Jag brukar inte ge nyårslöften, men nu har jag ett som jag hoppas kunna hålla i alla fall. Jag ska köpa minst tre nya blå Boschmaskiner i år, men jag behöver er hjälp med vad jag ska satsa på! :wow:
Det handlar egentligen inte så mycket om vad jag behöver utan vad som är "bra att ha". :)

Budgeten är dynamisk och frugan har lovat att inte säga något men förbehållit sig rätten att "titta irriterat" :)

I maskinparken finns redan:
* Kap/ger (Bosch GCM 8SJL + GTA3800)
* Cirkelsåg (Bosch GKS55)
* Borrhammare (Hitachi DH24PC3)
* Sticksåg (Bosch GST500PE)
* Lågvarvig borrmaskin (Hitachi D13VG)
* Skruvdragare (grön bosch 14,4 V - helt omöjlig att ta livet av... :()

Så nu tänkte jag dra upp en grov plan för året.

Det jag funderar närmast på är en multimaskin, GOP250 eller 300. Ska bygga några räcken till en balkong och en trädgårdsgrind i vår/ sommar och då misstänker jag att sådan skulle vara bra att ha.

Därefter troligen en högvarvig borrmaskin och jag tror GBM 6 RE Professional skulle sitta som ett smäck och passa in bra i parken.

Men sen? En handöverfräs har jag funderat på, men det är rätt mycket pengar för något som jag inte ens kan komma på när jag ska använda :D. Kanske skulle jag byta ut skruvdragaren? Eller något annat?

Så, vad tycker ni verktygsnördar? Hur uppfyller jag mitt nyårslöfte bäst :D
 
Finns en massa som är bra att ha. T.ex.:
Bordssåg.
Sänksåg.
Tigersåg.
Vinkelslip.
Excenterslip.
Bandslip.
Handhyvel.
 
Om du ska ha en multimaskin så tycker jag inte att man ska fundera så mycket över om det ska vara GOP250 eller GOP300. GOP300 har snabbfäste, och det tycker jag känns avgörande.

Själv så är jag nog på gång att införskaffa en excenterslip, och då är det GEX125-150 AVE som känns intressant. Kanske kan komma till användning vid trädgårdsgrindssnickrandet?

En dammsugare i GAS-serien kanske kan minska frugans irriterande blickar? :)
 
Redigerat:
Ska du bygga räcken och trädgårdsgrindar så borde en handöverfräs vara väldigt högt upp på listan! Åtminstone om du skall få lite finess på dina kreationer!

En sådan och en sänksåg samtidigt (med skenor som både handöverfräsen och sänksågen kan "åka" på). Klockrent, sen har du "bara" en kvar!
 
Hade jag haft din uppsättning av maskiner så hade jag saknat:
GOP300 (har själv GOP250)
GOF1600CE
GKT55 med några olika längder på skenor.
Till sist men inte minst alla mina 10,4v maskiner, älskar dem verkligen (y)

Höll på att glömma, GEX125-150.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
Plättlätt:
1. Sänksågen med lite skenor (GKT nåt va?)
2. Du saknar ju en blå batteriskruvdragare, och du behöver naturligtvis två iom att du får hjälp i sommar att skruva altanbrädor.
Men nu måste du däremot välja om du ska ha en liten smidig 10,8V (kanske kombokit med slagande dragare), eller en brutalt stor och stark maskin.
3. Här blir det en lasergrej, antingen korslaser med mottagare (bra till sommarens altan), eller en laserlängdmätare.
Mathias har väl tjackat en riktigt fin blå krysslaser? Finns en tråd någonstans.
4. Ja en multimaskin behöver du ju också, så den fjärde maskinen får du väl smuggla in. :)

mexitegel skrev:
Budgeten är dynamisk och frugan har lovat att inte säga något men förbehållit sig rätten att "titta irriterat" :)
Hehe, klockrent. (y)
 
Många bra förslag, jag kanske måste överträffa nyårslöftet :p

Insåg ju att jag glömde några saker i min inventering, illa när man inte kommer ihåg alla :)
* Vinkelslip , Blå Bosch, välanvänd så jag ser inte modellbeteckningen :)
* Tigersåg:Hitachi CR13VA
* Laserlängdmätare, Bosch GLM80 (Från byggahus :))

Sänksåg och handöverfräs är alltså det jag måste ha först? Inte illa att pricka de allra dyraste maskinerna :D
Sen en GOP300 (snabbfäste är ju nästan oumbärligt)

Vilka längder på skenor ska man satsa på då? En över 2,4 meter är väl givet så en 3,1 och en 1,1 meters kanske?

Skruvisen väntar jag nog med. Jag menar pajjar den jag har så måste ju det inköpet gå utanför denna budgeten :D

Och en krysslaser vore ju bra att ha... Jag kollade in Mathias köp, verkar ju både bra och prisvärt :)


Vad hamnar vi på då, typ 14 papp + krysslaser i bonus. Det är jag väl värd eller? :D
 
Bra verktyg är man alltid värd, finns ju inget värre än att jobba med skräp.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sänksåg och handöverfräs är alltså det jag måste ha först? Inte illa att pricka de allra dyraste maskinerna :D
Sen en GOP300 (snabbfäste är ju nästan oumbärligt)

Vilka längder på skenor ska man satsa på då? En över 2,4 meter är väl givet så en 3,1 och en 1,1 meters kanske?

Det är jag väl värd eller? :D
2st FSN1600 med tillhörande skarvstycke (FSN VEL) räcker en bra bit.
Jag slog till på en FSN RA-800 (hålradskena, som ingår i bla FSN-OFA 32) till fräsen, så nu finns det en sådan i garaget också.

GOF1250CE i L-Boxx finns för €341 + frakt hos Rubart.de
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gof-1250-ce-34965-ocs-p/

Och ja, bra verktyg är man alltid värd. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har föregångaren till GBM 6 RE Professional, en utmärkt maskin, bara köp.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag håller med om GOP300 och GKT 55 med skenor men tycker att du skall vänta med fräsen till GOF 1250 LCE kommer i feburari:)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Räcken till balkong => Domino.....
 
Har man inte en sänksåg skulle jag satsa på det.
 
Har Bosch någon Dominofräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.