Hej!

Jag har ett souterränghus idag, 1plan med vind (ståhöjd i mitten) och källare. Huset står delvis på moränmark med gjutna sulor och delvis på berg!

Låter som en riskkonstruktion men faktum är att grunden verkar 100% fri från sättningar och sprickor. Förutom några små i ytputsen. Synat inifrån. Källargolven är som praxis var på den tiden gjutna efteråt och källaren känns och upplevs som torr och fräsch..

Nu ska jag bygga ut, förlänga huset 5m, byta takstolar och ordna en våning till.
Hur löser jag grundläggningen på billigast och bäst sätt?
Jag har ju alltid hört att man ska använda samma grundläggning i den utbyggda delen. Om möjligt. Men får man utföra en grund så idag? Delvis ogrävd morän och delvis på berg?
Annars kan man ju tänka sig platta på mark och sedan mura upp, men jag har ingen glädje av mera källarutrymme och takhöjden idag är ca 210 och inget man inreder och bori utan duger gott till verkstad/hobbyrum, pannrum och förråd.

Som synes är det redan utgrävt, tidigt -80tal finns bygglov inskickade för en utbyggnad som aldrig blev av.
20150117_123808.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150117_123901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Ingen glädje av mer källarutrymme".

Jag GARANTERAR dig att du kommer få äta upp det förr eller senare.

Jag skulle utan minsta tvivel gräva ur denna nya del en halvmeter djupare och få 25 (?) kvm med bra ståhöjd och gjuta denna platta med golvvärme etc. Grundlägger du på rätt sätt kommer detta inte röra sig mer än resten av huset.
 
Tack!

Ok, så platta på mark på "vanligt" sätt och sedan mura upp på den? Låter ju klokt men dyrare. Antar att man motgjuter gamla grunden med nån 10mm styroform emellan?
Men problemet med detta är att det känns som att jag då behöver spränga bort berg lite överallt, för att kunna komma ner djupare. Och det vill man ju inte precis eftersom nuvarande grund står på berget.

Andra förslag?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.