Har ett litet gym i källaren (kanske ungefär 15 kvm och ganska lågt i tak), som inte kommit till användning på ett tag på grund av ett värme- och ventilationsproblem. Det luktar inte illa, men källarluft är alltid källarluft. Man vill också ha frisk luft när man tränar. (Själv tränar jag annars helst ute.) Frågan är hur det skall åstadkommas.

Gymmet kommer att användas kanske 1-2 timmar åt gången kanske 3-10 gånger i veckan. Det är när man använder gymmet som man vill ha frisk luft. Luften skall då helst kunna bytas snabbt. Däremellan behövs ingen speciell uppvärmning (källaren är relativt varm i sig och värms upp från tvättstugan och torkrummet).

Att värdra kan vara en lösning. I rummet finns ett fönster. Två behövs för att man skall kunna vädra snabbt och effektivt. Dessutom blir det kallt om man vädrar. Funderar på att ta upp en vädringsventil i andra änden av rummet från fönstret sett, så att rummet snabbt kan vädras ur. Men när man vädrar så här års blir det mycket kallt. Planerar att i så fall ställa in en rejäl värmefläkt för att snabbt höja temperaturen så pass att man slipper frysa.

Min fråga är nu om det finns någon bättre lösning, ungefär som en liten värmeväxlare som snabbt pumpar ut källar luften och ersätter den med frisk utomhusluft, som den först värmer. Sedan är det bra om ett visst luftutbyte kan ske även medan man jobbar i gymmet. Finns det alltså något sådant? Eller något annat som kan fungera på liknande sätt?
 
Räcker det inte med en ventil i ytterväggen och en fläkt i den, som går att reglera hastigheten?
Om du tränar effektivt lär du knappast frysa under träningen, men kan reglera hur mycket friskluft du vill få in i rummet.
 
Det är väl ungefär så jag tänker (och fläkt behövs kanske inte ens om man ställer fönstret på glänt; det får man se sedan om det räcker och om det blir obehagligt drag). Fast det vore ju trevligare om tilluften vore 15 grader i stället för kanske minus 10. :)
 
Gör en egen billigt värmeväxlare med spiro rör, sätt ett mindre spiro, typ 100 i ett 160 och håll fast det inre med distanser i form av skruvar så det håller sig i mitten hela vägen.
Man behöver en låda i varje ända som gör att inre röret fortsätter igenom lådan och det yttre röret har lådan som in/utlopp. Annars blandas luften ihop. (hoppas nån förstår hur jag menar =)

Nu kommer jag inte ihåg vad som var effektivast, om det var inre som var tilluft och yttre frånluft, eller tvärtom, nån betydelse har det iaf(kanske bara på kondensen)
 
Dekker: Hur gör man med fläktar?

Peter2400: Nått sånt jag funderade på ja. Kan ju faktiskt vara till nytta för hela källaren. Den är visserligen 160 kvm, men det är i alla fall relativt öppen planlösning (komplicerad planlösning men inga stängda dörrar).
 
man använder bara en fläkt, tror det räcker med en utblås fläkt. Då sjunker trycket i rummet, och luft börjar flöda in genom inloppsröret. Utsugsfläkten får jobba lite hårdare, men det är gjort för att vara simpelt och lätta att sätta ihop, det mest komplicerade är 'lådorna' i varje ända som skiljer det inre och yttre röret, där vet jag ingen bra(och billig) lösning =/

Detta är en lösning jag läste om som några studenter i sammarbete med något svenskt företag kommit på när dom försökt lösa problemet med köksfläkt i dagens täta hus. De kom på denna lösning med en värmeväxlare i rör osv för att minska värmeförlusterna, skulle länka till arbetet om jag skulle hitta det. Men jag kommer ihåg att dom inte hade nån fläkt på inkommande luften.
Deras största problem som jag kommer ihåg var hur och var luften skulle komma in i rummet och försökte göra någon sorts luftridå runt spiskåpan med den inkommande luften
 
Dekker: Låter smart för köksfläkt till exempel! Här skulle man väl också kunna leda den värmda influften till ett annat rum i huset, till exempel rummet på andra sidan väggen där köksfläkten sitter.

Vill dock inte ha undertryck nere i källarn. Då kan ju mindre önskade gaser sugas upp ur grunden eller väggarna. Tror i och för sig inte heller att undertrycket skulle bli så effektivt, eftersom källaren är på 160 kvm och det inte finns några stängda dörrar (utom till ett par mindre utrymmen). Möjligen bara influftsfläkt eller två fläktar med olika styrka; en starkare för inluft, en svagare för utluft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.