A
Hyr en slip som tar bort lim. Om du ska flytspackla eller lägga klinker på betongen så bör du ta bort gammalt lim.
 
R
Min tanke är att slipa bort limmet och sen sätta tätskikt på detta. Därefter klinker. Inget flytspackel. Jag har redan vattenburen golvvärme i betongen.
Men jag förstår fortfarande inte hur man avgör vilken nivå brunnen ska sitta på? Ska jag ta en klinkersplatta o lägga bredvid brunnen när man gjuter fast brunnen för att se så att de ligger i exakt samma nivå eller vad? Fixet bygger väl också några millimeter o sen ska de ju läggas en golvbrunnssil på brunnen också, är det så ni mäter ut nivån på brunnen?!
 
Tja, har renoverat ett badrum med trägolv, till golvspån finns det en platta till purusbrunnar som man sätter nersänkt i spånet sen brunnen i den, brunnen ska ju vara lägsta punkt på golvet i höjd med golvet, inte i höjd med klinkern, tätskiktet ska ju ner i brunnen, skäras till och spännas fast med klämmringen. Fredde
 
bort med matta och lim, slipa betongen, bila upp för nya rör och golvbrunn, va försiktig efter som du har vattenburen golvvärme. Gjut igen. Bygg fall mot golvbrunn, primer på golvet, flytspackla ända upp till kanten på golvbrunnen, sätt en påse i brunnen så att du inte får spackel i den, sätt i knivhållaren i brunnen, limma fast förstärkningsgummit som ska vara till det tätskikt du använder rakt över brunnen, sätt tätskikt på väggar och golv, sätt i kniven i hållaren, skär runt, vik ner kanten i brunnen, klämm fast med klämmringen. Sätt kakel och klinker, vid golvbrunnen, en klinkerram med sil, den ligger i nivå med klinkern Fredde
 
R
Sfrepe skrev:
bort med matta och lim, slipa betongen, bila upp för nya rör och golvbrunn, va försiktig efter som du har vattenburen golvvärme. Gjut igen. Bygg fall mot golvbrunn, primer på golvet, flytspackla ända upp till kanten på golvbrunnen, sätt en påse i brunnen så att du inte får spackel i den, sätt i knivhållaren i brunnen, limma fast förstärkningsgummit som ska vara till det tätskikt du använder rakt över brunnen, sätt tätskikt på väggar och golv, sätt i kniven i hållaren, skär runt, vik ner kanten i brunnen, klämm fast med klämmringen. Sätt kakel och klinker, vid golvbrunnen, en klinkerram med sil, den ligger i nivå med klinkern Fredde
Du skriver om att gjuta fall men jag har ju redan fall idag i betongen för den nuvarande plastbrunnen? Ska jag då bara trycka ner den nya brunnen så att betongen jag sedan spacklar igen med för att få brunnen att fastna att komma i nivå med kanten på brunnen?

När jag bilar runt gamla brunnen, kan man knacka upp det för hand för att göra det mer kontrollerat o inte skada något, vilka verktyg funkar då?
 
Brunnkanten måste ligga i nivå med betongen den ska inte ligga i nivå med klinkern. Vattnet som rinner under klinkern måste också kunna rinna ner i brunnen. Det som sedan ligger i nivå med klinkern är slutkristen som är en separat del. Detta skiljer ju lite mot matta där brunnslocket oftast ligger på brunnen direkt.
 
R
aha perfekt då förstår jag. Vad tror du om mina andra funderingar i inlägget ovan?
 
Om du söker på purus 150 så får du lite olika förslag på hur du kan fästa den i betong. Har du redan ett bra fall så behöver du inte göra ett nytt, men ja tycker att du ska lägga en sväng flytspackel över golvet, så du får en slät yta så att inte tätskiktet skadas, välj ett tätskikt som funkar till betong, sätt golvbrunnen ca 5mm ( borde räcka) över betongen och flytspackla upp resten. Verktyg vet ja inte, ev en liten borrhammare, hyr en hilti med vibrationsdämpning. Fredde
 
R
Okej, men hur tunt lager kan man lägga med flytspackel för att få en fin slät yta bara? Tänkte bara spackla ut för att släta ut ytan.

Ok, brunnen 5mm över betongen och sen flytspackel i nivå med brunnen?
Förresten, vilken brunn ska jag ha egentligen? Eftersom badrummet är på nedervåningen och betongplattan som golv går ju avloppsröret från brunnen ut åt sidan.
Idag har jag en blå Jafo.

En ny fråga! Elen är ju redan dragen i badrummet men jag undrar hur man gör med en ny kopplingsdosa till själva strömbrytaren i väggen. Den nuvarande måste ju lossas. Hur fäster man en kopplingsdosa, fäster man den från baksidan gipset när gipset är uppsatt eller fäster man den i gipset innan man skickar upp gipset på väggen?
 
Redigerat:
Både jafo och purus har brunnar med sidoutlopp, tänk på att välja en med rätt storlek på anslutningen till röret, vad som är "minimum" tjocklek på flytspackel har ja inte koll på. Har du en infälld dosa så behöver du väll inte lossa den? Bara borra upp gipsen mitt för dosan, finns rotdosor också som helt släta utan utstickande anslutningar, reglar man innan så fäster man dosan i en regel eller i väggen bakom, grön dosa enkel,gul dubbelgips
 
R
jaha okej eldosan sitter fast i regeln bakom, nej då behöver jag inte röra den nuvarande, bara borra ett hål genom plyfan och gipset för att komma åt den igen men ev byta då de nu blir dubbelvägg.

En annan fundering. Idag finns det inget strömuttag i taket som taklampan får ström ifrån, istället går en kabel från badrumskåpet upp längs med väggen och sen längs med taket till taklampan. När jag gör om hade jag istället velat att denna kabel ligger innanför väggen och sen går upp till taket så att man inte ser kabeln på väggen eller taket. Går det att få kabeln dit upp när jag nu är på nedervåningen? Innebär det isåfall att man får borra sig igenom balkar för att trä kabeln igenom detta i taket?
Huset är byggt 1990.
 
Antar att du river ner det gamla taket och sätter glespanel, då får du plats med en slang mellan nuvarande balkar och gipsen ( eller vad du vill ha för tak) sätt upp en ny takdosa när du håller på, dra slangen till strömbrytaren och sätt en med två knappar så du kan släcka badrumsskåpet o taket separat, i väggen vet ja inte hur den ser ut, antingen spåra om den är massiv eller såga upp ett spår så du får in slangen till dosan
 
R
Hmm jag fick en idé av ditt inlägg. Jag struntar i att byta taket utan gör ett spår som du skriver i gipset på väggen och låter kabeln löpa där i, sen spacklar jag över den. Den lilla biten kabeln sedan löper ut på taket får jag leva med.
 
Det tycker jag inte att du ska göra, man får inte bygga in kulokabel i väggen, försök få in en slang istället med lös FK 1,5 istället, även i taket. Fredde
 
R
Men alltså får jag inte lägga in en sån slang/rör för elkabel i gipset och sen trä elkabel i slangen o sen baka in det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.