Hej

Kanske en konstig fråga...

Har en vägg som bara ska existera för att hålla en strömbrytare.
Den skjuter ut från en annan vägg och är "pelare" för en skjutdörrsvägg.

Vad är rekommenderade minsta bredd för väggen?
gips + 45 + 70 + 45?

Eller är det "ok" att borra lite i reglarna så att dosan mer eller mindre sitter i 2 st 45 reglar som sitter ihop? dvs gips + 90?

Bör det vara något sorts minimiavstånd från en hörna?
Tänker iaf sätta brytaren centrerat, så förhoppningsvis inte :D
 
Redigerat:
Och här kommer kanske ett "konstigt" svar:
Vad menar du med bredd på vägg? inte tjocklek tydligen.
Bredden kan väl vara hur liten som helst.

Skall du ha eldosor där så måste de ju få plats.
En "vanlig" eldosa är ca 70 mm, och strömbrytaren som man sätter där är ca 80 mm.
Så att borra lite i reglarna på en liten väggsnutt är helt OK, huset rasar inte för det.
Men du skall ju ha plats för dörrfoder och hörnlist också.

Så ta gärna ut svängarna lite.
Ingen kommer att sakna de där centimetrarna i öppningen när det är färdigt :)
 
Eller så sätter du brytaren i den vägg som du tänker ansluta din "brytarvägg" i.
 
Jag antar längd på vägg hade varit bättre att säga...
Men ok, det var det jag ville veta, tack så mkt :)

Om det hade fått plats på den väggen så hade jag gjort det, annan dörrkarm några cm därifrån.
 
Är nog inte med helt på hur du menar. Jag ser inte hur man skulle kunna få plats med en vägg, men inte en brytare. Tjockleken på väggen blir väl ändå 90 plus två gipsskivor? Det är större än de 80 som brytaren behöver. Eller blir väggen bara 45+gips tjock? Bild?

Men hursomhelst.
Jag skulle gjort så att jag jackade ur regeln som sitter mot den befintliga väggen rejält. Kanske hela vägen. Då kan din brytare monteras nästan kloss mot den befintliga väggen, och din vägg kommer bara behöva vara lite drygt 75+45.
 
Ursäkta paint.
kk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda "väggar" är då nya väggar/väggar som ska kortas av för att vara anslagsyta för skjutdörrarna.
Den till höger behöver ha en strömbrytare. Jag vill ha så liten bredd som möjligt, och tänkte bara kolla om det fanns några regler för det.

Sitter redan en dosa, men väggen är 50cm, så den ska bli mkt mkt kortare
 
Du kan nog knapra bort en hel del av regeln, men börja baklänges, lägg dit locket till strömbrytaren och foder och hörnförstärkningar mot skjutdörren och allt annat som ska vara där och sedan bestämmer hur lång väggen ska vara.
Ska vara lite luft emellan också.

Protte
 
Yepp, tänkte 2-3cm på varje sida borde gå utan att det känns konstigt.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.