Fredrik Å skrev:
Andersjohanna skrev:
Noterade en sak.Hur är det men hålkärlet.Ska det inte luta ut 45 grader mellan vägg och yttekant sula för att ev vatten inte ska bli stående på klacken?
Fredrik
Jo så skall det vara och sedan ett membran som går upp på väggen so klistras och asfalteras tätt mot väggen och sedan platonmatta heter det väl ? som går upp till jordytan
 
peternicklas
Fredrik Å skrev:
Andersjohanna skrev:
Noterade en sak.Hur är det men hålkärlet.Ska det inte luta ut 45 grader mellan vägg och yttekant sula för att ev vatten inte ska bli stående på klacken?
Fredrik
Det räcker med en lutning på runt 15 grader, det viktiga är att det lutar utåt.
 
Fredrik Å skrev:
Andersjohanna skrev:
Noterade en sak.Hur är det men hålkärlet.Ska det inte luta ut 45 grader mellan vägg och yttekant sula för att ev vatten inte ska bli stående på klacken?
Fredrik
Det hade väl iofs varit önskvärt men Ignucell föreskriver bara 12 grader i sin monteringsanvisning dvs ett litet fall utåt är tillräckligt enl tillverkaren.

Elkludde skrev:
Fredrik Å skrev:
Jo så skall det vara och sedan ett membran som går upp på väggen so klistras och asfalteras tätt mot väggen och sedan platonmatta heter det väl ? som går upp till jordytan
Nja nu är vi inne på ett annat system än det som TS valt (Ignucell). Men det du delvis har rätt i är att Ignucell förordar i vissa fall att man klistrar ett membran över klacken men dock inte så stor lutning.

Edit: Tvåa på bollen..
 
Gynteri
Även om grundvattennivån ligger över det normala i Gbgområdet enligt SGU tycks argumenten om dräneringen som orsak inte vara vare sig bärande eller hållbara. Mycket tyder på att regnvatten tar sig in på något sätt, det måste till fullo utredas när, var och hur så sker. "När" vet vi redan, vid regn! Alltså återstår var och hur.
 
När det gäller höjden på dräneringsrören så är det ju rörens underkant som är relevant. Lägg ett rör horisontellt på marken. Försök att få en högre vattennivå än nån enstaka centimeter utan att plugga igen ändarna... Och sen kan ni tala om vilket vattenflöde som behövdes för att hålla den nivån.

Sen ligger ju dräneringsrören inte heller på ett tätt golv, det grus de ligger på leder ju också bort vatten (om än långsammare). Det gör att det ska väldigt mycket till för att det bli vatten stående ovanför sulan så det kan rinna in.
 
TS skaka fram två bilder på utsidan som visar exakt hur det ser ut idag, på marken och på väggarna!

Finns träregeln kvar på väggen?

Hur är väggen behandlad mellan teglet och marken?
 
Demmpa skrev:
TS skaka fram två bilder på utsidan som visar exakt hur det ser ut idag, på marken och på väggarna!

Finns träregeln kvar på väggen?

Hur är väggen behandlad mellan teglet och marken?
Det är någon typ av puts mellan tegel och mark.

På gaveln har jag en ljusgård där jag sänkt marknivån en halvmeter. I ljusgården har jag lagt en markduk och grus 10 cm ovanför aluminiumbläcken över Ignucellskivorna.

På långsidan var vårens plan att lägga 14x4 meter altandäck. Därför lade jag där en markduk med ett tunt lager makadam för att hålla duken på plats. I övre hörn som syns på bild ligger marknivå ca 30 cm ovan bläcket och skivorna och i bortre nedre hörn runt 10 cm.

Plattorna som ligger har fungerat som temporär uteplats under sommaren. Där syns sättningarna tydligt, över 20 cm skulle jag gissa (en bra anledning att inte stenlägga eller sätta altanplintar direkt efter dränering...).

Regeln i väggen sitter kvar. Jag försökte få bort den då jag rev den gamla altanen i somras men den satt riktigt ordentligt. Kände att om jag tog i hårdare kanske det var risk att något i fasaden gick sönder och att den säkert gick att återanvänd när den nya altanen skall på plats...

IMG_9683.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9684.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9685.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl kanske inte så optimalt att sänka marknivån och anlägga en "balja" såsom du har gjort på gaveln.

Men det som jag skulle kollat mer än en gång är naturligtvis rören från utedelen till värmepumpen för den genomföringen kan ju släppa in mycket vatten i grunden. Sen eftersom det är betonghålsten och 7 cm träullit på insidan så kommer nog eventuellt inläckande vatten vid dessa rör inte att ses på väggen utan just nere vid golvet.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Gynteri
oceanis skrev:
Det är väl kanske inte så optimalt att sänka marknivån och anlägga en "balja" såsom du har gjort på gaveln.
Där uttrycker du dig extremt diplomatiskt.
 
Excel
På kortsidan där du har ljusgården behöver inte vara sämre trots att du sänkt nivån, Jag utgår att det inte står en dm vatten där när det regnar och att skivorna hindrar vattnet från att nå väggen.
Vi släpper den så länge.

Visa bilaga 131768

Visa bilaga 131771

Däremot ser jag att det är dåligt eller ingen tätningsmassa mellan över kantlist och huskropp. Detta i kombination med sättningarna på plattorna på långsidan som gör att vatten rinner obehindrat mot huset. Vid spöregn gissar jag att detta blir väldigt mycket vatten på stenplattorna? :confused: Det ser ju också ganska blött ut vid hörnet på huset. Någon annan som reagerar på samma sak?

Gaveln som sticker ut, är det monterat skivor här också, om inte kan det även rinna ned vatten vid gaveln och in bakom skivorna? Kan du gräva lite till vid gaveln fota lite till, gärna något foto på kantlisten också?
 
Redigerat:
Det ser inte bra ut väldigt blött grunden saknar även tätning
 
På mina bilder ser man både vit mjuktätning och lite av aluminiumlisten som går över skivorna så det är nog helt korrekt.
 
Gynteri
oceanis skrev:
Det är väl kanske inte så optimalt att sänka marknivån......
Ursäkta! Baljan har som jag ser det anlagts, inte genom att sänka, utan genom att höja omgivande marknivå.
 
oceanis skrev:
På mina bilder ser man både vit mjuktätning och lite av aluminiumlisten som går över skivorna så det är nog helt korrekt.
jo visst men längre ner ser det mysko ut
 
Elkludde skrev:
jo visst men längre ner ser det mysko ut
Längre ner? Har du röntgensyn.... ;)
Man kan ju inte ens se hela aluminiumplåten som ligger över isoleringsskivorna så hur ser du något längre ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.