G
Nån som vet om/var man kan få tag på sånt golvtegel/klinker som syns på bilderna? Har likadant i ett rum i mitt hus från -73 och skulle vilja lägga mer i andra rum...
 
Höganäs kanske ? :)
 
Så gammalt men ändå så modernt! Titta på planlösningen på mäklarens hemsida. Det ser ut som att många av dagens arkitekter hämtat inspiration från detta hus. Ett mycket trevligt hus ser det ut som, välbevarat och med fantastiska ljusinsläpp samt en underbar anpassning till platsen.
 
G
Marre666, ja det är nog Höganäsklinker, men jag vet inte vad "modellen" kallas, och är rätt säker på att den inte finns i nyproduktion längre... i varje fall kan jag inte hitta något liknande på deras hemsida. :(
 
G
Dekora.se
De har en serie som heter Klassisk, väldigt lik Högnäs gamla plattor.
 
Gillar huset skarpt.
Men rummet med två altandörrar har ju bara en dörr in, borde det inte varit två där också?
 
Gillar den fina gamla radio (troligen från slut 40 / början 50 talet) bredvid Bruno mest :) Köket väldigt trångt, annars rätt så trevligt interiör.
 
Hälig design, men inget för moderna byggen. Våra krav på energieffektiva hus kommer att sbba arkitekturen men tjocka väggar och 3-glasfönster. Klinkern är Höganäs, Hr själv lagt mycket av just denna och mera djupbrända stenar genom åren. Jag har inte hittat de djupbrända, som gick från normalbrunt, över rött till koboltskimrande mörkbrunt. Om någon vet var det finns, vänligen tipsa. Det är det vackraste golv jag lagt.
 
Tyvärr blir det lite som att bo i ett museum. Som banjoragge redan skrivit, är huset inte anpassat till dagens energikrav och varje åtgärd förstör husets värde. Knappast något för ByggaHemmamedlemmar som gärna vill bygga och fixa.
 
Intressant, vårt hus, ritat i och byggt 1960 av en relativt känd arkitekt använder flera av dom här lösningarna. Golvvärme ingjuten i plattan, Höganäsklinkern lagd i mönster, invändig träpanel på både väggar och tak men inte lika mycket fönstersektioner.
Nu vet vi iallafall var "vår" arkitekt fick sin inspiration.
Nu har vi ytterväggar, och flera innerväggar i tegel, men med bergvärme blir det rimliga energikostnader.

Höganäs klinkern finns tyvärr inte i produktion längre
 
O
Jag rädd för att någon som köper det inte begriper vad det handlar om utan börjar med att riva ut allting....
 
Kan tycka att 4,5 mille är lite dyrt även för att vara nära sjön Aspen, behövs dock en redig kvalitativ renovering, bara nya fönster och bergvärme lär gå på en halv mille och innan man är klar är man nog uppe i totalt 5,5 ungefär och då kan hitta bättre och nyare hus i området
 
Ja billigare ja men ingen med så här bra designhistoria
Men är man bara intresserad av bo så är detta hus inget för vaniliga svennen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.