Nog för att jag brukar försvara hantverkare i det mån det går, men detta...
Detta är det värsta jag sätt någonsin. VÄRSTA!!!!

Faktum är att det finns så mycket fel så jag vet inte var jag ska börja eller sluta.
I detta fall hoppas jag att du inte hunnit betala ngn faktura.
Bestrid allt och hänvisa till att det är för mycket fel som måste besiktas om
innan du gör fler betalningar.
I ditt fall skulle jag skaffa en advokat och sen begära att allt, ALLT görs om
enligt de gällande normer som finns.

Herregud, det där är det värsta jag ngnsin sett. Uppriktigt sagt så känner jag för er nu!
 
Matstj skrev:
# elpaco
Då ska stå i avtalet att i besiktning av badrummet ska ingå en skönhetsbedömning, vilket inte gör.
Vilket var precis min avsikt med posten. För att citera mig själv:
"Nu gäller det väl dock att verkligen dokumentera felen noga, och fastställa vad som verkligen inte kan godkännas"

Så att TS med fog kan anse att köpeavtalet inte är uppfyllt.

birgitbolennart skrev:
Efter att läst alla inlägg så är de flesta bra MEN
För att gör inlägg skall man veta och inte anta eller tro saker
LEnnart
Nej där har du fel. Detta är en sajt för glada amatörer. Alla är välkomna att posta. Men självklart gör man TS en tjänst om man postar saker som man faktiskt har belägg för att påstå, eller åtminstone upplyser om sina brister i ämnet. Men man kan nog utgå från att om en medlem inte särskilt säger annat, så är det hemmafixares åsikt, och bör inte betraktas som etablerad "sanning".
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
mickekirsch skrev:
Är ett "godkänt" företag som utfört arbetet.
Inte länge till :)
 
  • Gilla
Sam_u_El och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr måste jag svara igen gäller de som skrivet att SäkerVatten inte är något krav.
Om jag blivit feltolkad så ber jag om ursäkt.
Men om man beställt att arbetena skall följa BKR och SäkerVatten kraven så
Måste man anmärka på felen också.
Men skillnaden ligger i att om man inte beställt att det skall utföras enligt
SäkertVatten så kan man inte ställa krav på detta.
Dock skall man se upp med gjutna rör som kan få porer och därmed läckage
vilket gör att om det finns skall man alltid ställa kraven på utförandet enligt
SäkertVatten.
Försäkringsbolagen följer alltid Fackmässigheten och fackkraven
när de skall ersätta fullt ut.

Lycka till Fredag eller när nästa syn och besiktning blir
Det kommer säkert att gå bra för er med att få det iordning
enligt fackmannamässigt och branschkraven.
LEnnart
 
Thomas59
En bild rakt ner i golvbrunnen hade ju varit bra men nu är det så många fel så man måste utgå från att ALLT ska göras om.

Till TS. Jag ser vad du skriver att du har inskrivet i avtalet att arbetet ska besiktigas, med besiktningsman som du själv valt. Det skulle ändå vara bra om du kunde klippa/klistra in de paragrafer du i köpeavtalet som rör de "åtgärder" ni överenskommit.

ÄR DET I AVTALET SPECIFICERAT:

-Hur är åtgärderna ska vidtagas? Materialval, vitvaror, el, jfb, förarbete (riva helt eller kakla på kakel osv? Måttsatt ritning?

-Vem som är godkänd som utförare av arbetet? GVK/BKR osv?
-
Hur arbetet sa dokumenteras? Tätskikt, fall, fotodokumentation under arbetets gång, uppmätning av fall innan kakling osv, intyg på eltest av golvvärme, våtrumsintyg?

-När, innan tillträdet ska arbetet vara klart?

-När besiktning senast ska vara gjord? Ska säljaren närvara?

-Vad som händer om säljaren inte godtar anmärkningar vid besiktning?

-Hur situationen att anmärkningar finns men inte hinner åtgärdas innan tillträdesdagen ska hanteras? Skadestånd?

Ja som du förstår TS så är frågorna många. Detta var bara ett axplock. Är inte punkterna ovan reglerade i avtalet, vilket jag gissar att dom inte är, kan det bli stora problem om säljaren börja "streta emot". Det är också anledningen till att man i det längsta försöker undvika lösningen med att säljaren ska åtgärda fel.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
birgitbolennart skrev:
Beträffande att man har en möjlighet att byta klinker, kakel om det finns våtrumsfolie som fuktskydd det är fel.

Möjlighet har man alltid men den som utför arbetet står själv för att fuktskyddet inte fördärvas.
Det finns ingen fuktskyddsleverantör som lämnar garanti på ett sådant arbete om det utförts och sedan läcka uppstår.

LEnnart
Oceanis varnade för att det kunde bara bli viss reperation och inte göra om hela badrummet.
I detta fall tyckte jag det kunde vara intressant om det vid besiktning bedömdes att enstaka plattor behövdes bytas som de felskurna eller spräckta och inte hela badrummet. Om man skrev en avvikelse eller gjorde en klack för ledningarna i våtzon 1.

Några tillverkare godkänner reperation av täktskicksfolie sedan 2013 på tätskiksfolie uppsatt senast 2010 då enstaka kakel/klinkers ska bytas eller trasig golvvärme. Gvk hänvisar till respektive tillverkare vid eventuell reperation (annars skulle det stå rekommenderas inte). Anledning var en undersökning från 2012 initierad av LF där förslaget blev att det skulle vara viss utbildning för de som skulle utföra reperation samt att tillverkarens namn skulle vara märkt på folien.
"Reparation av Finja Tätsystem/byte av platta efter plattsättning: Ta kontakt med din Finjarepresentant". Liknande med Sopro och det finns säkert ett par till som godkändes och testades 2012.

