hej allihoppa,

jag vill köpa ett hus om ca ett år. nu håller jag på med att kolla vad det finns på marknaden. jag har sett att det finns massor med fastigheter som har pantbrev uttagna. nu är det så att jag vill köpa min fastighet utan lån. jag vill betala cash utan banklån. jag ser fastigheter som t.ex. kostar 1,5 milljoner men har några stycken pantbrev uttagna för sammanlagt t,ex, 1 milljon. vad betyder det för mig om jag är interesserad av att köpa detta hus? betyder det att jag tar över 1 milljon i skulder även om jag betalar 1,5 milljoner cash? eller vad händer igentligen med dessa pantbrev? måste säljaren betala tillbaka pantbreven med pengarna jag ger honnom för huset?? lite svårt att förstå för mig. jag vill ju inte ta över någon annans skulder.... eller är det i detta fall så att huset helt enkelt kostar 2,5 milljoner? (1,5 milljoner för huset plus 1 milljon pantbrev) jag har ochså hört att det är bra om pantbrev redan är uttagen för att man slipper betalar någon avgift osv, men jag vill som sagt inte ha någott att göra med skulder och pantbrev osv,,,

tack så mycket för er hjälp och förlåt om det kanske har frågats redan, försökte använda sökfunktionen men hittade inget so kunde ge mig svar.

hälsningar från nya zeeland

christopher
 
Pantbrev är en säkerhet i huset som banken kräver för att låna ut pengar till fastighetsägare.
Pantbrev följer huset, men om man inte tar något lån så behöver ju inte pantbrev utnyttjas.
Dock kan dom vid ett senare tillfälle utnyttjas om du eller nästa ägare vill belåna fastigheten.

Du måste vara mycket noga med att tillse att alla uttagna pantbrev kommer dig tillhanda vid köpet.
Om inte, kan det betyda att säljaren har använt dessa för att belåna fastigheten hos någon - privat eller finansinstitut.
Innehavaren kan komma och kräva motsvarande summa av dig som ny fastighetsägare.
Om pantbrev har "försvunnet" så måste dessa dödas, vilket kan ta lång tid. Förslagsvis ställer då säljaren motsvarande summa på ett låst bankkonto som garanti, tills pantbrev är dödat.
 
tack för snabba svaret. så vad kan man säga sammanfattad om det hela? är det dåligt att köpa hus med uttagna pantbrev eller inte? om jag inte vill ha några skulder, ska jag då undvika köpa hus med uttagna pantbrev?
 
Det är inte dåligt. Du behöver inte ha lån bara för att det finns pantbrev.
Är priset 1,5 miljoner är det det du betalar.
1 miljon i pantbrev innebär att det går att pantsätta fastigheten till det beloppet utan att betala annat än administrativ avg och därför en viktig upplysning till den som tänker ta lån vid köpet då det annars kostar 2%av 1miljon.
 
okej, men vad händer med miljonen som är uttagen i pantbreven? någon måste ju betala tillbaka det beloppet. jag vill bara inte att banken kommer nån gång och vill ha tillbaka pengar av mig som förra ägaren har lånat.
 
H
Prata med din bank så hjälper de dig med alla detaljer.
Pantbrev finns i stort sett i alla hus.
 
När ni fullföljer köpet, vilket man oftast gör hos banken, så ser banken till att säljaren "betalar" sina skulder till respektive bank.
Sedan är pantbreven, eller inteckningarna som är en bättre benämning, "rena".
Några fysiska papper används inte längre utan det är "datapantbrev", som finns registrerade hos Lantmäteriet.

Det finns en fördel med att ha inteckningar registrerade, även om man inte har använt dem som säkerhet för lån.
Det blir mindre attraktivt att "ta över" en fastighet med hjälp av förfalskade åtkomsthandlingar om det redan finns uttagna inteckningar.
Sådana lagfartskapningar görs ju främst för att kunna belåna en fastighet och på det sättet få ut kontanter.
 
Det är bra att ha pantbrev
Om du köper ett hus som har 1 000 000 i pantbrev så kan du vid senare tillfälle eller nästa ägare låna upp till 1000 000 utan att måsta börja led lagfartavgifter och allt vad det heter som bara är extra kostnader
Pantbrev är inget negativt och inget man ska vara rädd för.
 
Thomas59
Att det finns pantbrev uttagna (det kallas så när en fastighet har pantbrev registrerade) säger inget om huruvida det finns lån på fastigheten eller ej. Det kan finnas lån eller tex ha funnits lån som som nu är helt eller delvis återbetalda.

