Jag har ett värmesystem med en vedpanna Atmos 35 i ett uthus .
I uthuset har jag 2000 l acktank
Från pannrummet till källaren har jag 20 m kulvert ( två rör)
I källaren har jag en tank på 500 l
I huset har jag golvvärme på undervåningen o radiatorer på övervåningen.
Tar just nu värme från tanken i källaren
I tanken i källaren har jag också slinga för varmvatten samt en solvärmeslinga i botten.

Nu till min fråga, jag är sugen på att shunta vattnet direkt i uthuset och köra ut det i värmesystemet och bara utnyttna tanken i källaren till vv.
Skulle då vilja öka shunten till max i pannrummet under tiden som jag laddar nytt varmvatten i källartanken.
Anledning. Jag har inrett ett rum ovanför pannrummet och behöver värme där också samt att jag tycker mig få stora förluster då jag behöver satsladda tekniktanken ofta.

Vad tror ni om denna lösning ? Tänker jag helt galet ?

värmesystem.JPG
 
Ingen som har några funderingar ? Är det vettigt att bygga om o shunta i pannrummet eller ska jag låta det vara som det är?
 
Jag skulle nog göra som du tänkt.
Jag skulle shunta allt färdigt vid stora tanken. Lilla tanken i huset skulle jag med ventiler helt koppla bort från värmesystemet och bara använda den för att, med solslingan, bereda varmvatten.(har du solslingan kopplad till solfångare?) Efter lilla tanken inne skulle jag sätta en elberedare på lämplig storlek. Denna elberedare får slutvärma tappvarmvattnet.

Om du någon gång har stort behov av vv i huset skulle du då kunna manövrera ventilerna och på så vis ladda lilltanken med vedpannan.

Jag har ett system som ungefär ser ut som ditt.
När jag eldar i pannan så shuntar jag ut max i golvvärmen (ingjuten i betong). Ackumulerar värme i betongen. Efter eldningen bukar jag gå ner till "snålkurvan" igen. Jag tycker det funkar rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.