- Vad gör de på Lantmäteriet?

- Innan man avverkar på en tomt, behöver man anlita Lantmäteriet för att veta vart tomtgränsen går? Sitter det alltid pinnar i hörnen på tomten som man själv kan dra ett ”rep mellan”? Vad kostar detta om man behöver anlita någon?
 
Det brukar finnas (järn)pinnar i hörnen på tomten, men är det nyutstakade kommunala tomter så kan dessa pinnar vara av trä och de brukar ha en tendens att få egna ben och försvinna.
Är det en gammal tomt så är säkert pinnarna av metall.
De kan dock vara ganska korta och svåra att upptäcka.

Lantmäteriet kan sätta ut nya pinnar om de gamla är borta, annars kan du ju kolla på tomtkartan och få rätt bra uppfattning om var tomtgränsen går.

 
Lantmäteriet kan sätta ut nya pinnar om de gamla är borta, annars kan du ju kolla på tomtkartan och få rätt bra uppfattning om var tomtgränsen går.
Om man skulle låta Lantmäteriet punkta ut tomten, vem står då för den kostnaden?

Jag har ett fritidshus och tomtgränserna vet jag på ett ungefär, men jag vill ha exakta mått då jag skall sätta upp staket.
 
Det blir du som får betala....
 
Jesca_j skrev:
Är det en gammal tomt så är säkert pinnarna av metall.
Inte troligt, tyvärr. Då kan gränsmarkeringarna snarare vara: huggen fyrkant i sten, hål i sten eller i bästa fall en plint.

Beställ en tomtkarta från Lantmäteriet. På den brukar det med hjälp av förkortningar stå vad som finns i respektive hörn av tomten. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.