Finns lån på fastigheten löser säljaren dessa vid försäljning. Det kräver långivaren och det sköter säljarens bank.

Inget du behöver oroa dig för och pantbreven påverkar inte priset för fastigheten mer än att det kan vara en fördel att det finns pantbrev OM man vill belåna fastigheten i framtiden eller om en framtida köpare finansierar köpet via lån.

Det kostar nämligen pengar att "Ta ut pantbrev" men det är en engångskostnad som den som en gång i tiden tog ut pantbreven redan betalat.

Det är egentligen felaktigt, som några påstår, att pantbreven fungerar som säkerhet för lån hos banken.

Det är fastigheten i sig som är bankens säkerhet. Innehavet av pantbrev/-en är bara ett bevis på att banken, eller annan långivare, har en pant (säkerhet) i fastigheten.

Pantbrevens inbördes tidsordning (det kan finnas flera pantbrev uttagna) bestämmer var panten "ligger". Det betyder på svenska i vilken ordning de som har pant i fastigheten får pengar om panten måste utnyttjas.

Som fastighetsägare kan man i princip ta ut pantbrev långt över fastighetens marknadsvärde så pantbreven i sig säger inget om värdet på fastigheten.

Vi utlåning gör banken normalt en värdering av fastigheten och ligger då det pantbrev som fastighetsägare kan erbjuda för "högt" i förhållande till fastighetens värde eller tom över fastighetens värde nekar troligen banken lån.

Att som långivare inneha den "första panten" ger således långivaren den bästa säkerheten. Varje senare pant har en relativt sett sämre säkerhet. Ligger pantbrevet ÖVER marknadsvärdet innebär det i praktiken att långivaren inte har någon säkerhet alls.

I ditt fall (kontantköp) kan du i praktiken bortse från pantfrågan. Finns utnyttjade pantbrev (=lån) ska banken tillse att dessa lån löses vid köpet. Det påverkar inte vad du betalar för fastigheten.
 
Y
T TheGame skrev:
Pantbrev är inget negativt och inget man ska vara rädd för.
Pantbrev förvirrar många, även mig.
Blev lite förtjust i ett hus nu som är sänkt nu till 5.8 miljoner, som har 10,8 miljoner i pantbrev.
- Är det fortfarande inget att oroa sig för?
 
Nej, inget att oroa sig över. Pantbrev är bara bra att ha på fastigheten.
 
Y Yrrol skrev:
Pantbrev förvirrar många, även mig.
Blev lite förtjust i ett hus nu som är sänkt nu till 5.8 miljoner, som har 10,8 miljoner i pantbrev.
- Är det fortfarande inget att oroa sig för?
Njaaa.. jag skulle inte oroa mig för de stora pantbreven. Men det borde betyda att någon vid något tillfälle lyckats låna över 10 milj på huset. Vad har hänt som gör att det bu bara är värt hälften?

Och om man köper ett hus med mer pantbrev än den tilltänkta köpesumman, så kan det vara lämpligt att informera sig om huruvida det även finns lån på större belopp än köpesumman, och isåfall, hur säljaren tänker lösa dem. Annars finns en risk att du i det härf allet lägger en handpenning på 500000, men säljaren kan inte slutföra affären för att han inte klarar att lösa ,lånen. Handpenningen kan då vara förlorad, säljaren har inte råd att pterbetala den.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Pantbrevet ger en möjlighet att ta lån OM man behöver.
De är numera digitala och de outnyttjade ligger parkerade i någon sorts databas.
Det finns säkert de på papper kvar också.

Protte
 
Y
Bakrunden:Huset var något litet från början och byggts om rätt rejält och fint.
Paret skildes och ekonomin räckte inte till. Låter rätt typiskt öde, känner en av deras vänner.
På bilderna ser jag tendenser på lite renoveringsbehov. Om jag då behöver mer lån säger inte ens banken till då heller att "upp upp, pantbrev på 10miljoner får du lösa före du tar för renovera".? Eller är det alltså bara en slags historik. "det här har hänt, nån har lånat 10miljoner en gång i tiden men det är lugnt, låna du lite till". hehe
 
Som sagt, jag skulle vara väldigt försiktig vid ett köp om de faktiska lånen överstiger köpesumman. Då är det inte säkert att säljaren har råd att genomföra försäljningen.

OCH jag skulle också fundera ordentligt på vad jag missar, varför har huset blivit värt så mycket mindre, än det tydligen en gång var värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.