Den tre år gamla ikeabrandvarnaren jävlas och piper och tjuter trots nytt batteri, och de övriga brandvarnarna är arv från förre ägaren. Så det är dags att se över hela systemet. Och här finns det ju möjligheter. Det finns fristående brandvarnare, sammankopplingsbara (både trådlöst och med tråd), sådana som kan kopplas till olika former av centralenheter och brandvarnarcentral. Det går sedan att koppla vidare till signaler mm. Ombyggnad av huset pågår också, så det finns möjlighet att dra ut ett gäng kabel/nätanslutna brandvarnare i halva huset iallafall.

Frågan är bara vad som ger bäst brandsäkerhet?

Tjänar man något på att hålla på med centralenheter i en vanlig villa, eller är det bättre att bara skaffa en bunt trådlösa sammankopplingsbara och byta batterierna när de börjar ge sig.

Som jag förstått det är den vanligaste brandorsaken torrkokning på spisen, och där ger ju brandvarnare en begränsad hjälp.
 
Larmkopplat med videoverifiering så brandkåren kommer direkt. Utomhussiren så grannarna kommer. Sprinklersystem ger ännu bättre brandskydd ;)
 
Larmsystem saknas dock. Kan bli ett senare, men inget är planerat.
 
RilleRock
pelpet skrev:
Den tre år gamla ikeabrandvarnaren jävlas och piper och tjuter trots nytt batteri, och de övriga brandvarnarna är arv från förre ägaren. Så det är dags att se över hela systemet. Och här finns det ju möjligheter. Det finns fristående brandvarnare, sammankopplingsbara (både trådlöst och med tråd), sådana som kan kopplas till olika former av centralenheter och brandvarnarcentral. Det går sedan att koppla vidare till signaler mm. Ombyggnad av huset pågår också, så det finns möjlighet att dra ut ett gäng kabel/nätanslutna brandvarnare i halva huset iallafall.

Frågan är bara vad som ger bäst brandsäkerhet?

Tjänar man något på att hålla på med centralenheter i en vanlig villa, eller är det bättre att bara skaffa en bunt trådlösa sammankopplingsbara och byta batterierna när de börjar ge sig.

Som jag förstått det är den vanligaste brandorsaken torrkokning på spisen, och där ger ju brandvarnare en begränsad hjälp.
Jag hade köpt en billig 1616 från Powerserien och utgått med kabel från den.
Då har du om du i framtiden vill komplettera med enklare inbrottslarm.
 
Det är inte en deltronicpryl. Vill du berätta mer?
 
RilleRock
pelpet skrev:
Det är inte en deltronicpryl. Vill du berätta mer?
1 st sånhär
http://www.teletec.se/inbrottslarm/...serien/pc1616-868-lcd-kit-inkl-radiomottagare

Ett antal sånhära trådbundna
http://www.utcfssecurityproductspages.eu/SW/products_single.php?product=DP721R

Alt trådlöst men kan du dra kabel så gör det.
http://www.teletec.se/inbrottslarm/...lexor/ws8916-tradlos-optisk-rokdetektor-kombi

Du får ett mer allsidigt system då det i grunden är en inbrottslarmcentral som om du vill i framtiden kan bygga ut inom vissa gränser både trådbundet och trådlöst.
Du kan utöka den med en larmsändare som tex skickar sms till dig vid utlöst larm.
Centralen bygger på en äldre platform så vill du i framtiden kunna styra den med app osv så är det inte denna du skall ha.
Men ett mindre rent inbrottslarm, brandvarning utan specialfunktioner är den extremt prisvärd.
Många här på forumet har centralapparater ur den serien så de kan hjälpa dig vid programmering.
 
Om jag skulle bygga nytt hus skulle jag försöka få in något vattendimma system, typ HIFOG. Skulle vara skönt med ett släcksystem som inte ger vattenskador och kan släcka bränder.
 
Det låter ju trevligt, särskilt i vid riskpunkter som braskamin och spis. Hur ser prisbilden ut?
 
Inte en aning, de vänder sig mest mot företag osv, inte privatpersoner, men priserna har gått ner pga flera tillverkare av liknande lösningar. Men troligtvis allt för högt pris ännu för att konkurrera med vanliga brandvarnare. Såg någonstans att de tog runt 1 miljon kr för att installera i ett sjukhus på 2400kvm eller något sånt, men det säger inget om vad mindre system kostar pga helt andra systemkomponenter.

Jag skulle ha ett system med en 'svetstub' fylld med tryckluft/vatten och sen tryckfyllda rör, finns system med pumpar och elektriska detektorer osv men det är en sak till som kan gå sönder/måste underhållas. Fördelen jag ser är att om det skulle lösa ut i misstag så är vattenmängden så liten att vattenskador inte uppstår.
Man måste dock byta ut/kontrollera flaskan med jämna mellanrum som med alla tryckflaskor
 
RilleRock skrev:
1 st sånhär
[länk]

Ett antal sånhära trådbundna
[länk]

Alt trådlöst men kan du dra kabel så gör det.
[länk]

Du får ett mer allsidigt system då det i grunden är en inbrottslarmcentral som om du vill i framtiden kan bygga ut inom vissa gränser både trådbundet och trådlöst.
Du kan utöka den med en larmsändare som tex skickar sms till dig vid utlöst larm.
Centralen bygger på en äldre platform så vill du i framtiden kunna styra den med app osv så är det inte denna du skall ha.
Men ett mindre rent inbrottslarm, brandvarning utan specialfunktioner är den extremt prisvärd.
Många här på forumet har centralapparater ur den serien så de kan hjälpa dig vid programmering.
Ingen datorstyrning låter ju tyvärr lite gammaldags.
 
Går att hänga på en IP modul så att den får en websida osv
 
RilleRock
pelpet skrev:
Ingen datorstyrning låter ju tyvärr lite gammaldags.
Ja det beror på behov, jag hade satt en Siemens SPC så är man framtidssäker.
Detektorer/socklar är detsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.