A
Jag bor i parhus i en Brf, vill installera luftvärmepump för att ha som ac på sommaren. Styrelsen säger nej, tillåter inte håltagning i fasad samt om alla medlemar skaffar pump kan störande ljud uppstå.

Jag har försökt att vara behjälplig genom att ta fram avtal som skyddar Brf mot te.x skador på fasad och om störande ljud uppstår fast utan resultat.

Grejen är att jag är förbaskat allergisk mot det mesta i pollenväg och kan inte vädra utan att må dåligt, att vädra på natten är inte att tänka på. Kan jag bygga något på detta, att jag behöver en ac likt en rullstolsbunden behöver en ramp? Kikar man i min journal syns det att jag har tagit medicin sen tonåren mot pollenallergi så att få ett läkarintyg borde vara lätt.
 
Det funkar inte med en mobil AC istället, där du kan låta varmluftsslagen gå ut genom en friskluftsventil?
 
A
Tack för tipset!

Jag vill dock ha en fast monterad apparatur i taket istället för en mobil lösning. De friskluftventiler jag har sitter i fönster karmen samt ytan att kyla ner är 120 kvadrat på 2 våningar.
 
A
Visar det sig helt omöjligt att få igenom en luftpumplösning är detta ett alternativ, tack för tipset.
 
ac1976 skrev:
Visar det sig helt omöjligt att få igenom en luftpumplösning är detta ett alternativ, tack för tipset.
För mig fungerar kombination pollennät i fönstret som är öppet på kvällen och en luftrenare från Electrolux. Och sen vara nogrann att duscha på kvällen och inga kläder i sovrummet som varit ute under dagen. (sen självklart astmamedicin och allergimedicin.) men då går det att släppa in luft genom nätet på kvällen, är inte vackert men man slipper ju även få in getingar. :)


http://www.smartasaker.se/pollennat.html
 
  • Gilla
ac1976
  • Laddar…
A
Nillea skrev:
För mig fungerar kombination pollennät i fönstret som är öppet på kvällen och en luftrenare från Electrolux. Och sen vara nogrann att duscha på kvällen och inga kläder i sovrummet som varit ute under dagen. (sen självklart astmamedicin och allergimedicin.) men då går det att släppa in luft genom nätet på kvällen, är inte vackert men man slipper ju även få in getingar. :)


[länk]
Intressant, tack!
 
mexitegel skrev:
Det funkar inte med en mobil AC istället, där du kan låta varmluftsslagen gå ut genom en friskluftsventil?
Fast de där "lufttjuvarna" måste ju få in (pollenrik) tilluft från något håll så frågan är om det är något bättre än att vädra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.