil
alltså en betydligt lägre kvalitet än max
så går det åt 0,6MB/minut dvs. att 1GB räcker ca 27 timmar.
Det borde gå åt lika mycket data ifrån kameran.
Frågan är var du ska spara inspelad data, på plats eller ladda upp någonstans, det gör stor skillnad på datamängd.

Då känns det som att 20GB paketet räcker rätt bra. Blir då lite data kvar att använda när man är där och vill surfa.
Antar att det är lämpligast att spara inspelad data på en extern hårddisk som man placerar otillgängligt någonstans i kåken... Hur har du löst ditt system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.