Som sagt de flesta av oss är ett gäng glada amatörer Men vi kan också! Dumt att ha en övertro på sig själv och kasta sten i glashus i senare inlägg..
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
Oceanis varnade för att det kunde bara bli viss reperation och inte göra om hela badrummet.
I detta fall tyckte jag det kunde vara intressant om det vid besiktning bedömdes att enstaka plattor behövdes bytas som de felskurna eller spräckta och inte hela badrummet. Om man skrev en avvikelse eller gjorde en klack för ledningarna i våtzon 1.

Några tillverkare godkänner reperation av täktskicksfolie sedan 2013 på tätskiksfolie uppsatt senast 2010 då enstaka kakel/klinkers ska bytas eller trasig golvvärme. Gvk hänvisar till respektive tillverkare vid eventuell reperation (annars skulle det stå rekommenderas inte). Anledning var en undersökning från 2012 initierad av LF där förslaget blev att det skulle vara viss utbildning för de som skulle utföra reperation samt att tillverkarens namn skulle vara märkt på folien.
"Reparation av Finja Tätsystem/byte av platta efter plattsättning: Ta kontakt med din Finjarepresentant". Liknande med Sopro och det finns säkert ett par till som godkändes och testades 2012.

Som sagt de flesta av oss är ett gäng glada amatörer Men vi kan också! Dumt att ha en övertro på sig själv och kasta sten i glashus i senare inlägg..
Eftersom du nämner mitt namn måste jag faktiskt fråga vad du egentligen menar med ditt inlägg? Förstår inte om den sista meningen i ditt inlägg är någon sorts kritik mot mig eller något generellt du vill säga eftersom du inleder inlägget lite underligt i början och med ett något felaktigt citat.

Mest för att förstå din tanke / Oceanis
 
Beträffande disskution mellan Oceanis OCH Slurppe99 och dess innehåll beträffande garanti vid renovering typ byte av plattor måste jag tillägga att det finns ingen våtskyddstillverkar som lämnar garanti eller ersättning om det inträffar en skada efter att klinker eller kakel blivit bytad.
Att man tagit fram renoveringstillsatser betyder INTE att man lämnar ersättning om det inträffat en skada.
VAR försiktiga vid plattsättning och kontrollera ytorna före plattorna monteras.
LEnnart
 
oceanis och jag har ingen diskussion om reparation om våtrumsfolie utan jag frågade honom om det. Det är du birgitbolennart som säger att det är fel och ingen garanti lämnas. Sedan tycker du att vi amatörer inte ska uttala oss i senare inlägg. Nedan kommer utdrag från GVK.
Reparation eller delreparation av tätskikt. Är det godkänt att reparera tätskikt i våtrum?

Med delreparation av tätskikt menar vi när man utför en åtgärd i våtrummet som kräver att tätskiktet avlägsnas i en del av utrymmet för att sedan återställas. Detta kan vara aktuellt t.ex. då golvvärmesystem ska repareras, då golvbrunn måste bytas ut eller då man fått ett läckage igenom tätskiktet. GVK rekommenderar att man utför en tätskiktsinstallation med så få skarvar som möjligt. Ofta leder en delreparation till fler skarvar än när man installerar tätskikt i hela utrymmet och resultatet kan oftast inte likställas med ett utförande där tätskikt installeras i hela utrymmet på en gång. I första hand ska man rådfråga sin tätskiktsleverantör som ska ha en anvisning för hur delreparation ska ske. Det är också viktigt att kontrollera att delreparation kan ske med bibehållen produktgaranti. Saknas anvisning eller garanti för delreparation rekommenderar GVK inte en delreparation. Av praktisk erfarenhet vet vi att plastmattor kan delrepareras med gott resultat och att tätskiktsfolier har goda förutsättningar för detta.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Eftersom du nämner mitt namn måste jag faktiskt fråga vad du egentligen menar med ditt inlägg? Förstår inte om den sista meningen i ditt inlägg är någon sorts kritik mot mig eller något generellt du vill säga eftersom du inleder inlägget lite underligt i början och med ett något felaktigt citat.

Mest för att förstå din tanke / Oceanis
Jag förklara för Birgitbolennart att jag tidigare ställde en fråga om reparation med våtrumsfolie till dig med anledning av ditt tidigare inlägg. Där bara ev mindre fel skulle åtgärdas. Birgitbolennart gick då in och svara på det och påstod att våtrumsfolie aldrig kunde repareras med garanti. Sedan tyckte han i senare inlägg att tydligen inte amatörer skulle uttala sig. Det är detta jag har svarat på till birgitbolennart. Jag har ingen kritik mot dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Jösses!!! För mig finns det en fördel med dessa bilder, nämligen att jag känner att jag tydligen inte drabbats av den värsta fuskbyggaren i landet! Katastrof! Men det verkar ändå som att du har rätten på din sida och full koll, jag hoppas verkligen att vi får höra (läsa) vad besiktningsmannen säger om detta. Även huvudentreprenören måste väl vara i chocktillstånd, eller?
 
Hur går det Micke? Har du fått nåt svar från säljaren och/eller hantverkaren?
 
Undrar också..
 
Hur gick ditt möte med entreprenören?? Hoppas att de insåg att det måste göras om ??

Håller med alla inlägg, detta är inget hantverk, det är ett skitjobb. Att ens nämna hantverk till dessa bilder är att skymfa riktiga hantverkare.
 
Oh jisses. Det ser ju....helt fruktansvärt ut...
:-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.