Hej, vi har ett bubbelbadkar som plötsligt vägrar starta. Jag har kollat inkommande el att den är 230volt. Jag har känt på fläkten så den inte kärvat ihop. Jag provade att hjälpa igång motorn, då startade den och gick. Kan det vara kondensatorn eller är det nått annat?
 
Redigerat:
Ja, om motorn fungerar efter lite handgriplig övertalning är det högst troligt antingen startkondensatorn eller kärvande motor som inte orkar starta från stillastående.
 
Motorn känns inte trög när man vrider för hand, får ta och byta kondensator. Var hittar man en sådan? Och är det farligt att använda karet med trasig kondensator, dvs man får hjälpa igång den? Frugan var sugen på att bada. ..
 
Hej! tack för svaret samt länkarna!
Frugan satte sig i badet och jag startade igång motorn, allt frid och fröjd i ca 20min
sen stannade badetkaret. inget liv i den vid startförsök. när motorn vilat i 5-10min
morrade det i den vid startförsök, då tänkte jag att det kunde vara en utlöst termosäkring och det
ändå kunde vara att motorn går trögt och därmed varm. nåväl dagen efter när jag skulle plocka bort pumpen för rengöring konstaterade jag att kondensatorn "spruckit" och "något" vällt ut. Så jag antar
att det är kondingen ändå.
vad är det som hänt? kan det bli så ibland bara? eller är det nått annat men ska kolla innan man byter
kondingen?
20150118_160840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150118_160849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150118_160901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150118_160909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150118_160939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Erik
 
Med största sannolikhet så är det "något som händer". Men jag reagerar lite på storleken 15 uF. Jag ttycker dylika kondensatorer brukar ha högre värden. Men om det är en motor med låg effekt så kan det säkert stämma.

Jag har ingen aning om en alltför klen kondensator utsätts för större påfrestningar, jag tror att en för liten kondensator främst gör att motorn inte startar, och det gör ju din motor när kondingen är frisk.

En annan sak som vore extremt osannolik/konstig. är om något är felkopplat så att din motor matas med två faser (=400V) istället för enfas och nolla. Ett sådant fel skulle kunna förstöra kondensatorn ungefär så här. Men troligen hade motorn också strukit med ganska direkt. Fast det finns iofs. motorer som går bra på båda spänningarna.
 
Redigerat:
Att motorn blir varm och löser ut thermoskyddet är helt naturligt när kondensatorn antagligen får kortslutning. Då går motorn elektriskt mycket trögt.

Men felet är nog enkelt fixat. Montera en ny kondensator så är pumpen sannolikt ok.
 
Då var en ny kondensator inhandlad och monterad och badkaret funkar perfekt!
Tack alla för hjälpen!
/Erik
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.