nizzehult
Ägde ett hus på 90-talet som vi köpte av ett par som hade anknytningar i ett öststatsland (oväsentligt vilket) och ägaren hade tagit dit arbetskraft från sitt hemland för en större uppfräschning av hela huset något år innan vi köpte det. Och det såg onekligen fint ut! Bodde där i 6 år och sålde det till en som jobbade som byggnadssnickare, fortfarande i bra skick. Efter några år började dom få in vatten genom väggarna så man fick riva upp hela fasaden - som var rätt ovanlig och bestod av liggande bräder, inte panel utan spontat. Bakom panelen hade man bara stoppat frigolit, fanns ingen diffusionsspärr eller annat och vatten hade trängt in nästan överallt så man fick riva bort nästan hela fasaden och byta den! Inklusive fönster. Blev dyrt!
Vad lärde jag mig av detta? Jo, köp inget som någon fixat upp med billig arbetskraft bara för att det ska se snyggt ut i några år. Har man däremot koll på vad byggarna gör och fortlöpande kan kontrollera arbetet - eller anlita någon sakkunnig som är ansvarig och följer arbetet - så kan det nog funka. För visst finns det även seriösa byggare från dessa länder.
 
hempularen skrev:
Försök få bygglov för ett hus med Italiensk värmeisolering. Jag tror det blir ganska besvärligt.
Men det är snarare pga att det inte blir så kallt i italien så det byggs inte på samma sätt som här
 
Exakt det problemet är vanligt med de nyckelfärdiga husen som byggs idag. Jag o min sambo ville bygga nyckelfärdigt och fick en byggplan o förstod efter ett tag att det skulle bli ett skitbygge. Allting enligt svensk bygglag, men så dåligt och billiga byggsätt, ett skämt dedär med "svensk bygglag"
 
Kanske du kan "speca" lite vad det är som gör den Svenska byggnormen så dålig eller är det bara nått som du tycker?
 
O
Ellenlinnealiv skrev:
Men det är snarare pga att det inte blir så kallt i italien så det byggs inte på samma sätt som här
Därför kan du inte få bygglov här i Sverige.... Om de bygger huset efter svenska regler gällande isolering så borde det inte vara något problem... Förut satt man följer detaljplanen....
 
Är du involverad i försäljning på nått vis?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
P
En annan aspekt som man måste ha i åtanke när man köper av en utländsk husleverantör är om moms är inräknat i priset. Moms på leveransen skall betalas i Sverige (där produkten konsumeras) Det utländska bolaget måste vara momsregistrerat i Sverige för att kunna betala in momsen. Hur många utländska bolag är det? De är dessutom tvingade att lämna en periodisk sammanställning över alla fakturor till andra EU-länder. Där skall konsumentens personnummer anges. Om detta inte sköts på rätt sätt kan de plötsligt dyka upp ett skattetillägg på 25% som konsumenten inte räknat med.
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
O
Larz N skrev:
Vi har byggt ett polskt passivhus/lågenergihus.
Eco Readyhus är ett ytterst seriöst företag som har byggt vårt hus på 4 månader.
Kvaliteten är extrem och framför allt håller monteringen, byggnationen lika hög kvalitet. Det är så svenska småhusproducenter verkligen går i skam för sina smäckiga "snabba pengar" -konstruktioner!
Är det någon som vill ha ett riktigt kvalitetshus med kort byggtid där allt stämmer i minsta detalj inkl tidsplaneringen kan vi mot egen erfarenhet ev färdigbyggt hus och dubbelgarage rekommendera
ECO READY-HUS.se
Bygga ett hus på 4 månader? Är det ens möjligt?
Eller är det byggsats?

Det finns säkert bra hus i från Polen eller andra länder, de betvivlar jag inte, men jag undrar om man kan tjäna några pengar på det hela!
 
Hur kan man bli besviken på tjockleken på väggarna, är man som du påstår dig vara "kvalitetsmedveten", borde man väl kolla upp huset INNAN man köper ????? Sedan är det rent skitsnack när det gäller dina påståenden om vilka utomordentligt höga nivåer dom Polska husen har.
Nu är jag kanske inte en oerhört kvalitetsmedveten person MEN jag har jobbat med och på bostadshus i stort sett ett helt liv och tror mig ha kompetensen att bedöma kvalitetsnivån både på dom rent Svenska, Polska och Estländska hus jag varit insyltad i och när det gäller kvalitet och ytfinish så ligger dom Svenska i alla fall inte sämre till.
 
Vi har tydligen helt olika erfarenheter av hus som kommer från andra sida Östersjön.
Hur hann dom "torka ut" stommen (och platta?) på den korta tiden ? Eller tar man problemet med torrksprickor på garantibesiktningen ?
 
