Hej precis börjat att renovera ett rum. När jag är färdig med allt förarbete märker jag att en kulodosa äldre modell i porslin är ljummen. Min fråga är skall jag byta ut denna med en gång?
 
Börja med att kolla så det inte är dåligt åtdraget.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Lite beroende på hur gammal elen är så är det på sin plats att varna för gamla ruttna kablar.
Om det är från tidigt 50-tal eller äldre är det stor risk att du har dödskulo där.

Då kommer isoleringen på ledarna rasa i småbitar bara du rör det minsta i skiten. Då är det dags att byta ut rubbet innan huset brinner ner. (Ja det var faktiskt dags redan för 20 år sedan!)

Är det modernare så är det troligtvis PVC-plast som isolering och då brukar det fortfarande vara i förvånansvärt gott skick, även om det är 50 år gammalt.

Jag nämner detta av två skäl, dels att du ska veta vad du "måste" göra ifall det är gammal kabel vars isolering har torkat till en stenhård och skör f.d isolering.
Dels att du kan göra dig förberedd för att den dagen du öppnar kulodosan kan det bli så att du helt enkelt får leva med avstängd el tills dess det är bytt. Rasar isoleringen sönder då du drar åt skruvarna eller pillrar på annat vis så är det inget annat att göra än att låta säkringen/säkringarna vara ur och ringa en elektriker.
 
Att inte göra nånting är dock det dummaste.
Öppna dosan och se hur det ser ut, känn om skruvarna är dåligt dragna.

Bryt och mät!
 
Mikael_L
JLov skrev:
Att inte göra nånting är dock det dummaste.
Öppna dosan och se hur det ser ut, känn om skruvarna är dåligt dragna.

Bryt och mät!
Man kan ju vänta till måndag iaf, så det går att ringa en elfirma på stört om det behövs. :)
 
Om det är möjligt hade jag nog försökt att bryta strömmen till den dosan och ev kopplat om tillfälligt om det tex är till ditt kylskåp eller något.
Sen hade jag ringt elektriker omedelbart. F-n vad man hade ångrat sig om man kom hem från jobbet o huset brunnit ner o man visste om problemet.
 
Mikael_L
Själv skulle jag nog slå av strömmen, öppna försiktigt och ännu försiktigare känna om skruvarna är åtdragna och mycket mycket försiktigt dra åt lite ifall det sitter löst.

Men om ledarisoleringen är vit och svart och ser ut som plast så är det troligen PVC, då skulle jag överge försiktigheten lite.
Men är det svarta ledare som ser ut som tyg eller nåt, eller kanske gummi-isolering så skulle jag snarast tänka ut hur ett ev byte av ledningssystemet snarast ska gå till.
Är det en grupp som klarar sig utan ström ett tag skulle jag dessutom vicka och greja lite med ledarna för att ta reda på vad det verkar vara.
 
Mikael_L
Jag var hos en jag känner på öland, och
"Du som kan el, kan du koppla ur den där lampan ovanför ytterdörren, vi ska måla om och den ska ändå bort!"

Sagt och gjort, kabeln gick in genom väggen till en liten gammal porslinskulo-dosa.
Jag öppnade och skruvade upp plintarna och så fort jag rörde i kablarna så rasade all isolering av från typ samtliga ledare i dosan - godnatt !

Det var bara att låta allt vara avslaget och låta dom anlita lämpligt folk till veckan.
Jag hade inte tid, material eller lust eller behörighet att göra något åt det.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag har varit på jobb när det mer eller mindre har brunnit i kulodosorna. Detta ska man ta med stort allvar. Allt för många förbiser att en elinstallation som är lite äldre kan behöva en översyn och blundar för evt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.