Hej, har rätt nyligt flyttat in i hus där garaget är uppvärmt med golvvärme.
Blir hiskeligt fuktigt om man kör in bilen nu vintertid trots att jag försöker sopa av all överflödig snö osv.

Är därför ute efter en avfuktare och behöver råd och tips.
Garaget är på ca 35 kvadrat och har golvbrunn.

Hade varit skönt med någon som kan stå på dygnet runt och aktiveras vid en viss luftfuktighet där sedan vattnet rinner ut genom en slang mot golvbrunnen om det är möjligt?

Har även en liten matkällare där tanken är att kunna använda denna sommartid.

Har ni några tips på avfuktare?

Mvh Nils
 
Woods har bra avfuktare.
 
A
Har garaget ventilation ?
Kan ju hjälpa med lite till/frånluftsventiler annars
 
Varför inte sätta in en fuktstyrd pax fläkt?har man tillluft så är nog det melodin. Jag har det o det funkar prima...
 
Skillnaden mellan det och avfuktare är ju att jag släpper ut en hel del värme med ventiler?
 
Elsmurfo skrev:
Skillnaden mellan det och avfuktare är ju att jag släpper ut en hel del värme med ventiler?
Har inte räknat på det, men inköp av avfuktare och elförbrukning, skulle jag gissa på kostar mera än återuppvärmning av den luft som du ventilerar ut. Och ventilering ska ändå finna,s det är min åsikt, då du kör in/ut bilen och får in avgaser som ska ut någonstans. Avfuktning är bra som komplement när man inte kan lösa det bra med ventilation.
 
Med avfuktare återvinner du den värme som går åt att förånga vattnet (och det är _mycket_), ventilerar du ut ångan går den förlorad.

Kondensavfuktare är ruskigt ineffektiva vid låga temperaturer. Jag hade satsat på en väl tilltagen sorptionsavfuktare.
 
På vintern kör jag bara 10-12 grader i garaget så det måste ju finnas i beräkningen när man tittar på avfuktare (att de fungerar i låga temperaturer)..

Någon som kan ge tips på specifik avfuktare som kan passa till mina ändamål?
 
Har du garaget uppvärmt bör du ha till och frånluftsventiler.
 
Tack för alla svar, lämna gärna resonemang till påståenden då jag är helt ny inom detta med ventilation och precis flyttat till mitt första hus.

Kan jag köpa en paxfläkt med kallras skydd?
 
Funkar med en sådan.
Dock säger jag som övriga talare. Ventilation!!

Ett par spjäll i dörrarna i nederkant etc och några i andra änden av garaget vid taket.
 
Har någon sorts ventil upp i taket (inte krypit upp på kall utrymmet ovanför och kollat vad som händer sen).
Har endast en garageport med automatisk öppnare som ingång utifrån (finns dörr in till huset med).
 
RoTe
Låt bilen stå ute, det mår den bättre av.
 
Tillåt mig att tro vad jag vill om det..

Nu inom loppet av några dagar har det tillexempel kommit horribla mängder snö, bilen är översnöad varje gång man tittar ut, is byggs på sidorna av bilen.
Bor i norrbotten så det är inte helt ovanligt att tempraturerna sjunker ner mot -25 - -35c, bilen hostar och vibrerar, ryker och vill inte alls vara med.
Växellådan går extremt segt, kopplingen vill nästan inte komma upp efter man tryckt ner det vid sånna tempraturer..

Så var god att förklara för mig varför en bil som körs in i ett garage med exempel en luftavfuktare som håller luftfuktigheten på en rimlig nivå i garaget skulle vara sämre än att ha den ute.
 
Många påstår att det det, ur rostsynpunkt, skulle vara bättre för bilar att stå ute i kylan istället för att tinas upp varje dygn och bli blöta i ett varmgarage.

Som jag ser det får det vara hur det vill med den saken, jag har bilen för min och familjens bekvämlighet så jag sätter vårt välbefinnande före bilens.
Mina senaste 5 bilar har dessutom samtliga bytts bort innan de börjat rosta över huvudet taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.