Mitt nuvarande garage är byggt på 70-talet. Jag tror det är tjärpapp på taket, inget ovanpå det.

Stormen rev sönder pappen och det uppdagades att råsponten under har ruttnat, så nu är det dags för renovering.

Min lokala handel har yttakspapp, underlagspapp samt ränndalspapp. Vilken av dessa är det jag behöver på råsponten?

Jag har ännu inte bestämt om jag ska lägga plåttak över hela klabbet sen, om det har betydelse för pappvalet.
 
Underlagspapp först. Ränndalspapp lägger man i ränndalar för den tål lite mer.

Ska du ha papptak sen lägger du ett lager ytpapp sedan på underlagspappen.
 
Och beroende på lutningen kan den behöva svetsas.
 
Ska man lägga svetsad papp så får man inte lägga den nya väv/tyg underlagspapp utan måste vara gammal tjärpapp.
 
johan ivarsson skrev:
Ska man lägga svetsad papp så får man inte lägga den nya väv/tyg underlagspapp utan måste vara gammal tjärpapp.
Är du säker?
Jag är på ett ställe just nu och byter fasad, kunden har samtidigt en firma som byter garagetaket, klassiskt platt tak med sarg, dom har satt vanlig t-tak evo under ytpappen.
 
Den nya typen av papp är inte brandtålig så risken att det kan börja brinna eller att underlagspapp blir förstörd när dom svetsar ytpappen är mycket större. Var på ett bygge för ett år sen och där fick dom riva av och göra om sen finns det säkert firmor som inte tar det med brandrisken så seriöst och bara kör på ändå.
 
Jag har ingen aning egentligen, firman är rätt stor och anses seriös.
Men även dom kan ju slarva.
 
Det stämmer som Johan Ivarsson säger, inga lättviktsdukar under svetsat tätskikt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.