Och än mer förundrad blir jag över att det torkade så kvickt över sommaren, det är ju den i särklass sämsta tiden för att få bort fukten?? Och hur "följer man upp ett FTX man justerar och mäter in flöden en gång för alla när installationen är klar, sedan ska det inte behövas någon uppföljning. Måste man komma och göra "en uppföljning" har man gjort ett dåligt jobb. Och jag tror inte du riktigt vet vad du surrar i, vad då modern betong????
 
O
Jag blir väldigt fundersam över grunden... Det låter som en ovanlig konstruktion, som inte brukar användas i Sverige. Kanske är en ny konstruktion som inte hunnit testats ordentligt i Sverige under våra förhållande...

Måste tyvärr låta lite fördomsfull... Men inte brukar våra grannländer i öst vara kända för några nya innovationer gällande byggandets teknik? (Jag hoppas att jag har fel och bara missat massa uppfinningar).

Det är intressant hur man kan bedöma alla svenska husföretag som oseriösa bara för att ett husföretag försöker...
Om du vill veta en hemlighet, så skulle ni troligtvis inte fått bygglov för det huset som ritades upp.... Du får väldigt gärna berätta vilket husföretag det var... Det borde inte vara någon hemlighet efter som du är så tydlig med det polska husföretaget...
Men jag skulle naturligtvis inte heller känna ett förtroende för ett sådant husföretag. Men tjockleken på ytterväggarna är svårt att göra något åt. Så länge man inte slänger in något av de special isolering som de börjar försöka uppfinna.

Jag är glad för din skull att du är nöjd med ditt hus!
Men tänk på att det är väldigt många som är väldigt nöjda med sina svenska hustillverkare också.
 
  • Gilla
Kyleman
  • Laddar…
Larz N skrev:
Nu byggde vi med byggstart 27 maj och huset stod färdigt 24 september. det kom faktiskt inte en enda regnskur under hela byggtiden. Det är maximal tur och hur dom gör med byggen under denna årstid vet jag inte.
Plattan är av helt annan konstruktion än vad svenska byggen har. Den görs i 2 moment, först en grund på makadam
med 20 cm speciell cellplast som sedan gjuts över med betong.

Den speciella cellplasten är XPS enligt deras hemsida. Kvalitet står inte..


Över detta efter ca 14 dagars "vila" förseglas ytan med asfaltspapp.

Torde vara en enkel radonspärr

Huset byggs sedan på denna torra yta och när allt är färdigt lägger man ytterligare 10 cm cellplast, värmeslingor och överst betong av modern typ, "torrbetong]" som inte alls har den 3 månaders torktid som svenska byggen kräver.

Verkar vara B25 ( C20/25)
"Graden av karbonatisering beror på betongens kvalitet.
Så har t ex prefabricerad betong med en styrka på
45 N/mm2 (B45) normalt ett karbonatiseringsdjup på 3
mm efter 20 år. En sämre betongkvalité, t ex B25, kan
under samma period få ett karbonatiseringsdjup på
över 15 mm."

det är modern teknik Eco Ready hus använder och som är godkänd även i Sverige.

Eller billigaste möjligt...


Några sprickor eller andra defekter har ännu inte uppkommit.
Företaget har skickat hit folk som kontrollerar och följer upp bl a ventilationen som är ett FTX.-system med mera. Dom är ytterst noga att allt ska fungera 100% och det har det gjort.
Kan påpeka misstaget vi gjorde att köpa svenskt kök! Så många fel och så mycket strul som Ballingslöv gett oss är skandal! Deras handläggning, tillverkning och bemötande är under all kritik. Kan direkt avråda från att köpa deras katastrofala kvalitetsbefriade produkter! Köpallt från ECO READY HUS och låt dom montera så är ni trygga och allt kommer att fungera![/QUO

Jobbar du där kanske?
 
  • Gilla
joseph8
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har bara erfarenhet från 1 hus som var tillverkat i Estland och uppförd av Estländare. Några av problemen var "plattan" dom gjorde hade stora gjutsår på två sidor, golvvärmen var lagd under syllen så när dom skulle fästa väggarna skadades golvvärmeslangen (upptäcktes några månader senare), panel kapad för lång så att den vilade mot fönsterbläck , "snickarna" hade 1 storlek på dosfräs (80 mm) så brytare och uttag inte täckte doshålen, använde ingen tape i skarvarna på plastfolien mm.
Fördel var att det var billigt men jag skulle INTE anlita den firman.

Vilken firma är detta du skriver om?
 
Jag byggde hus med WWL från Lettland för ett par år sedan. http://www.wwl.lv/sv/

En lokalentreprenör gjorde gund och markarbeten, WWL levererade vägg och takelement samt monterade. Jag tog in egna entreprenörer som gjorde el, vvs och ytskikt inne.

Allt fungerade väldigt bra men man får vara medveten om att det inte finns utrymme för ändringar när modulerna lämnat fabrik, som med alla modulhus byggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.